۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین مطرح شد؛

کاهش 24درصدی ارجاع پرونده‌های تخلف به کمیسیون ماده 100/ آخرین وضعیت پرونده پالادیوم

۱۱ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۴۷
کد خبر: 442915
کاهش 24درصدی ارجاع پرونده‌های تخلف به کمیسیون ماده 100/ آخرین وضعیت پرونده پالادیوم

مدیرکل اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 گفت: در سال 98 نسبت به سه سال پیش از آن، 24درصد از ارجاع پرونده‌های تخلف به کمیسیون‌های ماده 100کم شده است.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی؛ امیرمغانلو در پاسخ به پرسشی درباره میزان پرونده‌های بررسی شده در سالی که گذشت به خبرنگار اقتصادآنلاین گفت: در سال 95 تعداد پرونده‌ها 11هزار و 993، در سال 96، 11هزار و 633 پرونده، در سال 97، 9هزار و 987 و در سال 98، 7هزار و 604 بوده که نشان از کاهش 24درصدی ارجاع پرونده نسبت به سال‌های گذشته دارد.

او ادامه داد: دلیل این کاهش می‌تواند سختگیری نسبت به تخلفات باشد به نحوی که پیش از وقوع جلوی آن گرفته شده است و یا به دلیل رکود ساخت و ساز در کشور باشد.

مغانلو همچنین با اشاره به بررسی 6هزار و 740 پرونده ارجاعی به ماده 100، اظهار کرد: حدود  89 درصد پرونده‌ها بررسی شده‌اند و این یعنی میزان بررسی هم نسبت به سه سال قبلی با افزایش همراه بوده است.

مدیرکل اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 با اشاره به تصویب لایحه محرک اقتصادی شهرداری در شورای شهر تهران تاکید کرد: طبق این لایحه پرونده‌هایی که در حال حاضر با ضوابط جدید پهنه‌ای شهر همخوانی دارند، حکم قلع نگرفته و فقط عوارض و جریمه اقدام متخلفانه مربوط به همان زمان را می‌پردازند.

او با بیان اینکه 1392 پرونده از تعداد کل پرونده‌های بررسی شده به مناطق برای نظریه و 123پرونده از دیوان عدالت اداری برای نظر کارشناسی ارجاع شدند، ادامه داد: همچنین 85درصد پرونده‌های رای قلع و اعاده و 15درصد رای به جریمه گرفتند.

مغانلو با اشاره به ارجاع دو موضوع به قوه قضاییه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری برای استعلام گفت: تعیین تکلیف رای‌هایی که امروز دیگر امکان اجرا ندارد و اغلب بحث‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی درمیان است و همچنین تعیین تکلیف تخلفاتی که به با استفاده از پول بیت المال بوده و تخریب آن‌ها یعنی تخریب بیت المال، از قوه قضاییه و معاونت حقوقی ریاست جمهوری تقاضا کردیم.

مدیرکل اجرایی کمیسیون‌های ماده 100 در انتها با اشاره به شکایت مالک پالادیوم به دیوان عدالت اداری، گفت: فارغ از آنکه رای چه باشد، باید به سمتی برویم که هر فرد موظف شود بابت عارضه‌ای که به شهر وارد می‌کند، مالیات و یا عوارض سنگین پرداخت کند، اگر این اتفاق بیفتد دیگر شاهد ایجاد پالادیوم و یا ایران‌مال‌ها به شکل و شمایل فعلی نیستیم.