۰ نفر

گزارش سازمان ملل درباره افزایش شاخص فلاکت در ایران، ترکیه و آمریکا

۱۹ آذر ۱۳۹۸، ۰:۱۳
کد خبر: 400709
گزارش سازمان ملل درباره افزایش شاخص فلاکت در ایران، ترکیه و آمریکا

جدیدترین برآورد سازمان ملل نشان می‌دهد متوسط ضریب جینی ایران به ۴۰واحد رسیده است و ایران از نظر شکاف درآمدی بین ۱۵۲کشور جهان در رتبه ۹۸قرار گرفته است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، جدیدترین گزارش توسعه انسانی سازمان ملل ضریب جینی ۱۵۲کشور جهان از جمله ایران را اعلام کرده است.

ضریب جینی ارقامی بین ۰ تا ۱۰۰ را در برمی‌گیرد که هرچه این رقم بیشتر باشد دلالت بر شکاف و نابرابری درآمدی بیشتر در یک کشور دارد.

سازمان ملل در گزارش توسعه انسانی ۲۰۱۹ متوسط ضریب جینی ایران بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ را ۴۰ اعلام کرده است. در گزارش قبلی این سازمان ضریب جینی ایران برای همین سال ها بالغ بر ۳۸.۸ اعلام شده بود.

ایران میان ۱۵۲ کشوری که در این گزارش مورد بررسی قرار گرفته‌اند از نظر میزان ضریب جینی در رتبه ۹۸ قرار گرفته است که بدین ترتیب شکاف درآمدی در ایران طی این دوره بیشتر از ۹۷ کشور و کمتر از ۵۴ کشور جهان بوده است.

شکاف درآمدی در آمریکا و ترکیه بیشتر از ایران

بر اساس این گزارش شکاف درآمدی در برخی از کشورهای صنعتی و توسعه یافته بیشتر از ایران و یا تقریبا در سطح ایران است. از جمله این کشورها آمریکاست که شکاف درآمدی بیشتری از ایران دارد. ضریب جینی آمریکا ۴۱.۵ اعلام شده است.

ضریب جینی ترکیه نیز ۴۱.۹ اعلام شده است که بیشتر از ایران بوده است.

برخی دیگر از کشورها که شکاف درآمدی بیشتری نسبت به ایران دارند عبارتند از: شیلی، آرژانتین، مالزی، برزیل، فیلیپین، آفریقای جنوبی، پرو، کنگو، غنا، کنیا و آنگولا.

آفریقای جنوبی نیز با ضریب جینی ۶۳ بیشترین شکاف درآمدی را در بین جهان طی سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۷ داشته است. کمترین ضریب جینی نیز مربوط به اوکراین با نمره ۲۵ بوده است.

5308752