۰ نفر

چراغ بازار پرورش شتر مرغ در همدان ناگهان خاموش شد

۷ تیر ۱۳۹۹، ۶:۱۴
کد خبر: 448764
چراغ بازار پرورش شتر مرغ در همدان ناگهان خاموش شد

پای بازار پرورش شترمرغ در همدان لنگ می‌زند. فعالان این حوزه از نبود صنایع تبدیلی، کشتارگاه مخصوص و تعاونی را مهم‌ترین دلایل خاموشی بازار پرسود شترمرغ دراین استان غربی می‌دانند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سرپرست معاونت دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی همدان نیزدر پاسخ به‌گله‌های فعالان این بازارازآمادگی جهادکشاورزی برای تشکیل تعاونی پرورش دهندگان شترمرغ سخن به میان می‌آورد اما علت عدم تشکیل آن را بی‌همتی فعالان عنوان می‌کند! همدان نخستین استانی بود که بیش از دو دهه پیش پرورش شترمرغ‌های آفریقایی را در کشور کلید زد. فعالان این حوزه، پرورش شترمرغ را صنعتی سودآور می‌دانند چون هیچ چیز دور ریختنی ندارد و از گوشت و پوست و پر آن می‌توان سود برد. اما اعتقاد دارند شرایط برای بهره‌برداری از این پرنده در همدان وجود ندارد. این پرنده همه چیز خوار است و می‌تواند نقش رفتگری را در طبیعت بازی کند.

غلامعلی ابراهیمی، نخستین پرورش‌دهنده شترمرغ در ایران است. او می‌گوید:«سال 77 به پیشنهاد پسرم که در آفریقا کار می‌کند؛ تصمیم به پرورش شترمرغ گرفته و هفت قطعه جوجه این پرنده را وارد کشور کردم.» آن روز که او پای شترمرغ آفریقایی را به مناطق غربی ایران باز کرد این پرنده آنقدر ناشناخته بود که پروازهای ایرانی براحتی حاضر به سوار کردن شترمرغ‌ها نشوند. ابراهیمی می‌گوید:«نام شترمرغ در میان فهرست حیوانات مجاز برای ورود به کشور نبود و با اصرار و پرداخت 450 هزار تومان عوارض گمرکی، جوجه‌ها را ترخیص کردیم.» تلاش او البته بی‌نتیجه ماند.

او می‌گوید:«به‌دلیل مشکلات متعدد چون نبود حمایت‌های دولتی، نبود صنایع تبدیلی و جا نیفتادن این صنعت و نبود افراد معتمد برای اداره واحد‌ها دچارمشکل شدم و واحدم تعطیل شد.» اگرچه نخستین واحد پرورش شترمرغ دراستان تعطیل شده، اما به گفته مسئولان، هم‌اکنون 11 واحد فعال در استان وجود دارد.حسین مرادی، یکی دیگر از فعالان این صنعت هم  نبود کشتارگاه را یکی از پاشنه آشیل‌های عدم رونق این بازار در همدان می‌داند و می‌گوید:«اگر کشتارگاه باشد می‌توان گوشت تولیدی را با بسته‌بندی مناسب به استان‌های دیگر و حتی خارج از کشور صادر کرد.»مرادی با گلایه از نبود صنایع تبدیلی متناسب در کنار واحدهای پرورش شترمرغ می‌گوید:« گاهی اوقات افرادی پیدا می‌شوند که پوکه تخم‌ها را برای اصفهان می خرند اما پوست چرمی پرنده که با ارزش است؛ دورریخته شده یا از استان خارج می‌شود.»او نبود تعاونی مستقل برای شترمرغداران را از مهم‌ترین دغدغه‌های فعالان این حوزه می‌داند و می‌گوید:«اگر این تعاونی تشکیل شود هم به تولید نظم می‌دهد وهم به تشکیل صنایع تبدیلی منجر می‌شود.»

سرپرست معاونت دام و طیور سازمان جهاد کشاورزی استان همدان هم می‌گوید: 16 واحد دارای مجوز برای پرورش شترمرغ در همدان وجود دارد که از این تعداد 5 واحد غیرفعالند.»علیرضا قره گوزلو، پرورش شترمرغ را نسبت به سایر طیور، راحت‌تر می‌داند و می‌افزاید: «برای این کار، سرمایه کمتری نسبت به پرورش مرغ نیاز است و این مرغ کمتر دچار بیماری می‌شود.»او این حیوان را برای استفاده ضایعات کشاورزی و پاکسازی محیط زیست هم ارزشمند می داند.قره گوزلو از آمادگی جهاد کشاورزی برای تشکیل تعاونی شترمرغ داران خبر می‌دهد اما با‌وجود گله‌های گفته شده از سوی فعالان، می‌گوید: «جلساتی با تولیدکنندگان گذاشته و از مزایای این کار گفتیم، اما خودشان همتی ندارند.»اوهم اعتقاد دارد:«با راه‌اندازی اتحادیه شترمرغ داران می‌توان قدم‌های مثبتی برای درآمدزایی بیشتر از شترمرغ و همچنین استفاده از اجزای بدن آن برای تبدیل به وسایل تزئینی و بسته‌بندی بهتر، برداشت.»