۰ نفر

۱۰ حقیقت شگفت انگیز درباره نوزادان زمستانی

۱۴ آذر ۱۴۰۱، ۱۷:۱۹
کد خبر: 685822
۱۰ حقیقت شگفت انگیز درباره نوزادان زمستانی

آیا تا به حال دوره ای را پشت سر گذاشته اید که به نظر می رسد بیشتر اطرافیان باردار هستند؟ هر بار که اخیراً وارد اینستاگرام می شوم، عکس دیگری از یک مادر یا بابای مغرور در حال معرفی نوزاد جدید وجود دارد.

به گزارش اقتصاد آنلاین، آیا می دانستید از نظر آماری نوزادان کمتری در زمستان به دنیا می آیند؟مطمئنم که نمی دانستید و چیزهای زیادی در مورد نوزادان زمستانی وجود دارد که آنها را نیز نمی دانید. به نظر می رسد دانشمندان بسیار مجذوب تأثیر فصل تولد و تاثیر آن بر سلامتی و رفاه عمومی هستند، و تحقیقات زیادی درباره معنای تولد در هوای سرد در بیرون انجام داده اند. حال بیایید حقایقی درباره نوزادان زمستانی برایتان بگوییم که تا بحال نشنیده اید.

1. نوزادان زمستانی بیشتر از خانواده های "کم برخوردار" هستند. زمانی که اقتصاددانان دانشگاه نوتردام بین سال‌های 1989 تا 2001 گواهی‌های تولد را بررسی کردند، دریافتند که درصد کودکانی دو ماه اول زمستان به دنیا آمده اند و پیش از دیپلم ترک تحصیل کرده اند سالانه به اوج خود می‌رسد.

نوزادان زمستانی

2. نوزادان زمستانی از همتایان تابستانی خود درشت تر هستند. دانشمندان دانشگاه‌های هاروارد و کوئینزلند (استرالیا) به آمارها نگاهی انداخته و دریافتند کودکانی که در ماه‌های زمستان به دنیا می‌آیند، در هنگام تولد بلند قدتر از متولدین تابستان هستند، نوزادان زمستانی زمانی که به مدرسه می روند و در سن 7 سالگی نسبت به همسالان‌شان سنگین‌تر، قد بلندتر و درشت تر بودند.

در این زمینه بخوانید؛

3. نوزادان زمستانی آنقدرها هم باهوش نیستند. به گفته محققان نوتردام، نوزادانی که در دی، بهمن و اسفند به دنیا می‌آیند، نسبت به نوزادانی که در بهار، تابستان و پاییز به دنیا می‌آیند، دارای تحصیلات ، هوش ، سلامت و دستمزد کمتری هستند. 

4. یک نکته جالب! برخی تحقیقات هم می گویند نوزادان زمستانی باهوش تر از همسالان خود هستند. صبر کنید مگر نگفتیم بچه های زمستانی هوش زیادی ندارند؟ خب، این هم نتایج یک مطالعه دیگر است! دانشمندان آمریکایی و استرالیایی مطالعاتی کرده اند که نتیجه متفاوتی داشته است! آنها رشد 21 هزار پسر و دختر را زیر نظر گرفتند و تحقیقات نشان داد که بچه های متولد زمستان در یک سری تمرینات هوشی نمرات بالاتری نسبت به همسالان خود کسب کرده اند!

5. نوزادان زمستانی کمتر احتمال دارد که به مولتیپل اسکلروزیس(ام اس) مبتلا شوند. مدت‌ها شنیده‌ایم که سلامت مادر در دوران بارداری می‌تواند بر سلامت نوزاد تأثیر بگذارد، اما آیا می‌دانستید چیزی به سادگی زمان بارداری می‌تواند این کار را انجام دهد؟ 

محققان دانشگاه آکسفورد دریافته‌اند که نوزادانی که در دو ماه آخر پاییز متولد می‌شوند کمترین میزان ابتلا به مولتیپل اسکلروزیس را دارند، در حالی که مادرانی که در ماه‌های زمستان باردار می‌شوند بیشترین میزان ابتلا را دارند. معلوم می شود که مادران در زمستان ویتامین D کمتری دریافت می کنند (قرار گرفتن در معرض آفتاب زیاد نیست)، که می تواند بر جنین تأثیر بگذارد. خبر خوب برای مادرانی که در بهار و تابستان باردار می شوند  و در زمستان زایمان می کنند!

6. احتمال نارس شدن نوزادان زمستانی بیشتر است.  احتمال اینکه مادرانی که در اردیبهشت و خرداد باردار می شوند زایمان زودرس داشته باشند، زیاد است. محققان پرینستون به داده های برنامه Vital Statistics Natality نگاه کردند، حتی زمانی که مادران را از جمعیت اجتماعی-اقتصادی پایین تر (یک عامل خطر برای نتایج بد تولد) بیرون آوردند، دریافتند که نوزادان زمستانی تا 10 درصد احتمال دارد زود متولد شوند و به نظر می رسد یکی از عوامل خطر بزرگ، اوج فصل آنفولانزا باشد، که محققان را بر آن داشت تا به مادران در فصل زمستان توصیه کنند که واکسن آنفولانزای خود را دریافت کنند.

7. نوزادان زمستانی بهتر رفتار می کنند و خوش اخلاق ترند. به این دلیل است که آنها در تابستان به بارور شده اند؟ محققان دانشگاه کوئینزلند همه چیز را از توجه به دیگران گرفته تا بی قراری در میان کودکان 4 و 5 ساله ارزیابی کردند و دریافتند کودکان متولد زمستان رفتار بسیار بهتری داشتند و خوش اخلاق تر بودند. 

8. نوزادان زمستانی افسرده هستند. مادران نوزادان زمستانی ممکن است آفتاب کافی برای محافظت از کودک در برابر برخی بیماری ها داشته باشند، اما کودک چطور؟ علم ثابت کرده زمانی که به دنیا می آیید بر ساعت بیولوژیکی بدن شما تأثیر می گذارد و نوزادانی که در ماه های زمستان به دنیا می آیند بیشتر در معرض خطر ابتلا به تعدادی از اختلالات عصبی از جمله اختلال عاطفی فصلی (افسردگی زمستانی)، افسردگی دوقطبی و اسکیزوفرنی هستند. دانشمندان بخش زیادی از این موضوع را به میزان نوری که نوزادان تازه متولد شده در معرض آن قرار می‌گیرند ربط می دهند چرا که نور دریافتی آنها در فصل سرما کمتر است.

9. نوزادان زمستانی استخوان های ضعیف تری دارند. باز هم یک معضل دیگر مرتبط با آفتاب! دانشمندان دانشگاه بریستول در بریتانیا دریافتند که نوزادان زمستانی به طور متوسط ​​نیم سانتی‌متر بلندتر هستند و در مقایسه با نوزادان زاده تابستان تقریباً 13 سانتی‌متر مربع استخوان اضافی دارند. محققان جذب ویتامین D توسط مادران در مراحل بعدی تولد مقصر می دانند.

10. نوزادان زمستانی بیشتر مستعد آلرژی غذایی هستند. به نظر می‌رسد این روزها بیشتر بچه‌ها نوعی آلرژی غذایی دارند، اما گزارشی در مجله Annals of Allergy, Asthma & Immunology  منتشر شده که نشان می دهد کودکانی که آلژی غذایی دارند و به خاطر آن به پزشک مراجعه کرده اند بیشتر در فصل زمستان متولد شده اند.

ترجمه و تدوین: اقتصادآنلاین
خبرنگار: مهتاب لطفیان