۰ نفر

عبور تجارت خارجی با اوراسیا از ۲.۴میلیارد دلار

۱۲ تیر ۱۳۹۹، ۱۴:۰۴
کد خبر: 450242
عبور تجارت خارجی با اوراسیا از ۲.۴میلیارد دلار

سخنگوی گمرک گفت:میزان تجارت خارجی ایران با اتحادیه اوراسیا از زمان اجرای موافقت نامه تجارت ترجیحی تا پایان خرداد ماه، از حیث ارزش به دو میلیارد و۴۱۷ میلیون و۸۳۰ هزارو ۳۲ دلار رسیده است.

به گزارش اقتصادآنلاین ، سید روح اله لطیفی سخنگوی گمرک اظهار داشت: از پنجم آبان سال ۹۸ موافقت نامه تجارت ترجیحی بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا اجرایی شده است و از آن زمان تا پایان خرداد سال جاری یعنی در مدت زمان هفت ماه و ۲۶ روز، که بیش از نیمی از این زمان کشور و منطقه درگیر ویروس کرونا بوده، تجارت کشور به این اتحادیه به بیش از ۲.۴ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: به دلیل اینکه کالای اساسی اقلام اصلی سبد خرید ایران از کشورهای عضو این اتحادیه را تشکیل می‌دهد و از طریق بنادر شمالی به صورت عمده وارد کشور می‌شوند ۷۲ درصد تجارت با اوراسیا سهم واردات و ۲۸ درصد از آن سهم صادرات کشورمان را تشکیل می‌دهد.

دبیر شورای اطلاع رسانی گمرک گفت: میزان واردات ترجیحی از اوراسیا بیش از یک میلیارد و۱۶۹ میلیون و۴۴ هزارو ۹۶۵ دلار از سرجمع بیش ازیک میلیارد و۷۳۷ میلیون دلار، واردات است ضمن آنکه این میزان واردات از حیث وزنی بالغ بر ۵میلیون و۲۰۷ هزار و ۹۷۸ تن کالا را شامل شده است.

وی افزود: این در حالی است که میزان صادرات کشورمان به این اتحادیه بیش از ۶۸۱ میلیون دلار واز حیث وزنی بیش از یک میلیون و ۶۵۵ هزار و ۶۱۴ تن کالا بوده است.

لطیفی در ادامه گفت: اصلی ترین شرکای صادراتی ایران در اوراسیا به ترتیب فدراسیون روسیه با بیش از ۵۴ درصد وارزش دلاری ۳۶۷ میلیون دلار، ارمنستان با ۲۴ درصد از میزان صادرات وبا ارزش ۱۶۴ میلیون دلار وقزاقستان با بیش از ۱۵ درصد وارزش ۱۰۴ میلیون دلار هستند و پس از این کشورها، قرقیزستان با ۳۸ میلیون دلار وروسیه سفید با بیش از ۹ میلیون دلار قرار دارند.

این مقام گمرکی افزود: اصلی ترین مبدا واردات کالا از اوراسیا به کشورمان به ترتیب روسیه با بیش از ۸۰ درصد حجم واردات وبه ارزش بیش از یک میلیارد و ۳۹۹ میلیون و ۲۲۹ هزارو ۵۰۳ دلار است وپس از آن قزاقستان با ۲۸۷ میلیون و ۱۹۲ هزار و ۵۹۱ دلار وروسیه سفید با بیش از ۳۳ میلیون و۷۳۲ هزار ۶۵۱ دلار است. همچنین پس از این سه کشور، ارمنستان با بیش از ده میلیون دلار و قرقیزستان با بیش از ۵.۶ میلیون دلار هستند.

لطیفی درباره کالاهای صادراتی ایران به اوراسیا گفت: از بین بیست قلم اصلی صادراتی ایران به اوراسیا سیب تازه با ۱۴.۵ درصد، پسته تازه وخشک با ۱۱.۹ درصد، گاز طبیعی با ۸.۱ درصد، کیوی تازه با ۷.۲ درصد وانگور خشک با ۳ درصد دارای بیشترین سهم هستند.

وی همچنین در زمینه واردات از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا تصریح کرد: عمده کالاهای وارداتی از این اتحادیه، کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی را شامل می‌شود، از بیست قلم اصلی کالاهای وارداتی از کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا، جو با حدود ۲۷ درصد، فرآورده‌های گندم با ۲۴ درصد، ذرت دامی با ۱۷.۵ درصد، روغن دانه آفتاب‌گردان با بیش از ۱۱ درصد و لاشه گوشت بره با ۳.۵ درصد بیشترین کالاهای وارداتی از اوراسیا هستند.

این مقام گمرک ایران افزود: در خصوص کالاهای صادارتی با تعرفه ترجیحی، پسته اعم از تازه و خشک با سهم ۴۳.۷ درصد، کیوی تازه با بیش از ۴ درصد، انگور خشک با بیش از ۱.۸ درصد از مجموع کالاهای صادراتی بر اساس این موافقت نامه را به خود اختصاص دادند.

لطیفی در خصوص کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی توضیح داد: در خصوص کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی، جو به استثنای بذر با حدود ۴۲ درصد، ذرت دامی با ۲۸ درصد، روغن دانه آفتاب گردان با حدود ۱۸ درصد، ولاشه گوشت گوسفند با ۴.۷ درصد بیشترین کالاهای وارداتی با تعرفه ترجیحی هستند.