۰ نفر

وزیر نفت؛

۲۵میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی برای۱۴۰۰ هدف‌گذاری شد

۶ آذر ۱۳۹۹، ۱۴:۴۲
کد خبر: 484986
۲۵میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی برای۱۴۰۰ هدف‌گذاری شد

وزیر نفت گفت: با تکمیل طرح‌های باقی‌مانده «جهش تولید» صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۰، مجموع ظرفیت این بخش با رشد ۸۰ درصدی نسبت به سال ۹۲، به ۱۰۰ میلیون تن در سال به ارزش ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «بیژن نامدار زنگنه» امروز (پنجشنبه) در آیین بهره برداری از طرح های ملی وزارت نفت که به صورت ویدئوکنفرانسی و با حضور رییس جمهوری برگزار شد، افزود: در هفت سال گذشته تولیدات صنعت پتروشیمی افزایش چشمگیری داشته و امروز، هدف اصلی وزارت نفت در بخش پتروشیمی، گذر از خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و رفع نیازهای داخل است

وی گفت: جهش سوم در این صنعت نیز در جریان است که طی آن تولید ۱۳۳ میلیون تنی به ارزش تولیدات نهایی ۳۷ میلیارد دلاری در سال ۱۴۰۴ برنامه‌ریزی شده و بیشتر طرح‌های آن در حال اجراست.

وزیر نفت با اشاره به ارزش سرمایه‌گذاری بیش از یک میلیارد دلاری سه طرح امروز، ادامه‌داد: امسال و در اجرای طرح‌های جهش دوم تولید، ۱۹ طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری ۱۱.۴ میلیارد دلاری و تولید ۲۵ میلیون تنی به بهره‌برداری می‌رسد.

وی خاطرنشان‌کرد: از ابتدای امسال تاکنون پنج طرح پتروشیمی با سرمایه‌گذاری نزدیک به سه میلیارد دلاری توسط رییس‌جمهوری افتتاح شده و طرح اوره آمونیاک لردگان که امروز به بهره‌برداری می‌رسد، ششمین طرح پتروشیمی امسال است.

زنگنه خاطرنشان‌کرد: یکی از ویژگی‌های این طرح، اجرای آن در منطقه کمتر توسعه‌یافته لردگان است که با هدف محرومیت‌زدایی توسط شرکت صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس انجام شده است و سه هزار تن تولید روزانه و یک میلیون تن تولید سالیانه به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: ظرفیت تولید کشور در بخش اوره بدون احتساب این طرح سالیانه ۶.۵ میلیون تن است که با افتتاح این طرح، همچنین طرح مسجد سلیمان که طی یکی دو ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید و همچنین طرح هنگام، مصرف سالیانه ۲ میلیون تنی داخلی پوشش داده شده و بقیه اوره تولید صادر خواهد شد.

این عضو کابینه دولت بیان‌داشت: در اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و با توجه به تنوع محصولات پتروشیمی در بالادست، یکی از اولویت‌های راهبردی وزارت نفت توسعه صنایع پیشران و پایین‌دستی پتروشیمی است.

وی ادامه‌داد: به همین دلیل واحد کریستال ملامین پتروشیمی لردگان با ۲۵ درصد پیشرفت در حال اجراست و همچنین عملیات اجرایی ۲ پارک پایین‌دستی کریستال ملامین و اوره رزینی که ارزش افزوده قابل توجهی دارند، آغاز خواهد شد.

زنگنه اظهار داشت: علاوه بر این طرح‌ها که در قالب طرح‌های جهش دوم و سوم تولید در دست اجراست، خوراک‌های موجودمان برای صنایع پیشران و پایین‌دستی با هدف اشتغال‌زایی و آمایش سرزمینی اختصاص یافت.

وی با اشاره به ریل‌گذاری برای آینده، خاطرنشان‌کرد: طرح پروپیلن مرکز یکی از این اقدامات است که آخرین مراحل هماهنگی خود را در دولت می‌گذراند تا مجوزهای آن اخذ شود، همچنین چند مگاپروژه به‌زودی در مراسمی با حضور رییس‌جمهوری آغاز به کار خواهد کرد.

ساخت واحد فراورش توسط بخش خصوصی برای نخستین بار

وزیر نفت با اشاره به طرح واحد ۵۰ هزار بشکه‌ای فراورش پیش‌ساخته در غرب کارون به عنوان دومین طرح افتتاحی امروز، افزود: از سال ۹۲ تا ۹۹ ظرفیت تولید میدان‌های مشترک غرب کارون را از ۷۰ هزار بشکه در روز به حدود ۶ برابر یعنی ۴۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دادیم.

