۰ نفر

وزیر جهاد کشاورزی؛

افزایش سطح کشت فراسرزمینی به 2تا 3میلیون هکتار/ مخالف اعمال ممنوعیت صادرات هستم

۱۵ آبان ۱۳۹۷، ۱۶:۰۱
کد خبر: 313113
افزایش سطح کشت فراسرزمینی به 2تا 3میلیون هکتار/ مخالف اعمال ممنوعیت صادرات هستم

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هم اکنون سطحی بیش از 300 هزار هکتار در تملک یا قراردادهای بلند مدت تعاونی های ایران برای کشت فراسرزمینی است و در حال مذاکره برای توسعه این سطح به 2 تا 3 میلیون هکتار هستیم.

اقتصادآنلاین - سپیده قاسمی؛ محمود حجتی امروز در نشست هم ‌اندیشی با تعاونگران حوزه کشاورزی با تاکید بر اینکه به دلیل محدودیت منابع آب در تولید برخی محصولات کشت فراسرزمینی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: ما می پذیرم مشکلات زیادی در توسعه کشت فراسرزمینی داریم و فرش قرمز برایمان پهن نکردند، اما چاره ای جز این نیست چراکه قابلیت کشت برخی محصولات آب بر مانند ذرت در کشور نداریم.

وی ادامه داد: هم اکنون سطحی بیش از 300 هزار هکتار در تملک یا قراردادهای بلند مدت تعاونی های ایران برای کشت فراسرزمینی است و در حال مذاکره برای توسعه این سطح به 2 تا 3 میلیون هکتار هستیم.

حجتی ایجاد زنجیره تولید از مزرعه تا سفره توسط تعاونی ها را از اولویت وزارت جهاد کشاورزی دانست و افزود:  تشکیل زنجیره تولید از مزرعه تا سفره راهکار رفع بسیاری از مشکلات در نظام تولید و توزیع محصولات کشاورزی است.

وی تاکید کرد: لازم است تعاونی ها با توانمدسازی، نقش خود را در ایجاد و تقویت زنجیره های تولید از مرحله تامین نهاده ها تا توزیع و بازاررسانی محصولات کشاورزی پر رنگ تر کنند.

حجتی با اشاره به گذر کشور از کشاورزی معیشتی به کشاورزی تولید انبوه، افزود: در کشاورزی تولید انبوه توجه به بازاریابی و بازاررسانی محصولات اهمیت بیشتری پیدا می کند.

وی فاصله قیمت تولید تا مصرف محصولات کشاورزی کشور را از رنج های تاریخی این بخش دانست که نتیجه بی توجهی به ایجاد زنجیره تولید است.

حجتی با بیان اینکه مشکل فاصله قیمتی از طریق تعاونی ها قابل رفع است، اضافه کرد:۳۰ درصد از میوه و سبزیجات و اقلام پروتئینی مورد نیاز مردم از طریق میادین میوه و تره بار توزیع می شود و تعاونی ها می توانند با نقش آفرینی موثر در میادین موجب کاهش فاصله قیمت تولید تا مصرف محصولات کشاورزی شوند.

وی یادآور شد: در کشورهای پیشرفته این تعاونی ها هستند که مسئولیت ایجاد زنجیره تولید تا توزیع محصولات کشاورزی را برعهده دارند.

حجتی از حمایت وزارت جهاد کشاورزی از ایجاد و تقویت زنجیره های تولید توسط تعاونی ها خبر داد و گفت: در تمام نشست هایی که با کارآفرینان و فعالان بخش کشاورزی در نقاط مختلف کشور داشته ام توصیه من به آن ها ایجاد و تقویت زنجیره های تولید بوده تا ضمن کاهش هزینه های تولید ارزش افزوده بیشتری را نصیب خود کنند. 

وزیر جهاد کشاورزی در بخش دیگر از سخنان خود با تاکید بر اینکه ما هم مخالف اعمال ممنوعیت صادرات هستیم، افزود: تصمیم به ممنوعیت صادرات برخی محصولات کشاورزی از جمله گوجه فرنگی و سیب زمینی با در نظر گرفتن شرایط تشدید تحریم ها و منافع ملی اتخاذ شد.

حجتی اظهار کرد: اگر ممنوعیت صادرات اجرا نمی شد قیمت هر کیلوگرم گوجه فرنگی به بیش از 7 هزارتومان افزایش می یافت.

وی درباره علت ممنوعیت صادرات خوراک دام نیز توضیح داد: با توجه به اینکه نهاده های دامی با اختصاص ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی و با هدف کاهش هزینه های تولید گوشت و مرغ وارد می شود، ممنوعیت صادرات خوراک دام لازم بود.

این مسئول ، با پذیرش برخی مشکلات ناشی از پیمان سپاری ارزی، اجرای این روش را برای بازگشت سرمایه و ارز به کشور را ضروری برشمرد.

وی با بیان اینکه در شرایط کنونی همه کارشناسان بر بازگشت سود حاصل از صادرات کالاهای تولیدی به کشور اتفاق نظر دارند، گفت: البته شیوه های اجرای پیمان سپاری ارزی نیاز به بررسی و بازنگری دارد.

وزیر جهاد کشاورزی همچنین از افزایش تولید شیر خام در سال جاری خبر داد و گفت: تولید شیر در سال جاری ۷ تا ۸ درصد در مقایسه با سال گذشته افزایش داشته است.

حجتی در پایان سخنان خود، اختلاف نظر دامداران و صنایع لبنی بر سر قیمت شیر را با برگزاری جلسات مشترک و توجه به منافع دو طرف قابل رفع دانست.

کالاهای اساسی تامین است/ قیمت هرکیلوگرم مرغ باید 9500 تا 10000 تومان باشد

وزیر جهاد کشاورزی از تامین کالاهای اساسی به میزان نیاز مصرف کشور خبر داد و گفت: قیمت مرغ باید 9500 تا 10000 تومان باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمود حجتی در حاشیه جلسه هم اندیشی با تعاوانگران بخش کشاورزی، اظهار کرد: کالای اساسی مورد نیاز مردم از طریق تولید داخل و واردات تأمین شده و مشکلی در این بخش نداریم. 

حجتی ادامه داد: در بخش تامین گوشت قرمز و مرغ نیز نگرانی وجود ندارد چرا که ذخایر به میزان لازم داریم، ضمن اینکه  تولید مرغ در کشور بیش از نیاز است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت هر کیلوگرم مرغ باید بین 9500 تا 10 هزار تومان باشد، افزود: دائم درحال رصد بازار مرغ هستیم تا اجازه تضییع حقوق مردم را ندهیم.

حجتی ادامه داد: اگر بازار سیاه به دلیل افزایش تقاضا و مشکلات توزیع در مرغ ایجاد شود ذخایر خود را به بازار عرضه می‌کنیم.

وی درباره پرداخت بیمه کشاورزان خسارت دیده، گفت: با توجه به خسارات زیادی که متوجه بخش کشاورزی می شود نگاه صنعت بیمه به این بخش باید حمایتی باشد.

وزیر جهاد کشاورزی اعتبار یک هزار میلیارد تومانی صندوق بیمه کشاورزی را ناکافی و این بخش را نیازمند حمایت بیشتر دولت دانست.

حجتی در پایان با تاکید بر اینکه توزیع شیرمدارس به کمک وزارت جهادکشاورزی نیاز ندارد، افزود: وزارت آموزش و پرورش باید از منابع بودجه ای خود شیر مدارس را تامین کند.