۰ نفر

علائم مهم سکته مغزی را بشناسید

۸ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۴۸
کد خبر: 477577
علائم مهم سکته مغزی را بشناسید

فلج ناگهانی یک طرف دست و صورت از علایم مهم سکته مغزی است و باید سریع به اورژانس اطلاع داده شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مسعود مهرپور روز پنجشنبه به مناسبت فرارسیدن ۲۹ اکتبر (٨ آبان) روز جهانی سکته مغزی افزود: کرونا با مکانیزم های مختلف می تواند میزان لخته سازی در عروق را افزایش داده و منجر به سکته های مغزی و قلبی می شود.

وی اظهار داشت: همچنین این بیماری آسیب های جدی تری را در رابطه با سکته مغزی ایجاد می کند و اگر بیمار دچار عوارض شدید کرونا شد، باید از داروهای ضد لخته به عنوان پیشگیری استفاده کند.

مهرپور با بیان اینکه سکته مغزی دومین عامل مرگ و میر بعد از سکته قلبی و از عوامل ناتوان کننده است، ادامه داد: از هر چهار نفر یک نفر مبتلا به سکته مغزی می شود و این بیماری در هر زمان، سن و موقعیتی می تواند اتفاق بیفتد و شناخت از علایم آن و تشخیص بموقع از عوارض جبران ناپذیری این بیماری می کاهد.

رئیس انجمن سکته مغزی ایران تصریح کرد: با توجه به اینکه اقدامات درمانی به موقع برای فردی که دچار سکته مغزی می شود، بسیار حیاتی است، متاسفانه ترس این بیماران از مراجعه به مراکز درمانی به دلیل شیوع کرونا باعث به تاخیر افتادن درمان و مرگ و میر می شود.

به گفته مهرپور، طی چند ماه اخیر میزان مراجعه بیماران سکته مغزی به بیمارستانها ۵۰ درصد کمتر شده و از این جهت نگران هستیم، از بیماران و همراهان آنها می خواهیم با بروز و مشاهده علایم سکته مغزی به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند تا دچار عوارض شدید آن نشوند.

وی افزود: فلج ناگهانی یک طرف دست و صورت از علایم مهم سکته مغزی است و باید سریع به اورژانس اطلاع داده شود، بعد از تشخیص به موقع و اقدامات درمانی اولیه، توانبخشی نیز از موضوعات مهمی است که عوارض سکته مغزی را کمتر کرده و بیمار بهبود می یابد.

روز ۲۹ اکتبر به نام روز جهانی سکته مغزی نامگذاری شده است. بر اساس آمارهای سازمان‌های جهانی، سالانه تقریبا ۱۵ میلیون نفر در سراسر جهان دچار سکته مغزی می‌شوند و این بیماری سومین عامل اصلی مرگ در سنین بالای ۶۰ سال و پنجمین عامل اصلی مرگ در گروه سنی ۱۵ تا ۵۹ سال در جهان است.

مرگ اما تنها یکی از پیامدهای سکته مغزی است. از ۱۵ میلیون نفری که بنا بر گزارش‌های سازمان‌های جهانی به سکته مغزی دچار می‌شوند، تقریبا ۶ میلیون نفر می‌میرند.

سکته مغزی وقتی رخ می‌دهد که خون به بخشی از مغز نرسد که در اثر آن ممکن است سلول‌های مغزی آسیب ببینند یا بمیرند. بسته به اینکه کدام قسمت مغز دچار آسیب شود، بدن، حرکات، گفتار، حس و فکر بیمار تحت تاثیر قرار می‌گیرد. سکته مغزی علت اصلی ناتوانی حرکتی، شناختی، عصبی و به عبارتی، معلولیت در جهان است.

در سکته‌های مغزی خون‌ریزی دهنده که ناشی از پاره شدن یک رگ خونی در داخل یا سطح مغز است وقتی که یک رگ خونی پاره می‌شود، دیگر حس به سلول‌های مغزی نمی‌رسد، به علاوه نشت خون از رگ پاره شده، می‌تواند به بافت مغزی آسیب جدی وارد کند.