۰ نفر

خاستگاه ابریشم رنگی ایران است

۲۶ شهریور ۱۳۹۶، ۱۱:۵۵
کد خبر: 219484
خاستگاه ابریشم رنگی ایران است

رییس مرکز تحقیقات ابریشم کشور گفت: ایران در حال حاضر رتبه هشتم جهان را در صنعت نوغانداری به خود اختصاص داده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از صدا و سیما؛ رضا صورتی زنجانی رئیس مرکز تحقیقات ابریشم کشور با اشاره به اینکه نوغانداری از چهار هزار سال پیش در چین آغاز شده است، گفت: در واقع موطن اصلی پیله سفید کشور چین است، اما بنا بر اطلاعات تاریخی منشاء پیله زرد ایران است.

وی درباره صنعت نوغانداری در ایران اظهار داشت: در ایران نوغانداری از پیشینه و قدمت طولانی برخوردار است. در حال حاضر نوغانداری در بیش از ۵۰ کشور دنیا رواج دارد و ۹۵ درصد محصولات خام ابریشمی متعلق به کشورهای آسیا است؛ چین به تنهایی بیش از ۸۰ درصد تولیدات جهانی را به خودش اختصاص داده است و بعد از آن هند قرار دارد.

رییس مرکز تحقیقات ابریشم کشور ادامه داد: تا سال ۸۰ تقریبا در سال ۲۰۰ هزار جعبه تخم نوغان در کشور تولید و توزیع می‌شد که نیاز نوغانداران کشور نیز همین مقدار بود، اما از سال ۸۰ به بعد یک روند نزولی در مصرف تخم نوغان و همچنین تولیدات مرتبط با پیله ایجاد شد و تا دو سال گذشته این روند افول تداوم داشته است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۳ تا ۹۵ یک روند افزایشی را در صنعت نوغان شاهد بودیم، خاطرنشان کرد: در این سال‌ها از ۲۶ هزار جعبه به ۳۲ هزار جعبه در سال ۹۵ رسیدیم.

محمد رضا بیابانی کارشناس ارشد نوغانداری و صنایع ابریشم نیز در ادامه درباره تاریخچه ابریشم بیان داشت: در چین و در حاشیه رودخانه زرد انواع کرم ابریشم وحشی برای نخستین بار یافت شد و برای ۵۰۰ سال راز و رمز پرورش کرم ابریشم در امپراطوری چین به عنوان اسرار حکومتی تلقی می‌شد. بعد از این تعدادی از راهبان چین تخم‌های نوغان را به شرق یعنی ایران آوردند و از آنجا بود که ابریشم در همه دنیا پراکنده شد.

وی خاطرنشان کرد: محققان معتقدند خاستگاه ابریشم سفید چین، اما خاستگاه ابریشم رنگی ایران است. ایران در تولید تخم نوغان و در ترانزیت و انتقال آن از آسیای شرقی به سمت اروپا نقش تعیین کننده‌ای دارد.

کارشناس ارشد نوغانداری و صنایع ابریشم به جاده ابریشم و نقش آن در بسط صنعت ابریشم اشاره کرد و گفت: آنچه امروز در اسناد تاریخی به عنوان جاده ابریشم می‌شناسیم، در واقع بزرگترین شاهراه تبادل فرهنگ ها، تجارت، مذاهب، گفت و گوی ملت‌ها و نقل و انتقال خدمات بود که اساسا مسیر انتقال ابریشم و نوغان نیز همین جاده محسوب می‌شود.