۱ نفر

رکوردداران افزایش قیمت در بازار خوراکی / افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت

۲۳ آذر ۱۴۰۲، ۸:۲۶
کد خبر: 813724
رکوردداران افزایش قیمت در بازار خوراکی / افزایش بی‌سابقه قیمت گوشت

گوشت قرمز و کنسرو ماهی تن رکوردداران افزایش قیمت در بازار خوراکی معرفی شدند.

​به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فرارو، گوشت قرمز براساس جدیدترین آمارهای رسمی بیشتر از هر خوراکی دیگری در یک سال گذشته گران شده است.

به‌گزارش فرارو؛ قیمت گوشت گوسفندی طبق داده‌های مرکز آمار ایران درحدفاصل آبان پارسال تا آبان امسال ۱۴۷ درصد رشد داشته و به‌طور متوسط به کیلویی ۴۷۱ هزار تومان رسیده است. قیمت گوشت گوساله در همین مدت با جهش ۱۳۲ درصدی به مرز کیلویی نیم‌میلیون نزدیک شده و تورم خوراکی‌ها بعد از گوشت قرمز در قیمت کنسرو ماهی تن تاثیرگذار بوده است. اگر پیگیر اخبار باشید، احتمالا در هفته‌های اخیر درجریان کاهش عرضه گوجه‌فرنگی در بازار قرار گرفتید و حالا اولین نشانه‌های گرانی گوجه‌فرنگی را می‌توانیم در گزارش جدید مرکز آمار پیدا کنیم. این وسط فقط امثال برنج ایرانی و روغن خوراکی از گزند گرانی‌ها در امان بودند و با قیمت کمتری نسبت به آبان پارسال در بازار فروخته شدند.

افزایش خیره‌کننده قیمت گوشت قرمز

قیمت گوشت گوسفندی در یک سال از کیلویی ۱۹۰ هزار تومان به‌حدود ۴۷۱ هزار تومان رسیده است. مرکز آمار ایران در گزارشی که تحت‌عنوان متوسط قیمت اقلام خوراکی در مناطق شهری منتشر کرده، متوسط قیمت گوشت گوسفندی را در آبان امسال کیلویی ۴۷۱ هزار و ۴۲۵ تومان می‌داند که به‌معنی رشد ۲۸۱ هزار تومانی (۱۴۷ درصدی) درمقایسه با آبان پارسال است. این بیشترین میزان رشد قیمت در بازار خوراکی از آبان سال گذشته است و گوشت گوساله هم با رشد قیمت ۱۳۲ درصدی در جایگاه بعدی قرار می‌گیرد.

گوشت گوساله که فعلا از گوشت گوسفندی گران‌تر است، در ماهی که پشت‌سر گذاشتیم به‌شکل متوسط کیلویی ۴۹۷ هزار و ۶۲۶ تومان عرضه شده. قیمت گوشت گوساله، اما آبان پارسال از کیلویی ۲۱۴ هزار تومان فراتر نمی‌رفت و با این اوصاف در این مدت به‌ازای هر کیلو ۲۸۳ هزار تومان گران شده است.

افزایش قیمت گوشت قرمز ازمنظر مسئولان اتحادیه دام کشور، به افزایش قیمت دام زنده، بالا رفتن هزینه‌های تولید و فاکتورهای دیگری مثل نرخ حمل‌ونقل ارتباط داده می‌شود. وزارت جهادکشاورزی هم در ماه های گذشته با هدف کنترل بازار، سراغ تاکتیک‌هایی مثل عرضه گوشت منجمد و تنظیم بازاری رفته که البته هنوز تاثیر این اتفاق در بازار نمایان نشده.

داستان عجیب کنسرو ماهی تن

کنسرو ماهی تن بعد از گوشت قرمز بیشترین رشد قیمت را در بازار خوراکی درمقایسه با سال قبل داشته است. آخرین داده‌های رسمی از بازار خوراکی نشان می‌دهد قوطی‌های ۱۸۰ گرمی ماهی تن در آبان امسال به‌طور متوسط با قیمت ۷۴ هزار و ۴۶۰ تومان فروخته شدند. برای اینکه بهتر از حرف‌ها از روند افزایش قیمت کنسرو ماهی تن در یک سال قبلی باخبر شوید، کافی است بدانید آبان پارسال همین کنسروهای ۱۸۰ گرمی حدود ۳۵ هزار تومان و ابتدای سال تقریبا ۴۰ هزار تومان قیمت داشتند.

