۰ نفر

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد؛

رانت بازی خصولتی‌ها پاشنه آشیل توسعه صنعت پتروشیمی

۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۵:۱۷
کد خبر: 463840
رانت بازی خصولتی‌ها پاشنه آشیل توسعه صنعت پتروشیمی

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس با بیان اینکه حاکمیت شرکت‌های پتروشیمی همچنان به دست دولتی‌ها است، گفت: به دلیل بی‌توجهی به اصل صلاحیت مدیران، فساد و رانت در شرکت‌های پتروشیمی خصولتی دیده می‌شود.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از خبرگزاری خانه ملت، حجت الله فیروزی بر ضرورت ریل‌گذاری مجدد در خصوصی‌سازی صنعت پتروشیمی تاکید کرد و گفت: اگرچه به ظاهر شرکت‌های خصوصی بسیاری در حوزه پتروشیمی ایجاد شده اما حاکمیت همچنان به دست دولتی‌ها است و این مهم مشکلات متعددی را در مسیر رونق پتروشیمی‌ها ایجاد کرده است، درواقع عدم خصوصی‌سازی واقعی در صنعت پتروشیمی و نقش منفی خصولتی‌ها در این بازی مانع از توسعه این صنعت شده است.

به گفته نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی پتروشیمی‌های خصوصی در دریافت تسهیلات بانکی، سیاست‌گذاری‌، پرداخت حقوق و دستمزد و... مشکلات متعددی دارند.

خصولتی‌ها گوی سبقت را از خصوصی‌ها ربوده‌اند

وی اظهار کرد: به دلیل استفاده خصولتی‌ها از رانت‌های متعدد، بخش خصوصی نمی‌تواند با آن‌ها رقابت کند، ضمن آنکه دولتی‌ها و خصولتی‌ها به منابع قدرت و ثروت بیشتری دسترسی دارند به همین دلیل عملا گوی سبقت را از خصوصی‌ها ربوده‌اند و در عین حال خروجی قابل ملاحظه‌ای در تولید محصولات پتروشیمی ندارند اما اگر بخش خصوصی به معنای واقعی به کار گرفته شود بازدهی چندین برابر خواهد شد.

ایجاد فساد و رانت در شرکت‌های پتروشیمی خصولتی به دلیل بی‌توجهی به اصل صلاحیت مدیران 

فیروزی با اعتقاد به اینکه بی‌توجهی به اصل صلاحیت در انتخاب مدیران شرکت‌های خصولتی، فساد و رانت ایجاد کرده است، بیان کرد: به یقین نظارت و کنترل بر دریافتی ‌مدیران و عملکرد آن‌ها در بخش خصوصی بیشتر و دقیق‌تر است.

این نمایند مجلس معتقد است در شرایطی که سهام پتروشمی‌ها به طور کامل واگذار نشده یـــا در صورت واگذاری، هنوز مدیریت و تصدی آن‌ها با دولتی‌ها است عملا اجازه رشد از بخش خصوصی گرفته شده است.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: مجلس با تقویت بعد نظارتی خود به این مهم ورود خواهد کرد تا نحوه واگذاری پتروشیمی‌ها ساماندهی شود.