۰ نفر

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول اعلام کرد:

تشریح پیش شرط‌های راه اندازی نسل۵ تلفن همراه

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۱۶:۴۲
کد خبر: 400909
تشریح پیش شرط‌های راه اندازی نسل۵ تلفن همراه

معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول در یک نشست تخصصی، به تشریح پیش شرط های راه اندازی نسل ۵ تلفن همراه در ایران پرداخت.

به گزارش اقتصادآنلاین، مرتضی طاهری بخش در نشست تخصصی «عدم قطعیت های توسعه نسل پنجم ارتباطات در شهرهای هوشمند» که روز سه شنبه ۱۹ آذرماه هم زمان با برپایی نمایشگاه «تهران هوشمند» در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد، با بیان اینکه جای خرسندی است که پیش از ورود و فراگیری تکنولوژی ۵G ، با برگزاری نشست های تخصصی به فکر آماده و فراهم سازی شرایط مواجهه با این فناوری هستیم، اظهار کرد: نخستین موضوع درباره عدم قطعیت ها، بحث «فرکانس» است.
معاون فنی و توسعه شبکه همراه اول افزود: براساس آنچه در کنفرانس جهانی ارتباطات رادیویی ۲۰۱۹(WRC-۱۹) نهایی شده، رگولاتوری ها باید طیف پیوسته ۸۰-۱۰۰ مگاهرتز را در باند ۳.۵ گیگاهرتز و حداقل باند یک گیگاهرتز را برای باندهای موج میلیمتری در نسل پنجم در نظر بگیرند؛ در غیر این صورت شبکه ۵G جان نخواهد گرفت.
وی بحث دیگر را در ارتباط با زیرساخت ها دانست و ابراز کرد: با توجه به اینکه پایداری ۵G نزدیک به صددرصد و قرار است سرویس های پرریسکی بر بستر آن ارائه شود، باید به مقوله زیرساخت ها اهمیت ویژه ای داد؛ برآورد می شود اجرای پایلوت این نسل را تا ۲۰۲۱ – ۲۰۲۲ و توسعه فراگیر آن را تا ۲۰۲۴ – ۲۰۲۵ داشته باشیم.
طاهری بخش «رساندن فیبر به محل سایت های ارتباطی»، «تجمیع دیتاسنترها» و «تعامل ۵G با دیگر نسل های قبلی» را از جمله دیگر مباحث لازم برای ورود به این تکنولوژی عنوان کرد و گفت: گذشته از تمامی این موارد، سرویس های اپراتورها مبتنی بر تقاضاست و تا زمانیکه صنعت تقاضایی برای استفاده از ظرفیت های ۵G نداشته باشد، اپراتورهای ارتباطی برای رفتن به سمت۵G ترغیب نخواهند شد.
معاون فنی و توسعه شبکه شرکت ارتباطات سیار ایران در ادامه سخنانش و در پاسخ به سوال مدیر پنل مبنی بر ضرورت سرمایه گذاری مشترک اپراتورها برای ورود به۵G یادآور شد: باید سیاست های تشویقی در این زمینه وجود داشته باشد تا این مهم محقق شود.
طاهری افزود: سرمایه گذاری مشترک را می توان در قالب دو مدل «ایجاد شرکت مشترک» یا «اجاره زیرساخت های فراهم شده توسط سرمایه گذاری ثالث» پیش برد و در مباحث مرتبط با فرکانس هم می توان RAN Sharing را به اجرا گذاشت.
معاون فنی و توسعه شبکه شرکت ارتباطات سیار ایران تصریح کرد: با این حال چشم انداز روشنی برای همکاری اپراتورها حول محور این تکنولوژی قائل نیستیم، مگر اینکه رگولاتوری سیاست های تشویقی نظیر کاهش تسهیم درآمدش از ۳۱ به ۵ درصد یا تخصیص فرکانس بیشتر به اپراتورها را پیاده سازی کند.
در این نشست تخصصی معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز حضور داشت.