قیمت کنسرو ماهی تن با این اوصاف در حدفاصل آبان پارسال تا آبان امسال حدود ۱۱۰ درصد گران شده است. با این حال داستان به همینجا ختم نمی‌شود و اگر از ابتدای آذر امسال برای خرید کنسرو ماهی تن به سوپرمارکت‌ها رفته باشید، احتمالا با عددورقم‌های بیشتری هم ملاقات کردید. طوریکه رئیس اتحادیه سوپرمارکت‌ها هفته قبل با رسانه‌ها مصاحبه کرده و گفته: کنسرو ماهی تن از ابتدای سال تاکنون سه مرتبه گران شده و اکنون به مرز ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

برنج ایرانی و روغن جزو معدود خوراکی‌هایی هستند که نسبت به پارسال ارزان شدند

نشانه‌های افزایش قیمت گوجه در آمارهای رسمی

افزایش قیمت گوجه‌فرنگی همزمان با آغاز فصل سرما به یک خبر تکراری تبدیل شده و حالا اولین نشانه‌های این اتفاق را می‌توانیم در آمارهای رسمی پیدا کنیم.

قیمت گوجه‌فرنگی در عرض یک ماه یعنی از مهر تا آبان امسال از حدود کیلویی ۱۳ هزار و ۷۶۰ تومان به بیش از ۲۰ هزار و ۱۰۰ تومان ارتقا پیدا کرده که معادل رشد ۵۳ درصدی است.

گوجه‌فرنگی از این لحاظ رکورددار افزایش قیمت در ماه گذشته است و بعد آن به‌ترتیب باید به رشد قیمت کدو سبز، هندوانه، فلفل دلمه و پیاز اشاره کنیم.

قیمت گوجه‌فرنگی آبان پارسال هم در محدوده کیلویی ۱۳ هزار تومان قرار داشت. این عدد یکبار در اردیبهشت امسال تا مرز کیلویی ۲۰ هزار تومان بالا رفت و حالا با شروع آذر امسال همچنان بحث گرانی گوجه پابرجاست. طوریکه در یکسری از خرده‌فروشی‌های تهران قیمت گوجه‌فرنگی تا کیلویی ۵۰ هزار تومان پیشروی کرد. طبق صحبت‌های مسئولان وزارت جهار کشاورزی بارندگی‌های اخیر روند عرضه گوجه‌فرنگی را دستخوش تغییر کرده، اما پیش‌بینی می‌شود از اوایل دی‌ماه و آغاز برداشت محصولات جدید، گوجه‌فرنگی کوتاه می‌آید و قیمتش کاهش پیدا می‌کند.

بیشتر بدانید| تورم خوراکی‌ها در یک سال گذشته تقریبا پابه پای نرخ تورم عمومی یا همان تورم نقطه‌به‌نقطه حرکت کرده است. مرکز آمار ایران نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه آبان امسال را حدود ۳۹ درصد و نرخ تورم خوراکی و آشامیدنی را ۳۶.۳ درصد می‌داند

حکایت مرغ براساس آمارهای رسمی

افزایش قیمت مرغ یکی دیگر از خبرهای مهم حوزه بازار خوراکی در هفته‌های اخیر محسوب می‌شود. با اینکه نرخ مصوب مرغ از اردیبهشت امسال کیلویی ۷۳ هزار تومان تعیین شده، اما بررسی‌ها از سطح شهری مثل تهران نشان می‌دهد الان مرغ به‌شکل متوسط کیلویی ۸۶ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مردم می‌رسد.

قیمت مرغ در استانی مثل مازندران بیشتر است و آنجا خرید یک کیلو مرغ می‌تواند بیش از ۹۲ هزار تومان هزینه داشته باشد. در لرستان و خراسان جنوبی هم که اوضاع تاحدودی بهتر است، قیمت مرغ به‌شکل میانگین ۸۱ هزار و ۵۰۰ تومان تخمین زده می‌شود که بازهم از نرخ مصوب مرغ بیشتر است.

قیمت مرغ براساس آمارهای رسمی در حدفاصل مهرتا آبان امسال تفاوت زیادی نداشته و به‌شکل میانگین کمتر از کیلویی ۸۳ هزار تومان به‌ثبت رسیده است. با این حال وقتی به یک سال قبل نگاه می‌کنیم، متوجه رشد تقریبا ۳۰ درصدی قیمت مرغ می‌شویم.

افزایش قیمت مرغ حداقل در این برهه بیشتر از هر چیز دیگری زیرسر کاهش عرضه و افزایش نرخ مرغ زنده است. قیمت مرغ زنده که برای فروشنده‌ها اهمیت دارد، در یک ماه قبلی حدود ۱۰ درصد بالا آمده و همین اتفاق تاثیرش را در خرده‌فروشی‌ها و تابلو قیمت فروشگاه‌های پروتئینی نشان می‌دهد.

