۰ نفر

کرونا‌ویروس همچنان در کمین

۱۵ بهمن ۱۳۹۸، ۶:۱۰
کد خبر: 414625
کرونا‌ویروس همچنان در کمین

اخبار «کرونا‌ویروس» همچنان در دنیا یکه‌تازی می‌کند و در ایران هم خبرساز است. اگرچه وزارت بهداشت برای مقابله با ورود این ویروس به ایران، عزم خود را جزم کرده و تاکنون هم توانسته از سرایت این ویروس مرموز چینی به ایران جلوگیری کند، اما بین مردم هم نگرانی افزایش یافته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، ماجرای متوقف‌نشدن پروازهای مستقیم ایران-چین، یکی از این نگرانی‌ها و موارد خبرساز است که به نظر می‌آید با بیانیه تازه شرکت هواپیمایی فعال در این مسیر پروازی، یعنی ماهان، تا اندازه‌ای این نگرانی فروکش خواهد کرد. علاوه ‌بر این، وزارت بهداشت از دو روز پیش و با همکاری وزارت ارتباطات، پیامکی با دستورات بهداشتی برای مقابله با این ویروس برای ایرانیان ارسال کرده است. بر اساس توییت وزیر بهداشت، همچنین بخش مشاوره بیماری‌های واگیر این وزارتخانه سامانه تلفنی ۱۹۰ را برای پاسخ‌گویی به سؤالات مردم درباره ویروس کرونا راه‌اندازی کرده‌ که به صورت شبانه‌روزی پاسخ‌گوی پرسش‌های مردم خواهد بود.

بالاخره بلیت‌‌فروشی متوقف شد

ماجرای ممنوعیت پرواز مستقیم ایران- چین به درخواست چند روز پیش وزیر بهداشت از دولت برمی‌گردد که البته بلافاصله با تصویب هیئت دولت روبه‌رو شد، اما اجراشدن این مصوبه با حاشیه‌هایی همراه شد. در دو، سه روز گذشته و با وجود مصوبه هیئت دولت مبنی بر توقف پروازهای مستقیم، چندین سفر روزانه از فرودگاه تهران به مقصد فرودگاه‌های چین و بالعکس انجام می‌شد. این سفرها پس از دیدار سفیر چین با مدیر یکی از شرکت‌های هواپیمایی ایران بیشتر حاشیه‌ساز شد و اخباری غیررسمی مبنی بر خواست چین به ادامه پروازها نیز منتشر شد که البته با بیانیه تازه این شرکت، ماجرا تا اندازه‌ای پایان یافته است. هواپیمایی ماهان عصر روز گذشته و در بیانیه‌ای از توقف فروش بلیت در مسیر پروازی ایران- چین خبر داد و نوشت: «شرکت هواپیمایی ماهان بر اساس سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران، به آگاهی مسافران خود در مسیرهای پروازی به مقاصد مختلف از ایران به چین و بالعکس می‌رساند که این شرکت بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و نقطه‌‌نظرات سازمان هواپیمایی کشوری ایران، اقدام به توقف فروش بلیت در مسیرهای فوق‌الذکر تا پایان ماه فوریه سال جاری میلادی کرده است». در بخش پایانی این بیانیه آمده است: «در این مدت، هر‌گونه پرواز رفت و برگشت به چین به‌منظور انتقال مسافران ایرانی از چین به ایران و مسافران چینی از ایران به چین، در چارچوب مجوزهای سازمان هواپیمایی کشوری ایران و چین بر اساس توافقات جاری انجام خواهد شد».

«پیام دلگرم‌کننده» وزیر بهداشت

آخرین وضعیت ایران در زمینه مقابله با این ویروس نیز یکی از موضوعات مهم روزهای گذشته است که دیروز وزیر بهداشت توضیحاتی در‌این‌باره ارائه کرد. «سعید نمکی» درباره آخرین تمهیدات این وزارتخانه برای مقابله با کروناویروس گفت: «خواهشمندم پیام دلگرم‌کننده بنده را که مملو از صداقت و شفافیت است، به مردم منتقل کنید. مردم باید بدانند وزیر بهداشت‌شان هرگز چیزی را از آنها پنهان نکرده و نخواهد کرد؛ حتی اگر اعلام موضوع به قیمت بدنامی و فشار روی خودش باشد». او در ادامه با تأکید بر اینکه هنوز هیچ موردی از کروناویروس جدید در کشور گزارش نشده است، توضیح داد: «مردم باید در جریان باشند که کروناویروس جدید مطلقا سخت‌تر از بیماری آنفلوآنزای H1N1 که چند ماه گذشته کشور درگیر آن بود، نیست. بیماری‌زایی کروناویروس جدید حدود ۳۰ درصد است و ما می‌توانیم مانند H1N1 از پس آن برآییم». یکی از موارد خبرساز دراین‌باره، به ماجرای ایرانیان ساکن در ووهان چین برمی‌گردد که نمکی روز گذشته دراین‌باره نیز گفت: «پروازی مخصوص در اولین ساعات بامداد روز سه‌شنبه به این شهر اعزام می‌شود که متشکل از پنج نفر از پرسنل زبده ما شامل متخصص عفونی و متخصص اورژانس است. همچنین برای تمام خدمه پروازی این هواپیما تمهیدات لازم از نظر حفاظت از ویروس فراهم شده است. این ۷۰ دانشجو پس از بازگشت، دو هفته در قرنطینه خواهند بود و سپس می‌توانند به آغوش خانواده‌هایشان بازگردند».

