۰ نفر

در ۶ ماهه نخست سال‌جاری؛

افزایش صادرات ایران با وجود تحریم تجارت خارجی/ کدام کالا پیشتاز صادرات است؟

۲ آبان ۱۳۹۸، ۱۶:۰۲
کد خبر: 389949
افزایش صادرات ایران با وجود تحریم تجارت خارجی/ کدام کالا پیشتاز صادرات است؟

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: تحریم‌های ناجوانمردانه دشمنان ایران تجارت خارجی کشور را هدف قرار داده بود اما با وجود این در ۶ ماهه نخست امسال صادرات از نظر وزنی ۲۲.۵ درصد رشد داشت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، حمید زادبوم روز پنجشنبه در جمع خبرنگاران کاشان بیان کرد: این آمارها به خوبی نشان می‌دهد که روند صادرات با وجود همه مشکلات مسیر خود را دارد و برخی آمارها در مورد کاهش ۱۰ درصدی ارزش کالاهای صادراتی مربوط به شیوه محاسبه قیمت‌ها در گمرک‌ها است.

وی افزود: امسال قیمت‌هایی که در وزن‌ها ضرب می‌شود، بخاطر تعهد ارزی صادرکنندگان مانند قیمت‌های سال گذشته در نظر گرفته نشد وگرنه ارزش کالاهای صادراتی از ۲۱ میلیارد به ۲۶ میلیارد دلار می‌رسید.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران در ادامه تشریح کرد: در بخش صادرات بر اساس بند ۱۰ اقتصاد مقاومتی باید برای ارزش افزوده بیشتر ارزش قائل شده و به طور هدفمند حمایت کنیم و با این تعریف یکی از کالاهایی که توانسته در جمهوری اسلامی ایران خوب رشد کند، صنعت فرش ماشینی است.

وی اضافه کرد: از الیاف و نخ گرفته تا طراحی و ماشین‌الات نشان می‌دهد که این صنعتی است با ظرفیت ایجاد اشتغال و ارزش افزوده بالا که در کنار پیشینه دیرینه ایران در زمینه فرش دستباف، می‌توانیم با تلفیق طرح‌ها، رنگ‌ها و نقش‌ها آن را به عنوان صنعت کامل ایرانی در جهان ثبت کنیم.

زادبوم تصریح کرد: در مجموع در بخش فرش هنوز سهم ایران زیاد نیست و برخی کشورها در این زمینه پیشی گرفتند که با حمایت بهتر تلاش داریم تا درصد بیشتری از بازارهای جهانی را به خود اختصاص دهیم.

وی اظهار داشت: برای ایجاد نمایشگاه‌های فرش در داخل و خارج از کشور تلاش می‌شود و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کاشان به عنوان سیاست‌گذار در حوزه فرش ماشینی انتخاب شده است چرا که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد فرش ماشینی کشور در استان اصفهان به ویژه شهرستان‌های آران‌وبیدگل و کاشان تولید می‌شود.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران، ابراز امیدواری کرد با انسجام فعالان حوزه فرش ماشینی در کاشان دوباره خونی تازه به رگ‌های این صنعت تزریق شود تا تولید و صادرات افزایش یابد.

وی همچنین یادآور شد: وزارت صنعت، معدن و تجارت در سال رونق تولید حمایت‌هایی را به ویژه از تولید کالاهای صادرات محور خواهد داشت چرا که این امر به معنی تولید بر اساس تقاضای بازار است و می‌تواند به تولید حرکت داده و در نهایت بر رفاه اجتماعی مردم نیز اثر بگذارد.

بر اساس آمارها سالانه نزدیک به ۱۶۰ میلیون مترمربع فرش ماشینی در کشور تولید می‌شود که از این میزان حدود ۷۵ درصد مربوط به کارخانه‌های فرش‌بافی استان اصفهان به ویژه در منطقه کاشان است.

با توجه به فعالیت حدود ۷۰۰ واحد صنعتی فعال در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل در زمینه فرش ماشینی و صنایع وابسته، سازمان توسعه تجارت ایران میز توسعه صادرات فرش ماشینی را به اصفهان به‌ عنوان استان معین واگذار کرده است.

پیش‌تر میزان صادرات کالاهای غیرنفتی از گمرکات جمهوری اسلامی ایران در ۶ ماهه نخست امسال ۷۰ میلیون تن با ارزش نزدیک به ۲۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار اعلام شد که از این میان، ۳۳ میلیون دلار مربوط به صادرات فرش ماشینی و صنایع وابسته از منطقه کاشان بود.