۰ نفر

مالیات اینفلوئنسرها در سال ۱۴۰۳چقدر است؟

۲۲ فروردین ۱۴۰۳، ۱۳:۳۴
کد خبر: 835508
مالیات اینفلوئنسرها در سال ۱۴۰۳چقدر است؟

قانون مالیات‌ستانی از اینفلوئنسرها چند سالی است که تصویب شده و با توجه به اینکه دولت و مجلس با تعریف حساب تجاری، هرگونه درآمدی را مشمول مالیات کرده‌اند، به نظر می‌رسد مالیات‌ستانی از اینفلوئنسرها در سال ۱۴۰۳ دچار تغییر اساسی شود. 

به گزارش اقتصاد آنلاین، با رونق گرفتن کسب و کار بلاگرها در فضای مجازی و گزارش‌هایی از درآمد نجومی آن‌ها، مجلس شورای اسلامی در قانون بودجه ۱۳۹۹ دولت را مکلف کرد تا مالیات کاربران رسانه‌های کاربر محور که دارای بیش از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده هستند و از محل تبلیغات درآمد کسب می‌کنند را محاسبه و اجرا کند.

در همین راستا طبق اعلام مرکز روابط عمومی وزارت اقتصاد، در سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ اینفلوئنسرهایی که بیش از ۵۰۰ نفر دنبال کننده داشتند، شناسایی شدند که ۵۵۱ مورد بودند در نهایت برای ۱۲۳ اینفلوئنسر برگه تشخیص مالیات صادر شد.

مجموع تراکنش این اینفلوئنسرها ۲.۳ هزار میلیارد تومان بود که برای سال ۱۳۹۹، ۶۴ برگه تشخیص به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان صادر شد که در نهایت ۷ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان مالیات اخذ شد.

با وجود آنکه در سال‌های اخیر چتر مالیات‌ ستانی بر سر اینفلوئنسرها آمده، اما همچنان انتقادات زیادی درباره شانه خالی کردن بلاگرهای فضای مجازی از مالیات دادن با توجه به درآمدهای نجومی که برخی از آن‌ها دارند مطرح است. عده زیادی از بلاگرها از پر کردن اظهارنامه مالیاتی خودداری کرده و برخی از آن‌ها معتقدند شبکه‌های اجتماعی که در آن فعالیت می‌کنند و درآمد به دست می‌آورند در ایران فیلتر است و نباید بابت آن مالیاتی بپردازند.

 مالیات اینفلوئنسرها چطور محاسبه می‌شود؟

یکی از انتقادات دیگر که به طرح دریافت مالیات از اینفلوئنسرها می‌شود، ابهام در نحوه محاسبه مالیاتشان است. این دسته از مخالفان معتقدند نمایندگان مجلس به جای مالیات بر درآمد، مالیات بر تعداد دنبال کنندگان را مدنظر دارد و در این زمینه معیار مشخصی وجود ندارد.

اما به گفته سخنگوی سازمان امور مالیاتی، الگوریتم‌ها و فرمول‌های مختلفی برای شناسایی میزان مالیات‌دهی اینفلوئنسرها وجود دارد که در این زمینه هم اطلاعاتی از طریق پلیس فتا به دست می‌آوردند و هم با انطباق اسامی بلاگرها با کدملی‌شان، حساب‌های بانکی‌شان را بررسی می‌کنند.

مهدی موحدی بک‌نظر همچنین اعلام کرد معیار تشخیص درآمد اینفلوئنسرها لزوما واریزی به حساب بانکی آن‌ها نیست و از طریق شرکت‌های واسط تبلیغاتی این افراد شناسایی می‌شوند. 

در این رابطه شاهین مستوفی، مدیر کل دفتر حسابرسی سازمان امور مالیاتی نیز به تسنیم گفت: ما باید ابتدا به درآمد افراد برسیم و سپس محاسبه مالیات را انجام دهیم. به این ترتیب ممکن است از طریق مسیرهای مختلف از جمله حساب‌های بانکی، اکانت‌های فضای مجازی و اطلاعاتی که در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد، درآمد این دسته از مودیان شناسایی شود.

جای خالی مالیات اینفلوئنسرها در بودجه ۱۴۰۳

طبق لایحه بودجه ۱۴۰۳، از کل منابع ۲ هزار و ۲۴۶ میلیارد تومانی، سهم مالیات هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان معادل ۴۵ درصد از کل بودجه تعیین شده که این رقم در مقایسه با سال گذشته ۹ درصد افزایش یافته است. 

گرچه درباره مالیات اینفلوئنسرها در قانون بودجه سال ۱۴۰۳ صحبتی نشده و جای خالی آن باعث انتقادات فراوانی شده اما به نظر می‌رسد دولت با تعریف حساب تجاری که هرگونه درآمدی را مشمول مالیات کرده‌ است، در سال جاری تلاش می‌کند تا از آن دسته اشخاصی که فعالیت و درآمدشان از چشم دولت پنهان مانده نیز مالیات بگیرد. در این میان احتمال می‌رود اینفلوئنسرهایی که در سال‌های قبل از مالیات دادن شانه خالی می‌کردند، به تور مالیاتی بیفتند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha