۰ نفر

ایران چقدر کنسرو ماهی صادر کرده است؟

۲ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۵۲
کد خبر: 820789
ایران چقدر کنسرو ماهی صادر کرده است؟

 رییس سازمان شیلات ایران گفت: اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ تن کنسرو ماهی در ۱۳۰ واحد کنسروسازی کشور تولید می‌شود که ۳۶ میلیون دلار ارزش صادراتی برای کشور به همراه دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «سید حسین حسینی» امروز دوشنبه در همایش ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان افزود: این در حالی است که ارزش صادراتی محصولات شیلاتی کشور ۶۰۵ میلیون دلار است که نمی‌توانیم در اینجا متوقف شویم اگر می‌خواهیم زنجیره ارزش کامل داشته باشیم باید آن را مرحله به مرحله از خدمات بندری تا فراوری و مصرف تکمیل کنیم.

رییس سازمان شیلات ایران اظهار داشت: تکلیف سازمان شیلات ایران به عنوان یک دستگاه حاکمیتی برنامه هایی ارایه داده که بحث زنجیره ارزش است که باید به این سمت گام برداریم اما در ایران مهمترین زنجیره ارزش تون ماهیان است که به طور حتم برخی حلقه‌های آن چراغش خاموش است.

وی تصریح کرد: امیدواریم با یک کار تیمی و گروهی و مسئله محور، برخی مسائل را حل کنیم و به سمت پایداری و ارزش افزوده گام برداریم. وقتی شاخص قیمت گذاری در حوزه مصرف آبزیان، کنسرو تون ماهیان است، اهمیت شناسنامه‌دار بودن این محصول ارزشمند را نشان می‌دهد.

حسینی با بیان اینکه حضور در بازارهای جهانی با ذائقه‌های مختلف در توسعه فراوانی و بسته‌بندی نشان از توان بخش خصوصی در این بخش دارد گفت: ایران سهم خوبی از صید اقیانوس هند دارد.

وی افزود: ماهیگیری مسئولانه با تاکید بر زنجیره ارزش تون ماهیان یعنی در بحث صید و صیادی، مدیریت و بهره برداری و مصرف همه مسئول هستیم تا این جریان همیشه پایدار باشد به غیر از سیاستگذاری و برنامه ریزی و نظارت مهمترین موضوع فرهنگسازی در این بخش است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر ۲۲۰ بندر و نقطه تلاقی در کشور داریم که استانداردترین بنادر مربوط به ناوگان صید تون ماهیان است؛ زیرا در گذشته شناورهایی داشتیم که آنقدر ایزوله نبودند که زیاد از ساحل دور شوند. اما اکنون شناورهای پیشرفته‌ای داریم که قابلیت انجماد در دریا را دارند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: اگر تکنولوژی صید تون ماهیان را به روش‌های مختلف تقسیم کنیم تعیین تکنولوژی در صید بسیار موثر است تا جایی که در بهره برداری کمی به سمت بهره برداری کیفی باید برویم؛ زیرا کشور آنقدر ذخیره‌گاه ندارد که با هر شیوه‌ای و با کمترین استانداردها کار کنیم. بنابراین باید فناورانه‌ترین تکنولوژی صید را داشته باشیم و به همین منظور به آموزش و تغییر روش صید به «لانگ لاین» نیاز داریم که این مهم در دستور کار است.

به گفته حسینی، اکنون یک شناور الگو در حوزه صید لانگ لاین نیمه مکانیزه و تمام مکانیزه معرفی شده است.

موانع تامین سوخت صیادان فراسرزمینی کشور برطرف شد

معاون وزیر جهاد کشاورزی در حوزه شیلات از تصویب قانون تامین سوخت صیادان خارج از آبهای سرزمینی خبر داد و گفت: مشکلات قانونی صیادان در آبهای فراسرزمینی برطرف شده است. طبق این قانون، صیادانی که اقدام به صید فراسرزمینی در اقیانوس‌های دور می‌کنند، به‌ راحتی می‌توانند سوخت مورد نیازشان را تامین کنند.

وی به ساماندهی شناورهای صیادی غیرمجاز در کشور اشاره کرد و افزود: در گذشته بخشی از صید ماهیان توسط افرادی انجام می‌شد که مجوز قانونی نداشتند. اما اکنون به صیادانی که صلاحیت داشته باشند، مجوز می‌دهیم.

حسینی با بیان اینکه طبق برنامه ریزی، سهم پروتئین انسانی از ماهیان باید از ۱۶ درصد فعلی به ۳۰ درصد برسد، اظهار داشت: سعی داریم که رتبه ایران را در صید و صیادی که اکنون در جایگاه چهلم جهان قرار دارد، ارتقا دهیم.

وی تصریح کرد: بر اساس اعلام سازمان فائو تا سال ۲۰۵۰ که جمعیت جهان به بیش از ۹ میلیارد نفر می‌رسد، تامین غذای ۷ میلیارد نفر وابسته به دریا خواهد بود. بنابراین باید تلاش کنیم تا جایگاه دریا در تامین غذای مردم کشور افزایش یابد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha