۰ نفر

نورهایی که کودکان را نابینا می‌کند

۱۵ فروردین ۱۳۹۷، ۲۳:۵۳
کد خبر: 261868
 نورهایی که کودکان را نابینا می‌کند

فوق تخصص شبکیه با هشدار درباره استفاده از نشانگرهای لیزری به ویژه با رنگ آبی و سبز، گفت: طی ۶ماه گذشته موارد متعددی از کودکان را داشتیم که بر اثر بازی با لیزر پوینترها و نگاه به نور لیزری، شبکیه آنها سوخته و درنهایت بینایی آنها از بین رفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین، دکتر خلیل قاسمی فلاورجانی در آستانه برگزاری همایش بهاره چشم‌پزشکی در ارتباط با استفاده از لیزپوینترها هشدار داد و اظهار داشت: استفاده از نشانگرهای لیزری چند سالی است که مدنظر قرار گرفته و قبلا نورهای ضعیف و قرمز آن برای مردم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

وی افزود: جدیدا به طور گسترده و طی چهار سال اخیر این لیرزها به صورت اسباب‌بازی و با نورهای رنگ‌ سبز، آبی و قرمز به فروش می‌روند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: طی 6ماه گذشته موارد متعددی از کودکان را داشته‌ایم که بر اثر بازی با این لیزر پوینترها و نگاه به نور لیزری، شبکیه آنها سوخته، دچار خونریزی شده و رگ‌های غیرطبیعی در آن ایجاد شده است و درنهایت عملاً بینایی آنها از بین رفته است.

این فوق تخصص شبکیه عنوان کرد:‌در برخی از موارد می‌توان از طریق برخی تزریقات وجراحی دید بهتری برای این افراد ایجاد کرد،‌ ولی متاسفانه در تعدادی از این افراد روش‌های درمانی چندان تاثیر نداشته و منجر به بهبودی قابل توجه نمی‌شود. بنابر این والدین باید استفاده از این لیزرها را برای بازی کودکان ممنوع کنند.

دبیر همایش بهاره چشم‌پزشکی با اشاره به اینکه استفاده اصلی از این لیزرها در بسیاری از کشورهای جهان، آموزشی و برای نشان دادن اسلاید و یا یک محل در ساختمان است، عنوان کرد: ولی به دلیل نور زیبا و رنگی این لیزرها، استفاده از آنها به عنوان اسباب‌بازی برای برخی مدنظر قرار گرفته است.

قاسمی فلاورجانی تأکید کرد: خانواده‌ها باید توجه کنند که فرزندانشان از نگاه به هر نوع لیزر پوینتری خودداری کرده و در رنگ آبی و سبز آن بیشتر حساس باشند تا فرزندانشان از آسیب ناشی از نور لیزر در امان بمانند. یادآور می‌شود؛ همایش بهاره چشم‌پزشکی 29 فروردین ماه سال‌جاری با حضور اساتید و صاحبنظران برجسته این حوزه برگزار خواهد شد.