۰ نفر

رییس دفتر ریاست جمهور در مراسم خداحافظی با پراید،

اشتغال ۱.۵میلیون نفر در صنعت خودرو/ دولت موافق قیمت‌گذاری منطقی خودرو است

۱۷ مرداد ۱۳۹۹، ۱۱:۱۸
کد خبر: 458121
اشتغال ۱.۵میلیون نفر در صنعت خودرو/ دولت موافق قیمت‌گذاری منطقی خودرو است

به گفته رییس دفتر ریاست جمهوری در مراسم خداحافظی با پراید و آغاز تولید محصولات جدید سایپا، با علامتی که از کشورهای اروپایی دریافت کرده ایم در روزهای پایانی تحریم قرار داریم.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اسب بخار؛ محمود واعظی که در مراسم رونمایی از ۳ محصول جدید سایپا و اعلام رسمی توقف تولید پراید در محل گروه خودروسازی سایپا سخن می گفت، با اشاره به موضوع تحریم اضافه کرد: «هدف آن‌هایی که ما را تحریم کردند، تسلیم شدن ایران در ۳ الی ۴ ماه بود. اما حالا ۲.۵ سال گذشته است و ما در این مدت علاوه بر اینکه تسلیم نشدیم، بلکه اتکایمان به خودمان نیز افزایش یافته است».

وی تصریح کرد: ز«ندگی مردم سخت شده، اما چیزی متوقف نشده است؛ تحریم‌کنندگان فقط ایجاد مزاحمت کردند».

رئیس‌دفتر ریاست جمهوری گفت: «با علامت‌هایی که از کشور‌های اروپایی و آسیایی و دیگران دریافت کرده‌ایم، در روز‌های پایانی تحریم قرار داریم. زیرا تحریم‌کنندگان به هیچ یک از اهداف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی خود نرسیدند. باید تاکید کنم که ماه‌های آینده وضع به مراتب بهتر می‌شود».

در این زمینه بخوانید:

رونمایی رسمی از خودروی جدید سایپا +عکس

کوییک فیس لیفت معرفی شد +عکس

ساینا S سایپا رونمایی شد +عکس

خودروسازی ایران در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار خوبی داشته است

 

وی ادامه داد: «ترامپ خواب این را نمی‌دید که در چهلمین سالگرد انقلاب، نظام ما سرپا باشد. اما دیدیم که کماکان سر پاست».

این مقام مسئول در دولت همچنین افزود: «اگر اشتغال مستقیم و غیرمستقیم را در نظر بگیریم، در صنعت خودروسازی کشور بیش از ۱.۵ میلیون نفر مشغول کارند و از سویی دیگر نزدیک ۵۰ حلقه رشته فعالیت به صنعت خودروسازی مرتبط هستند».

رئیس‌دفتر ریاست جمهوری در ادامه با اشاره به اهمیت بالای صنعت خودرو، افزود: «اولین حوزه‌ای که تحریم شد، همین صنعت بود تا از این طریق ارزش افزوده و اشتغال در کشور از بین برود و اگرچه در مقاطعی به مشکل هم برخوردیم، اما مدیران ما توانستند این شرایط را اداره کنند».

وی ادامه داد: «مطابق با گزارش وزارت صمت به دولت، در امسال تولید خودرو سواری ۱۹ درصد و تولید وانت‌بار بیش از ۳۰ درصد افزایش داشته است»

واعظی با تاکید بر اینکه باید پژوهش اولویت اول صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی کشور باشد، گفت: «تا زمانی که به کیفیت و توسعه توجه نشود، هرچقدر هم تولید داشته باشیم، در واقع در حال کپی‌سازی هستیم. زمانی می‌توانیم خودروساز حرفه‌ای شویم که به تحقیق و پژوهش (R&D) توجه داشته باشیم و قطعا ساخت داخل با R&D پیوند دارد».

وی افزود: «از زمان آغاز تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های دو سال گذشته، اراده ما برای ساخت داخل بیشتر شده است».

واعظی گفت: «با رفع تحریم‌ها ممکن است که واردات برای خودروساز و قطعه‌ساز سودآوری به همراه داشته باشد، اما مدیران نباید این دوره سخت را فراموش کنند و باید با تمام قوت ساخت داخل را جلو ببرند و خودرو سازان ما نباید هیچ‌وقت از خودرویی که می‌سازند راضی باشند، همیشه باید به فکر افزایش کیفیت به ویژه در بخش ایمنی‌سازی باشند».

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهوری با اشاره به قیمت خودروها، افزود: «۳ سال قبل این موضوع را در ستاد اقتصادی دولت برطرف کردیم؛ آن زمان ابلاغ کردیم که کارخانه به نیت پایین آمدن نرخ‌ها، ۵ درصد زیر قیمت بازار، بتواند خودرو بدهد؛ در دوره وزارت آقای شریعتمداری وزیر اسبق صمت این موضوع اجرا نشد و در دوره آقای رحمانی وزیر سابق صمت هم فقط امروز و فردا شد فلذا امیدواریم در این دوره این مصوبه اجرایی شود».

وی گفت: «البته باید تولید بالا برود تا بازار اشباع شود؛ الان بیشتر سود به جیب دلالان می‌رود و فشار روی خودروساز و قطعه‌ساز است. از طرفی هم نمی‌توان یک‌دفعه قیمت‌ها را کاهش داد. به طور کلی ما موافق قیمت بالا یا پایین نیستیم بلکه به قیمت منطقی اعتقاد داریم».

این مقام مسئول به ضرورت صادرات خودرو اشاره و تاکید کرد: «تا زمانی که صادرکننده نشویم کیفیت بالا نمی‌رود؛ با استفاده از بازار‌های منطقه و همسایه‌ها باید صادرات را رونق دهیم».