وی گفت: یکی از اقداماتی که برای سرعت‌بخشی به عملیات و کاهش تصدی‌گری دولت در امور انجام شده، استفاده از ظرفیت فراورش پیش‌ساخته سریع الاحداث بود و به همین منظور میدان آزادگان در قالب یک قرارداد اجاره با شرکتی اروپایی که خود نزدیک به ۵۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرده، در دستور کار قرار گرفت.

زنگنه خاطرنشان‌کرد: ‌هدف از این طرح، انجام سریع‌تر کارها و سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری توسط بخش خصوصی بود، به‌طوری که برای نخستین بار در تاریخ صنعت نفت پس از ملی شدن این صنعت، یک واحد فراورش توسط بخش خصوصی ساخته شده و توسط خودش بهره‌برداری می‌شود.

وی بیان‌داشت: در مقابل عملیات فراورشی که انجام می‌شود، وزارت نفت به ازای هر بشکه ۱.۲۸ دلار هزینه فراورش می‌پردازد و این جزو سیاست‌های ماست و ظرفیت داخلی نیز برای ساخت این کارخانه‌ها فراهم است.

این مقام مسوول، به طرح مخازن متمرکز ذخیره‌سازی میعانات گازی در پارس‌جنوبی به عنوان طرح سوم اشاره کرد و گفت:‌ پیش از این در هر پالایشگاه متناسب با نیازها یک ظرفیت ذخیره‌سازی میعانات داشتیم، اما امروز یک ظرفیت متمرکز به بهره‌برداری می‌رسد که میعانات وارد آن شده و از آنجا به ستاره خلیج فارس پمپاژ می شود و قابلیت صادرات دارد.

وی بیان‌داشت: ظرفیت این واحد سالیانه چهار میلیون بشکه است که کمک می‌کند تا ۴۵ روز مازاد میعانات گازی پارس‌جنوبی را مدیریت کنیم.

زنگنه، به دیدار اخیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و ادامه‌داد: معظم‌له در این دیدار بر اجرای راهکارهای عملیاتی مشخص برای تحقق جهش تولید از جمله افزایش تولیدات صنعت نفت با تکیه بر دانش‌بنیان کردن این صنایع تاکید داشتند.

وی خاطرنشان‌کرد: با توجه به این مهم، طرح‌های جهش تولید این وزارتخانه که از قبل هم آماده بوده، به‌زودی در این قالب تنظیم شده و تقدیم رهبر معظم انقلاب و رییس‌جمهوری می‌شود.

زنگنه تاکید کرد: امروز دانش‌بنیان کردن صنعت نفت یک موضوع جدی است.

 این سه طرح نفتی و پتروشیمی در حالی امروز افتتاح شد که ایران در سه سال گذشته با شدیدترین تحریم‌های نفتی مواجه بوده است، اما این جنگ اقتصادی علیه ملت ایران نتوانست توسعه نفت را در کشورمان متوقف کند.

شرکت پتروشیمی اوره آمونیاک لردگان که دوران بهره‌برداری آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته، بر اساس پیش‌بینی‌ها سالیانه ۲۴۰ میلیون دلار درآمد برای کشور به همراه خواهد داشت.

این مجتمع که با ظرفیت یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن ساخته شده، سالیانه یک میلیون و ۷۵ هزار تن اوره و ۸۰ هزار تن آمونیاک تولید می‌کند و با سرمایه‌گذاری ارزی ۷۵۴ میلیون یورو و یک‌هزار و ۱۲۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده است.

واحد فرآورش سیار میدان مشترک نفتی آزادگان‌جنوبی با ظرفیت فرآوری روزانه ۵۰ هزار بشکه نفت و با در اختیار داشتن ۲ ردیف (train) هر یک با ظرفیت ۲۵ هزار بشکه در روز طراحی شده و قابلیت توسعه برای فرآورش روزانه ۸۰ هزار بشکه در روز را دارد.

همچنین پروژه ساخت تاسیسات ذخیره‌سازی و ایستگاه‌های اندازه‌گیری میعانات گازی پارس‌جنوبی در عسلویه نیز امروز افتتاح شد.

این مخازن،‌ با ظرفیت اسمی ۶۴۰ هزار مترمکعب (معادل چهار میلیون بشکه) به منظور ذخیره‌سازی میعانات گازی پالایشگاه‌های منطقه پارس یک و نیز تامین خوراک پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ساخته شده است.