۰ نفر

ریه تان را با این غذاها تقویت کنید

۱۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۸:۱۰
کد خبر: 428001
ریه تان را با این غذاها تقویت کنید

مصرف یک رژیم غذایی سالم می‌تواند نقش چشمگیری در تقویت سلامت ریه‌ها داشته باشد .

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایلنا، به گفته سازمان بهداشت جهانی، اختلالات تنفسی سالانه موجب مرگ حدود سه میلیون نفر در جهان می‌شود. هوای آلوده و یک سبک زندگی بد بر سلامت ریه‌ها تاثیرگذار هستند و این می‌تواند به دشواری در تنفس و بیماری‌های تنفسی مختلف منجر شود.
مصرف یک رژیم غذایی سالم می‌تواند نقش چشمگیری در تقویت سلامت ریه‌ها داشته باشد و به کاهش هزینه‌های دارویی و عمل جراحی منجر شود. در ادامه با ۱۵ ماده غذایی مفید برای سلامت ریه ها، چند نمونه از غذا‌هایی که باید از آن‌ها پرهیز کرد و برخی تغییرات سبک زندگی موثر در تقویت این اندام‌های کلیدی بیشتر آشنا می‌شویم.

سیر

آلیسین ماده مغذی اصلی موجود در سیر است که مسئول فواید سلامت مختلف این ماده غذایی محسوب می‌شود. سیر از خواص ضد میکروب، ضد سرطان، و کاهنده فشار خون برخوردار است. مطالعات نشان داده اند که مصرف سیر اثر مثبتی بر بیماران مبتلا به اختلالات ریوی و سرطان ریه دارد.

مصرف دو تا سه حبه سیر در روز می‌تواند به محافظت از ریه‌ها در برابر عفونت و بیماری‌ها کمک کند. شما می‌توانید سیر را به کاری، سالادها، و چاشنی‌های سالاد اضافه کنید.

اسفناج

اسفناج و دیگر سبزیجات سبز برگ مانند کیل، برگ چغندر، و برگ تربچه سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. دانشمندان دریافتند که اسفناج حاوی مواد شیمیایی گیاهی است که به پیشگیری از آسیب اکسیداتیو، کاهش التهاب و مبارزه با سرطان کمک می‌کنند.

مصرف حداقل یک پیمانه اسفناج در روز به تقویت ایمنی و حفظ سلامت ریه‌ها کمک خواهد کرد.

سیب

سیب سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد شیمیایی گیاهی مانند کاتچین ها، اسید کلروژنیک، و فلوریدزین است که به کاهش خطر آسم، سرطان، التهاب، و بیماری قلبی عروقی کمک می‌کنند.

مصرف یک سیب در روز همراه با صبحانه یا به عنوان یک میان وعده می‌تواند به حفظ سلامت ریه‌ها کمک کند.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب مانند سالمون، خالمخالی، کپور و هادوک سرشار از اسید‌های چرب امگا-۳ هستند. این مواد به عنوان اسید‌های چرب چندغیراشباع شناخته می‌شوند، زیرا در ساختار شیمیایی آن‌ها بیش از یک پیوند دوگانه وجود دارد. این نوع از اسید‌های چرب دارای خواص ضد التهاب، ضد سرطان، آنتی اکسیدان و محافظت قلب هستند.

مصرف ماهی‌های چرب یا مکمل‌های روغن ماهی می‌تواند به حفظ سلامت کلی بدن انسان کمک کند. شما می‌توانید با پزشک خود درباره میزان دوز مصرفی برای مکمل روغن ماهی مشورت کنید.

زنجبیل

زنجبیل یکی از درمان‌های خانگی قابل اعتماد برای مقابله با سرماخوردگی و گلودرد است. دانشمندان دریافتند که این ماده غذایی حاوی ترکیبی زیست فعال به نام جینجرول است. این ترکیب مسئول طعم تند زنجبیل است. همچنین، جینجرول به پیشگیری از آسم، میگرن و پرفشاری خون کمک می‌کند.

شما می‌توانید زنجبیل تازه را به اشکال مختلف به رژیم غذایی روزانه خود اضافه کنید.

توت‌ها

توت‌ها از جمله توت فرنگی، تمشک، کرنبری، توت سیاه و بلوبری حاوی اسید‌های فنولیک، فلاونوئیدها، تانن ها، اسید اسکوربیک و سایر مواد شیمیایی گیاهی مفید هستند. افزون بر تقویت سلامت ریه، این مواد غذایی به کاهش التهاب، تقویت ایمنی، محافظت از قلب، و مبارزه با انواع مختلف سرطان کمک می‌کنند.

زردآلو

زردآلو نه تنها میوه‌ای خوشمزه است بلکه محافظی قدرتمند برای ریه‌های شما محسوب می‌شود. زردآلو منبع خوبی برای ویتامین C، ویتامین E، بتا کاروتن و لیکوپن است. تمام این ترکیبات آنتی اکسیدان‌هایی هستند که به مبارزه با رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند. زردآلو از خواص ضد آلرژی، ضد میکروب، ضد التهاب و ضد سرطان برخوردار است.

