۰ نفر

مدیر برنامه کشوری دیابت مطرح کرد؛

افراد در معرض دیابت ۷ درصد از وزن خود را کاهش دهند

۲۵ آبان ۱۳۹۷، ۲۲:۲۰
کد خبر: 315341
افراد در معرض دیابت ۷ درصد از وزن خود را کاهش دهند

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: افراد در معرض دیابت ۷ درصد از وزن خود را کاهش دهند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، علیرضا مهدوی معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی، رئیس اداره قلب و عروق و مدیر برنامه کشوری دیابت در مراسم افتتاح دهکده دیابت که در پارک ملت برگزار شد،  درباره میزان شیوع دیابت در جمعیت بالای ۲۵ سال کشور اظهار کرد: بر اساس آخرین مطالعه بررسی عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشور ۱۱ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال در ایران به دیابت دچار هستند.

وی بیان کرد: حدود ۵.۳ میلیون نفر از افراد بالای ۲۵ سال در کشور از دیابت نوع ۲ رنج می‌برند و ۱۸ درصد از جمعیت بالای ۲۵ سال در کشور به اختلال قند خون ناشتا دچار هستند، یعنی قند خون این افراد بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی‌گرم در دسی‌لیتر است بنابراین این اشخاص مستعد مبتلا به دیابت در آینده هستند.

۷۵ درصد از دیابتی‌ها در کشور از بیماری خود آگاهی دارند

مدیر برنامه کشوری دیابت افزود: ۷۵ درصد دیابتی‌ها در کشور از بیماری خود مطلع هستند، خوشبختانه همه داروهای دیابت، انسولین‌ها، قلم‌های انسولینی و حتی جدیدترین داروهای دیابت که برای بیماران قلبی و عروقی استفاده می‌شود، تحت پوشش بیمه قرار دارند.

مهدوی تاکید کرد: ما گزارشی از کمبود داروی دیابت در کشور نداریم،‌ بیماری دیابت نوع ۲ معمولا علامتی ندارد، بنابراین این عارضه بیماری غیرواگیر با ماهیت واگیردار است به این معنا که افرادی که بستگان درجه یک آنها دچار دیابت نوع ۲ هستند بیشتر در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند.

وی تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع ۲ و کنترل این عارضه خانواده‌ها باید آموزش‌های لازم در این زمینه ببینند، ما افراد بالای ۳۰ سال را که به خانه‌ها و پایگاه‌های بهداشت در سراسر کشور مراجعه می کنند از نظر دیابت، سکته قلبی، فشار و چربی خون بررسی می‌کنیم و این چکاب اولیه رایگان است، سایر خدمات مراقبتی هم بر اساس بسته سلامت به مبتلایان به دیابت داده می‌شود.

ابتلای ۶۰ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال به اضافه وزن و چاقی

معاون دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی گفت: خوشبختانه در ایران طرح پزشک خانواده تحت پوشش بیمه است، بیماری دیابت نوع ۲ و چاقی با هم در ارتباط هستند، متاسفانه ۶۰ درصد از جمعیت ۱۸ سال کشورمان از اضافه وزن و چاقی رنج می‌برند.

موثرترین رژیم غذایی برای کنترل دیابت

مهدوی درباره موثرترین رژیم غذایی برای دیابت اظهار کرد: مبتلایان به دیابت برای کنترل بیماری خود باید مصرف ماهی را در رژیم غذایی هفتگی خود افزایش دهند، این افراد همچنین باید روزانه پنج واحد میوه و سبزی مصرف کنند، مبتلایان به دیابت باید میزان نمک روزانه مصرفی خود را به کمتر از پنج گرم در روز برسانند، کاهش مصرف انواع گوشت‌های قرمز و اسیدهای چرب اشباع برای کنترل دیابت ضروری است.

وی بیان کرد: افرادی که در مرحله پری دیابت (پیش دیابت) هستند در صورتی که ۷ درصد از وزن خود را کاهش دهند و فعالیت بدنی منظم داشته باشند می‌توانند به گروه اشخاص سالم منتقل شوند؛ فعالیت بدنی باید سه تا پنج بار در هفته با فواصل منظم و مجموعا ۱۵۰ دقیقه با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه با شدت شدید باشد.

مهدوی یادآوری کرد: افراد برای غربالگری دیابت می‌توانند به همه خانه‌های بهداشت در سراسر کشور مراجعه کنند، اشخاصی که در اوایل ابتلا به دیابت هستند و بیماری آنها چندان پیشرفت نکرده است با تغییر رژیم غذایی خود و انجام فعالیت بدنی منظم می‌توانند به گروه اشخاص سالم منتقل شوند.

بی خبری مبتلایان به دیابت از بیماری خود

همچنین سام درخشانی سفیر دیابت در حاشیه راه‌اندازی دهکده دیابت در پارک ملت تهران اظهار داشت: دیابت بیماری خاموشی است که ارتقاء اطلاع‌رسانی به مردم می‌تواند در پیشگیری از این بیماری بسیار موثر واقع شود. همچنین بخش زیادی از مبتلایان به دیابت از بیماری خود خبر ندارند درحالی که می‌توان با اقدامات به موقع کمک‌های زیادی را در ارتقاء سلامت آنها انجام داد.

وی با اشاره به اینکه ۹ تا ۱۱ درصد جمعیت کشور مبتلا به دیابت هستند، گفت: بیش از ۵۰ درصدی افرادی که مبتلا به دیابت هستند از دیابت خود خبر ندارند و این باعث می‌شود که قند خون بالا سبب آسیب به اندام‌های مختلف آنها از جمله کلیه، قلب و چشم آنها شود و با کنترل نشدن بیماری مشکلاتی همچون سکته مغزی، قلبی و از دست دادن بینایی یا عضوی از بدن را سبب می‌شود.

سام درخشانی عنوان کرد: همه مردم بهتر است هر ۶ ماه یکبار تست قند خون انجام دهند تا  پیشگیری به موقع از بیماری آ»ها صورت گیرد. متاسفانه در کشور ما هر ۱۴ دقیقه یکی به دلیل دیابت فوت می‌کند که علت مرگ آنها اکثرا سکته‌های مغزی و قلبی ناشی از دیابت است.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: ۵۰ درصد افرادی که مبتلا به دیابت هستند و از بیماری خود اطلاع دارند درمان لازم را نمی‌گیرند و این مساله بسیار دردناک است و به عبارتی ۵۰ درصد این افراد یا نزد پزشک نمی‌روند یا به پزشک مراجعه کرده و درمان درست را انجام نمی‌دهند.

وی بیان داشت: متاسفانه در برخی از شهرستان‌ها توصیه می‌شود برای قند خون تریاک مصرف شود در حالی که این مساله اثر سوء داشته و علاوه بر کنترل نشده بیماری در بدتر شدن وضعیت آنها دخیل است.