۰ نفر

خرید سهام توسط بانک‌ها منجر به تورم و استقراض از بانک مرکزی می‌شود

۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۱:۳۱
کد خبر: 470558
خرید سهام توسط بانک‌ها منجر به تورم و استقراض از بانک مرکزی می‌شود

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در مورد طرح بانکها برای خرید سهام در بورس، گفت: خرید و سرمایه‌گذاری بانک‌ها از محل دارایی‌ها در نهایت منجر به استقراض از بانک مرکزی و تورم خواهد شد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، غلامرضا سلیمانی ،‌ در پاسخ به این پرسش که در شرایط کنونی حمایت بانکها از بورس با تزریق 10 هزار میلیارد تومان منابع از طریق کارگزاریهای بانکی برای خرید سهام آیا مناسب است یا نه، چرا؟ اعلام کرد: خیر مناسب نیست. خرید و سرمایه‌گذاری بانک‌ها از محل دارایی‌ها در نهایت منجر به استقراض از بانک مرکزی و تورم خواهد شد.

وی گفت: آزادسازی قیمت کالاها، رفع موانع تولید، برداشته شدن انحصارات و امتیازات فراوان در صنایع فولاد، خودرو و پتروشیمی، مجوز ارائه ارز صادرکنندگان به قیمت بازار از طریق صرافی‌های داخل کشور می‌تواند منجر به جهش تولید و بهبود فضای کسب و کار شود.

سلیمانی این را هم گفت: تمامی بازار سرمایه با دیدن شرکتی مثل ایران خودرو می‌تواند خودرو خود را به قیمت آزاد در بازار عرضه و در نهایت سودده شود، امیدوار خواهد شد. هر گونه مسیر دیگری از قبیل استفاده از منابع صندوق توسعه ملی و سرمایه‌گذاری بانک‌ها منجر به ایجاد تورم مزمن خواهد شد.

مدیر عامل شرکت سرمایه‌گذاری صدر تامین در پاسخ به این پرسش که مردم به هر دلیلی به بازار سرمایه آمده‌اند، چگونه سرمایه آنها را نگه داریم تا به بازارهای دیگر نرود و مردم مجبور به فروش سهم خود در شرایط رکودی و با ضرر نشوند، اظهار داشت: واقعیت این است که اعتماد بخشی از جامعه به بازار سرمایه از دست رفته یا در حال از دست رفتن است. نکته مهم اینکه بازار جایگزین بهتری به مردم معرفی نشده است.

وی این را هم گفت: با قیمت ارز 29 هزار تومانی بسیاری از سهام در بازار سرمایه جذاب و قابل سرمایه‌گذاری هستند. امیدوارم که با تدبیر درست شرایط و وضع موجود، رونق ان شاالله مجدد به بازار سرمایه بر خواهد گشت. ولی جبران اعتماد از دست رفته ممکن است، کمی زمان بر باشد.