۰ نفر

۸ راهکار ساده برای مقابله با کبد چرب

۱۶ مرداد ۱۳۹۹، ۲۳:۲۳
کد خبر: 458086
۸ راهکار ساده برای مقابله با کبد چرب

سوءمصرف الکل تنها موردی نیست که کبد شما را چرب می‌کند. بسیاری از عادات غلط در زندگی ما هستند که ما را در معرض خطر ابتلا به کبد چرب قرار می‌دهند. در مقابل بسیاری از عادات خوب نیز هستند که کبد ما را از بیماری، حفظ می‌کنند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، توجه به سلامت کبد، جزوی از توجه به سلامت عمومی و حال خوب بدنتان است. برای مثال سوءمصرف سنگین الکل، شما را در معرض خطر ابتلا به انواع بیماری‌های کبد مانند، هپاتیت سی، سرطان کبد و غیره قرار می‌دهد. موارد دیگری نیز هستند که سلامت کبد بدن را تهدید می‌کند. مانند سیگار، نوشابه و دیگر عاداب بد سبک زندگی. در ادامه شما را با مواردی که بهتر است جایگزین عادات بد شوند، همراهی می‌کنیم.

۱. نوشیدن قهوه

طبق گفته‌های دکتر راکفورد یاپ، عضو انجمن تخصصی سلامت کبد در آمریکا، تحقیقات زیادی روی فواید قهوه انجام شده است، که یکی از مهم‌ترین فواید آن جلوگیری از سرطان کبد است. همچنین قهوه از ایجاد فایبروسیس‌ها (دگرگشتی، نوعی اختلال در سوخت و ساز سلول) نیز جلوگیری می‌کند. در تحقیقات نشان داده شده، افرادی که از هپاتیت نوع سی رنج می‌برند با نوشیدن قهوه از فعالیت بیشتر ویروس هپاتیت جلوگیری می‌کنند.

۲. دوری از غذاهای چرب و شیرین

شاید جالب باشد که بدانیم کبد چرب با چاقی شکمی رابطه مستقیم دارد. همچنین کسانی که در رژیم غذایی خود از شکر زیاد استفاده می‌کنند، به کبد خود آسیب می‌رسانند؛ زیرا شکر گرسنگی را محدود کرده و سطح ترشح انسولین خود را کاهش می‌دهد. در این بین سلول‌های کبد برای مقابله با کمبود سوخت،اقدام به ذخیره کردن چربی در خود می‌کنند که موجب انواع بیماری‌های کبدی مانند کبد چرب می‌شود.

۳. رژیم مدیترانه‌ای امتحان کنید

سلامت کبد در گرو خوراک سالم است. رژیم سالم بر کیفیت زندگی و سلامت ما اثرگذار است پس برای بالا بردن سطح کیفی زندگی خود هم که شده، از رژیم سالم مدیترانه‌ای استقبال کنیم. 

۴. استفاده از مواد غذایی آنتی اکسیدان دار

کبد اولین خط دفاعی بدن در برابر دنیای بیرون است. ما می‌توانیم این خط دفاعی را با استفاده از مواد  آنتی‌اکسیدان‌ قوی‌تر کنیم. از جمله مواد غذایی آنتی‌اکسیدان‌دار می‌توان شکلات تلخ، توت فرنگی، تمشک، کلم قرمز، لوبیا، جغندر و اسفناج را نام برد.

۵. فعالیت بدنی بیشتر

انجام بیش از ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی در هفته برای سلامتی کبد توصیه می‌شود. بالا بردن متابولیسم (سوخت و ساز) بدن یکی دیگر از راه‌های داشتن بدنی سالم است.

۶. دوری از قرص‌های مکمل

استفاده بی جهت از قرص‌های مکملی که به بدن شما مواد اضافی می‌دهد به کبد آسیب مستقیم می‌رساند. بهتر است ابتدا آزمایش‌های مربوطه را انجام داده و با مشورت پزشک، از این دسته از قرص‌ها مصرف کنید.

۷. ارتباط بین سلامت دندان‌ها و سلامت کبد

البته این موضوع هنوز کاملا اثبات نشده است؛ ولی دلایل زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد اگر در لثه‌ و دندان خود التهاب داشته باشید در بدن (کبد) نیز التهابی وجود دارد. از این رو اهمیت دادن به سلامت دهان و دندان‌ها برای سلامتی کبد نیز بسیار مهم است.

۸. چک‌ آپ بدن

از ملاقات کردن با پزشک خود فرار نکنید .۶ ماه یا ۱ سال، یکبار چک ‌آپ بدن را انجام دهید و اگر مشکلی بود برای درمان آن هر چه سریعتر اقدام کنید.