داستان متفاوت برنج و روغن

برنج ایرانی و روغن جزو معدود خوراکی‌هایی به‌حساب می‌آیند که نسبت به پارسال ارزان شدند. جدیدترین بررسی‌های مرکز آمار از بازار مشخص می‌کند قیمت برنج ایرانی درجه یک در آبان امسال به‌شکل متوسط ۱۱۰ هزار و ۳۸۰ تومان بوده درحالی که آبان پارسال هر کیلو برنج ایرانی درجه یک بیش از ۱۱۴ هزار تومان قیمت داشته است.

قیمت برنج ایرانی درجه یک به‌این ترتیب در یک سال قبلی سه درصد ارزان شده و از طرف دیگر در این مدت به‌ترتیب شاهد کاهش چهار و هفت درصدی قیمت روغن مایع و روغن جامد بودیم.

قیمت روغن مایع در بطری‌های ۹۰۰ گرمی از ۶۸ هزار و ۶۴۰ تومان به ۶۵ هزار و ۹۴۰ تومان رسیده و حلب‌های یک کیلویی روغن جامد به‌جای ۷۵ هزار و ۸۰۰ تومان در آبان پارسال، به‌طور متوسط ۷۰ هزار و ۴۳۰ تومان فروخته شدند. علاوه بر برنج ایرانی و روغن، در یک سال گذشته شاهد کاهش جزیی قیمت ماکارونی و سیب‌زمینی هم بودیم.

رکورداران افزایش قیمت در بازار خوراکی

گوشت قرمز و تن ماهی درحالی بیشترین رشد قیمت را در یک سال گذشته در بازار خوراکی تجربه کردند، که در این مدت روند قیمت نوشابه، چای خارجی، برنج خارجی و ماهی قزل‌آلا قابل توجه بوده است.

قیمت نوشابه که طبق معیارهای مرکز آمار براساس بطری‌های ۱.۵ لیتری محاسبه می‌شود، ظرف یک سال از ۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان به بیش از ۲۸ هزار تومان رسیده و حدود ۷۰ رشد داشته است.

قیمت ماهی قزل‌آلا با رشد تقریبا ۸۶ درصدی از کیلویی ۱۰۵ هزار تومان در آبان پارسال به کیلویی ۱۹۶ هزار تومان در آبان امسال افزایش پیدا کرد.

چای خارجی که در بسته‌های نیم‌کیلویی پارسال حدود ۱۴۸ هزار تومان فروخته می‌شد، الان به‌شکل متوسط نزدیک ۲۱۷ هزار تومان قیمت دارد که به‌معنی رشد ۴۵ درصدی است.

برنج خارجی هم که سرنوشت متفاوتی با نمونه‌های داخلی داشته، به‌جای کیلویی ۴۰ هزار تومان، کیلویی ۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان به‌فروش می‌رسد و این یکی هم حدود ۴۵ درصد گران شده است.

رکوردداران افزایش قیمت در بازار خوراکی

کالا

آبان ۱۴۰۱

آبان ۱۴۰۲

میزان افزایش قیمت

گوشت گوسفندی (یک کیلو)

۱۹۰ هزار و ۶۸۵ تومان

۴۷۱ هزار و ۴۲۰ تومان

۱۴۷ درصد

گوشت گوساله (یک کیلو)

۲۱۳ هزار و ۷۵۰ تومان

۴۹۷ هزار و ۶۲۰ تومان

۱۳۲ درصد

کنسرو ماهی تن (۱۸۰ گرم)

۳۵ هزار و ۷۰ تومان

۷۴ هزار و ۴۶۰ تومان

۱۱۲ درصد

ماهی قزل‌آلا (یک کیلو)

۱۰۵ هزار و ۴۸۰ تومان

۱۹۶ هزار و ۶۴۰ تومان

۸۶ درصد

نوشابه (بطری ۱.۵ لیتری)

۱۶ هزار و ۴۰۰ تومان

۲۸ هزار تومان

۷۰ درصد

چای خارجی (بسته نیم‌کیلویی)

۱۴۷ هزار و ۸۴۰ تومان

۲۱۶ هزار و ۸۰۰ تومان

۴۶ درصد

گوجه‌فرنگی (یک کیلو)

۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان

۲۰ هزار و ۱۲۰ تومان

۴۵ درصد

برنج خارجی (یک کیلو)

۴۰ هزار و ۴۰۰ تومان

۵۷ هزار و ۸۰۰ تومان

۴۳ درصد

مرغ (یک کیلو)

۶۴ هزار و ۷۰۰ تومان

۸۲ هزار و ۹۰۰ تومان

۲۸ درصد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اردشیر IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۲۳
    0 0
    افزایش قیمتها به چندبرابرنشانه ضعف عملکردنهادهای اقتصادی درکنترل قیمت گذاری مراکز عرضه وتولیدوحذف دلالان تا رسیدن به دست مصرف کنندگان هست