۰ نفر

«کرونا» هنوز به گرمخانه‌های تهران نرسیده/ تولید 3000ماسک از سوی مددجویان

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۲۲
کد خبر: 425158
«کرونا» هنوز به گرمخانه‌های تهران نرسیده/ تولید 3000ماسک از سوی مددجویان

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: خوشبختانه 27 موردی که علائم مشکوک به کرونا در گرمخانه‌ها داشتند، هیچ‌کدام تستشان مثبت نبود و تا امروز یک مورد کرونایی در گرمخانه‌های پایتخت نداشتیم.

به گزارش اقتصادآنلاین، مالک حسینی در چهارمین نشست مجازی شهرداری تهران با موضوع «مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا» با اشاره به همکاری فعالان مدنی و سمن‌های حوزه کودک برای حضور در گودهای زباله‌گردی و گاراژها گفت: چهار روز است که به طور دائمی در این گودها حضور داریم و آموزش‌های لازم و پک‌های بهداشتی به این افراد داده شده است. بازدیدهایی نیز به همراه مدیران شهری از این گودها داشته‌ایم و اداره‌کنندگان این گودها و گاراژها خود اعلام کرده‌اند که سختگیری‌های شهرداری با همکاری نیروی انتظامی سبب شده بسیاری از این افراد در سطح تهران، دیگر زباله‌گردی نمی‌کنند.

وی ادامه داد: عدم حضور این افراد که بیشتر به طور روزمزد کار می‌کنند، معیشت آنها را دچار مشکل کرده است و برای آنکه امنیت غذایی آنها دستکم کمتر دچار مشکل شود، روزانه 200 پرس غذای گرم در این مکان‌ها توزیع می‌شود که اعلام کرده‌ایم شهرداری ظرفیت توزیع 1000 تن غذا را هم در روز دارد که با همکاری خیرین و نهادهای مردم‌نهاد می‌توان این ظرفیت را افزایش داد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از همکاری خیرین و سازمان‌های مردم‌نهاد برای فعالیت‌های این حوزه خبر داد و گفت: تلاش‌ کرده‌ایم از جامعه محلی برای پذیرش بهتر و کاهش حساسیت‌ها استفاده کنیم.

حسینی همچنین از تدارک برنامه‌های عید نوروز در گرمخانه‌ها خبر داد و افزود: نمی‌توانیم برنامه‌هایی مانند سال‌های گذشته داشته باشیم اما تلاش شده با همکاری اداره کل سلامت، برنامه‌هایی را تدارک ببینیم که بوی نوروز در گرمخانه‌ها نیز احساس شود. به طور مثال توزیع سبزی‌پلو با ماهی که نماد عید و تحویل سال است را در دستور کار قرار می‌دهیم و سفره هفت‌سین در همه مراکز چیده خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه خوشبختانه موردی از ابتدا به ویروس کرونا در گرمخانه‌های تهران نداشته‌ایم، بیان کرد: 27 مورد مشکوکی که تست کرونا داده‌اند، جوابشان منفی بوده است. همچنین توزیع ماسک در گرمخانه‌ها را ادامه داده‌ایم و با کمک برخی از مددجویان، یک خط تولید ماسک راه‌اندازی کرده‌ایم که روزانه 3000 ماسک با رعایت مسائل بهداشتی تولید می‌کنند که بخشی از آن را هم به هلال‌احمر می‌دهیم.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از همکاری سازمان آتش‌نشانی برای ضدعفونی کردن محیط‌ گرمخانه‌ها خبر داد و اضافه کرد: در بازدیدی که نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از گرمخانه‌ها داشتند، بسیار تعجب کردند که این سطح خدمات بدون کمک دولتی و بین‌المللی انجام می‌شود. 

حسینی از راه‌اندازی سامانه تلفنی چهار رقمی برای ساماندهی کمک‌های مردمی و خیرین خبر داد و گفت: این سامانه به شکل واحد کمک‌ها را جمع‌آوری می‌کند و شفافیت‌های لازم در خصوص نحوه استفاده از آنها نیز انجام خواهد شد.

سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در ادامه با بیان اینکه از محل کمک‌های ستاد فرمان اجرایی امام (ره) و ستاد مبارزه با مواد مخدر و بهزیستی، حدود 14 میلیارد کمک به حوزه کودکان کار و کارتن‌خواب برای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا انجام شده و همچنین با اشاره به سهم شهرداری از میزان این کمک‌ها گفت: شهرداری تهران هیچ سهمی از این کمک‌ها نداشته و به هر دلیلی از این نوع کمک‌ها نادیده گرفته شده است. ما بار سنگینی در بحث گرمخانه‌ها بر دوش داریم. همچنین با مشکل جدیدی روبرو هستیم که با تعطیلی ماده 16 و مرخصی افراد در برخی از ندامتگاه‌ها، با افزایش حضور مراجعه‌کنندگان به گرمخانه‌ها روبرو هستیم ولی شهرداری تهران تاکنون نه در این حوزه و نه در حوزه کودکان و زباله‌گرد، ریالی نپرداخته که امیدواریم با حمایت دولت و بخش خصوصی، شهرداری بتواند خدمات بهتری ارائه کند.