۰ نفر

فرمانده عملیات مقابله با کرونا کلانشهر تهران؛

فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران رو به کاهش است

۳۰ دی ۱۳۹۹، ۱:۲۴
کد خبر: 499088
فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران رو به کاهش است

فرمانده عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران گفت: بررسی‌ها در تهران حاکی از کاهش رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و فاصله گذاری هاست که زنگ خطری برای ورود به موج چهارم شیوع کروناست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از صدا و سیما، علیرضا زالی در ارتباط زنده با بخش خبری افزود: رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی در دو هفته قبل ۸۲ و سه دهم درصد بود که هفته پیش این شاخص به ۷۷ و شش دهم درصد رسید و کاهش فاصله گذاری‌ها زنگ خطری جدی است چرا که در امواج قبلی این بیماری ارتباط مستقیمی میان کاهش رعایت فاصله گذاری و افزایش میزان مراجعات بود.

وی گفت: عدد مولد پایه هم شاخصی علمی برای ما محسوب می‌شود که مدت‌ها به زیر یک رسیده بود و این عدد هم اکنون ۹۹ صدم است و اگر از یک بالاتر برود به معنای گسترش جدید بیماری تلقی می‌شود و همه این‌ها نشان دهنده شرایط کاملاً ناپایدار و شکننده تهران است.

 زالی افزود: در این شرایط هرگونه شتاب در بازگشایی‌ها می‌تواند شرایط تلخ اردیبهشت را مجدد تکرار کند.

وی گفت: در ۲۴ ساعت گذشته برای نخستین بار پس از ۱۵ روز تعداد کل بستری‌ها از هزار و ۹۰۰ عبور کرد و ۷۶۰ نفر در بخش‌های مراقبت ویژه بستری هستند و تغییر در تعداد مراجعان سرپایی به مراکز بهداشتی و درمانی هم زنگ خطری دیگر و نشان دهنده شکل گیری موج جدید است.

 زالی افزود: بررسی سنی مبتلایان هم نشان می‌دهد که در دو هفته اخیر با روند رو به رشد، اما با شیب ملایم تعداد بستری‌ها در گروه سنی ۵ تا ۱۷ سال مواجهیم که اگرچه قدر مطلق مرگ و میر در گروه سنی زیر ۱۰ سال کلاً پایین است، اما حتی در گروه سنی صفر تا ۱۰ سال در دو هفته اخیر افزایش ابتلا را داشته ایم.

فرمانده عملیات مقابله با کرونای کلانشهر تهران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با این شرایط احتمال اعمال محدودیت‌های جدید وجود دارد؟ گفت: این بستگی به شرایط دارد و طبقه بندی‌های رنگ‌ها موضوعی قراردادی است و به سرعت می‌تواند تغییر کند و شرایط زرد به نارنجی تبدیل شود و ما در تهران سرعت تغییر رنگ‌ها را بار‌ها مشاهده کرده ایم.

 زالی افزود: ما هم اکنون در شهر تهران شاهد کاهش رعایت شیوه نامه‌ها هستیم و در تجمعات روز‌های اخیر مشاهده کرده ایم که فاصله گذاری مختل بوده است و اگر می‌خواهیم شیوه نامه‌ها مؤثر باشد باید به بالای ۹۰ درصد افزایش پیدا کند.