بروکلی

بروکلی منبع خوبی برای سولفورفان است که از خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهاب، ضد سرطان، و ضد میکروب برخوردار است. همچنین، این ماده توانایی خود در پیشگیری از سرطان‌های ریه، معده و سینه را نشان داده است.

برای تقویت سلامت کلی خود می‌توانید یک پیمانه بروکلی تفت داده یا کبابی را یک روز در میان مصرف کنید.

گریپ فروت

گریپ فروت به واسطه فواید سلامت مختلف خود شناخته شده است. این میوه کم کالری منبع خوبی برای ویتامین C، ویتامین B ۶، تیامین، اسید فولیک و منیزیم است. همچنین، گریپ فروت حاوی یک فلاون زیست‌فعال به نام نارینجنین است که از خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهاب برخوردار است.

مصرف نصف یک گریپ فروت در وعده غذایی صبحانه می‌تواند به دفع سموم از بدن و کاهش التهاب در دستگاه تنفسی کمک کند. با این وجود، در برخی موارد، مرکبات می‌توانند شرایط را بدتر کنند. از این رو، پیش از مصرف میوه‌های این خانواده برای درمان سرماخوردگی یا هر شرایط ریوی دیگر با پزشک خود مشورت کنید.

زردچوبه

زردچوبه از گذشته‌های دور برای کمک به بهبود مشکلات سلامت مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. کورکومین، ماده فعال موجود در زردچوبه، مسئول فواید سلامت مختلف آن است. این ماده از خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهاب، و ضد میکروب برخوردار است. این خواص، زردچوبه را به گزینه‌ای ایده‌آل برای مقابله با اختلالات التهابی، سرطان‌ها و چاقی بدل می‌کند.

لوبیاها، مغزدانه‌ها

لوبیا‌ها و مغزدانه‌ها دو نقطه مشترک دارند: آن‌ها منبع خوبی برای پروتئین بوده و از خواص ضد التهاب برخوردار هستند. از این رو، با مصرف آن‌ها به کاهش التهاب، کلسترول، فشار خون و مدیریت چربی احشایی کمک می‌کند.

حدود یک پیمانه از لوبیا‌ها و یک مشت از مغزدانه‌ها را هر روز مصرف کنید.

آووکادو

آووکادو سرشار از ویتامین‌های E، K، B ۶، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، و نیاسین است و منبع خوبی برای اسید‌های چرب چندغیراشباع محسوب می‌شود. این ویتامین‌ها دارای خواص ضد التهاب و آنتی اکسیدانی هستند. برخی پژوهش‌ها نشان داده اند که مصرف آووکادو می‌تواند به کاهش آرتریت، التهابی در مفاصل، کمک کند.

برای تقویت سلامت خود می‌توانید روزانه نصف یک آووکادو را مصرف کنید.

ماکیان

مرغ و بوقلمون پرمصرف‌ترین انواع گوشت ماکیان و منابع خوبی برای پروتئین بدون چربی هستند. یک رژیم غذایی سرشار از گوشت ماکیان نشان داده است که خطر سرطان ریه را به میزان ۱۰ درصد کاهش می‌دهد. برای کسب بیشترین فواید، مصرف نمونه‌های بدون هورمون را مد نظر قرار دهید.

فلفل دلمه‌ای قرمز

فلفل دلمه‌ای قرمز منبع خوبی برای لیکوپن، ویتامین C، و بتا کاروتن است. این مواد از خواص آنتی اکسیدانی برخوردار هستند و به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد مضر کمک می‌کنند. در نتیجه، ریه‌ها و دیگر اندام‌های حیاتی بدن محافظت شده و به بیماری و اختلالات دیگر مبتلا نمی‌شوند.

فلفل‌های چیلی

فلفل‌های چیلی تند هستند و با نظر شخصی می‌توانید آن‌ها را به غذای خود اضافه کنید. کپسایسین موجود در فلفل عامل تندی این ماده غذایی است که البته از خواص آنتی اکسیدانی و ضد سرطان نیز برخوردار است.

مواد غذایی که در بالا به آن‌ها اشاره شد به راحتی در دسترس هستند و افزودن آن‌ها به رژیم غذایی روزانه دشوار نیست. تمام کاری که باید انجام دهید خرید هفتگی و نگهداری از آن‌ها در یخچال است.

از جمله غذا‌هایی که برای حفظ سلامت ریه‌ها باید از آن‌ها پرهیز کرد نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تخم مرغ
نمک
الکل
نرم‌تنان صدفدار

توجه: پیش از مصرف یا پرهیز از مواد غذایی باید با پزشک خود در این زمینه مشورت کنید. پزشک با توجه به وضعیت سلامت، سابقه پزشکی، و آلرژی‌های غذایی، مواد غذایی مفید برای سلامت ریه را به شما توصیه خواهد کرد.

سبک زندگی مساله دیگری است که باید برای حفظ سلامت ریه‌ها به آن توجه داشت. یک سبک زندگی بد می‌تواند از بهبود مشکلات ریوی جلوگیری کند. از جمله تغییراتی که می‌توانید مد نظر قرار دهید می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

ترک سیگار
پرهیز از دود دست دوم سیگار
مصرف رژیم غذایی سالم
خواب کافی و با کیفیت
ورزش روزانه