اختصاص ۶ بیمارستان در تهران و یک بیمارستان در سایر استان‌ها

روز گذشته رئیس اداره بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان وزارت بهداشت نیز از اختصاص شش بیمارستان در استان تهران و یک بیمارستان در سایر استان‌ها برای مبتلایان احتمالی کرونا خبر داد. «حسین عرفانی» در‌این‌باره به ایلنا گفت: «جلسه‌ای  با معاونت‌های درمان سه دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، بهشتی و تهران در دفتر آقای جان‌بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت برگزار شد. بنا بر این جلسه، قرار شد هر دانشگاه علوم‌پزشکی یک بیمارستان دولتی از بیمارستان‌های خود و یک بیمارستان خصوصی زیر‌مجموعه خود را برای استقرار اطفال و  بزرگ‌سالان مشکوک به کرونا تخصیص دهد». 

او ادامه داد: «هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی، فضای خاص بیمارستانی را برای افراد مشکوک به بیماری آماده می‌کنند. این بیمارستان‌ها در غرب، مرکز، شرق، شمال و جنوب تهران آماده‌سازی می‌شوند. در سایر استان‌ها نیز یک بیمارستان از سوی هر دانشگاه علوم‌پزشکی آماده‌سازی می‌شود». عرفانی در پاسخ به این پرسش که آیا اقدامات پیشگیرانه در مدارس به‌منظور مقابله با ویروس کرونا  انجام شده است؟ گفت: «تاکنون ورود ویروس کرونا را به کشور نداشته‌ایم و تنها بحث آموزش همگانی به دانش‌آموزان مطرح است. همچنین از آموزش‌وپرورش خواستار اطلاع‌رسانی درباره بیماری کرونا به مسئولان مدارس و اولیا هستیم، اما نیازی به تمهیدات پزشکی در مدارس تا زمان ورود ویروس به کشور نخواهد بود».

آخرین آمار جهانی مبتلایان به کروناویروس

یکی از اخبار پربازدید در روزهای انتشار خبر ویروس کرونا، ساخت بیمارستانی در چین است که روز گذشته مقامات چین با اعلام آغاز به کار این بیمارستان جدید هزار‌تختخوابی در شهر ووهان، درباره تلفات گفتند: «تلفات این ویروس جدید به ۳۶۲ نفر افزایش یافته است و تاکنون در مجموع بیش از ۱۷‌هزار‌و ۳۰۰ نفر در جهان به آن مبتلا شده‌اند».

«ژانگ نانشان»، متخصص همه‌گیر‌شناسی در چین، دراین‌باره به رسانه‌ها گفت: «احداث بیمارستان‌های جدید برای متوقف‌کردن شیوع عفونت‌های جدید ضروری است. نبود ظرفیت کافی در بیمارستان‌ها، بسیاری از بیماران را وادار کرده به خانه بازگردند که این امر می‌تواند بسیار خطرناک باشد. بنابراین فراهم‌کردن تختخواب‌های اضافی، اقدام حائز اهمیتی است». به گزارش ژاپن‌تودی، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اعلام کرده است احتمال افزایش تعداد مبتلایان به کروناویروس وجود دارد؛ چراکه هزاران نمونه گرفته‌شده از افراد مشکوک هنوز آزمایش نشده است. همچنین خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی جدید، فهرستی جهانی از تعداد مبتلایان به کروناویروس منتشر کرده که بر اساس آن، ۱۷‌هزار‌و ۲۰۵ نفر در چین به کروناویروس آلوده شده‌اند. علاوه بر این، در هنگ‌کنگ و ماکائو تعداد مبتلایان به ویروس جدید به ترتیب ۱۴ و هفت نفر اعلام شده است. همچنین بیشتر قربانیان این ویروس از ساکنان استان هوبئیِ چین بوده‌اند که بر اثر نوع جدید کروناویروس که برای اولین‌بار در ماه دسامبر شناسایی شد، جان خود را از دست داده‌اند.