۰ نفر

در حاشیه افتتاح ایستگاه آتش‌نشانی؛

واکنش حناچی به حادثه پارک لاله/ این مساله مربوط به HSE است!

۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۰۹
کد خبر: 459867
واکنش حناچی به حادثه پارک لاله/ این مساله مربوط به HSE است!

شهردار تهران در واکنش به حادثه فوت پسر ۱۴ساله در پارک لاله گفت: این مساله مربوط به HSE است و در همه فضاهای عمومی موضوعیت دارد.

اقتصادآنلاین- فائزه مومنی؛ پیروز حناچی شهردار تهران  در حاشیه مراسم افتتاح ایستگاه آتش نشانی شهر تهران گفت: ایمنی  یک فرآیند است که از طراحی و مقررات ملی ساختمان آغاز می‌شود و به رعایت ضوابط ایمنی از سوی استفاده کننده هم ختم می‌شود.

در این زمینه بخوانید

سرعت رسیدنمان به حادثه بیشتر از نرم جهانی است

وی افزود: تجهیزات جدید رونمایی شده قبلا در سازمان آتش نشانی وجود نداشته و برخی کاملا داخلی سازی شده اند، و برخی از این تجهیزات هم پیش از این خریداری شده اند.

حناچی با تاکید بر اینکه تجهیزات آتش نشانی با شرایط قبل از پلاسکو کاملا متفاوت است و در این زمینه آموزش هم بسیار نقش دارد، گفت: بحران از قبل مدلسازی می‌شود و زمینه ارتقای آنها را به دنبال خواهد داشت.

شهردار تهران ابراز داشت: خوشبختانه این دوره از شورای شهر در صدی از درآمد شهرداری را  برای توسعه آتش نشانی اختصاص داده است، مردم هم با فیش هایی روبرو شده اند که به همین منظور است، چون  هرچقدر آتش نشانان ما مجهزتر آموزش دیده تر و آماده تر باشند، احتمالات خطرات کمتر است و البته موضوعات پیشگیری هم مهم است.

وی با اشاره به وجود 33 هزار ساختمان نا ایمن در سطح شهر تهران، گفت: این ساختمان‌ها درجات مختلفی دارند، برخی ساختمان‌های بلندمرتبه ای هستند که با طرح ویژه تحت عنوان 999 توسط آتش نشانس تعقیب می‌شوند و عمدتا ساختمان هایی را شامل می‌شوند که قبل از اجباری شدن مقررات ملی کشور ساخته شده اند.

حناچی ادامه داد: در قدم اول ساکنین باید بدانند این ساختمان‌ها نا ایمن است و بدانند برای این ناایمنی چه کاری باید انجام بدهند.

شهردار تهران اظهار داشت: برای جذب نیروی جدید، به آموزش تعداد معدودی از آتش نشان زن در دستور کار قرار گرفته و اخذ مجوز استخدام جدید پیگیری می‌شود.

وی افزود: چون آتش نشانی جز مشاغل سخت محسوب می‌شود، سال‌های خدمت آنها کمتر از کارکنان عادی است و به طور مرتب این ورودی را در آتش نشانی  باید داشته باشیم، تا نیروهای جدید وارد شوند و آموزش ببینند.

حناچی گفت: آخرین بار حدود 200 نفر استخدام شده اند ولی این روند ادامه دارد.

شهردار تهران درباره نگرانی هایی که درباره نا ایمن بودن فضاهای شهری با کشته شدن یک پسر نوجوان در پارک لاله دوباره مطرح شده است، این مساله را مربوط به HSE دانست و گفت: این موضوع در همه فضاهای عمومی موضوعیت دارد و پارک‌ها و فضاهای عمومی دائما باید کنترل شوند!

در ادامه مراسم حناچی با حضور در پشت تریبون گفت: این روزها روزهای سالگرد اسرای عزیز است که یادآور خاطرات خوبی است.

وی ادامه داد: جا دارد از همه کسانی که برای آزادی اسرا تلاش کردند یاد کنیم و یادمان باشد که چه اتفاقی مهمی در این زمینه رخ داده است.

حناچی گفت: عرق سازمانی موتور محرک برای پیشرفت هر سازمانی محسوب می‌شود و وقتی یک سازمان عرق سازمانی بیشتری دارد موفقیت‌های بیشتری هم نصیبش می‌شود.

سازمان آتش نشانی شهر تهران به واسطه دارا بودن این عرق سازمانی بالا توانسته با همه محدودیت‌ها مقابله کند و هر روز به فکر نجات جان انسان‌ها باشد.

این سازمان در این دوره به عنوان بازوی دولت عملکرد و شاهد مثال آن حضور در گلستان و گرگان و مناطق سیل زده بود و از آن زیباتر بعد از فروکش کردن سیل حضور اعضای شورای شهر آق قبل در تهران و تشکر از همکاران مان بود.

همکاران ما در سیل خرم آباد و خوزستان و حتی در آتش سوزی زاگرس هم حضور مستمری داشتند و به عنوان بازوی دولت عمل کردند و این خاطرات خوب فراموش شدنی نیست.

داشتن دیسیبلین مشابه نظامی در سازمان آتش نشانی شهر تهران لازم است زیرا اقدامات این سازمان همگی در مواقع بحرانی شکل میگیرد و اگر این دیسیبلین وجود نداشته باشد کارها به درستی پیش نمی رود.

موضوع پراکنش مناسب ایستگاه‌های آتش نشانی تاثیر مستقیم روی کاهش زمان رسیدن به حوادث دارد و در سازمان آتش نشانی به این موضوع توجه خوبی شده است.

خانواده بزرگی در سازمان آتش نشانی داریم که حدود ۵ هزار نفر عضو دارد و این سازمان بالاترین سرمایه اجتماعی را در کل شهرداری دارد و باید قدر این سازمان را بدانیم.

نباید این سرمایه اجتماعی که ذره ذره ایجاد شده به دلایل مختلف خدشه دار شود و باید بیش از پیش حفظ شود.

پلاسکو برای سازمان آتش نشانی شهر تهران نقطه عطفی بود و هیچ چیز این سازمان نسبت به قبل از پلاسکو قابل مقایسه نیست و ما در سازمان آتش نشانی شهر تهران درس بزرگی از حادثه پلاسکو گرفتیم.

امروز هم باید به این نکته توجه کنیم که باید از حادثه سینا اطهر درس بگیریم زیرا اگر اینگونه نباشد فقط خسارت به جا مانده و هیچ پیشرفتی برای این ه نصیب ما نخواهد شد.

ما در سینا اظهر به دلیل تغییر کاربری ضربه خوردیم و باید این موضوع تغییر کاربری با حمایت مجلس تغییر کند و لایحه ای هم حتما به مجلس خواهیم برد.

فراموش نکنیم که حتی در حادثه پلاسکو هم تغییر کاربری‌ها باعث شد تا این حادثه رقم بخورد و سینا اطهر هم نمونه همین تغییر کاربری‌ها بود.

از میان یک میلیون پارسلی که در سطح شهر تهران داریم ۳۳ هزار ساختمان نا ایمن شناسایی کردیم. طرح ۹۹۹ سازمان آتش نشانی موضوع مهمی است که باید به آن توجه کرد.

ساکنان هر خانه ناایمن باید بدانند که چرا ساختمان محل سکونتشان ناایمن است و در صدد رفع آن بر بیایند و اینگونه نباشد که بعد از حادثه بگویند چرا اطلاع نداشته اند.

این خبر در حال تکمیل است...