۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد؛

چرا اسنپ گران شد؟/ نحوه تخصیص سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی

۳ بهمن ۱۳۹۹، ۱۵:۱۹
کد خبر: 499947
چرا اسنپ گران شد؟/ نحوه تخصیص سهمیه بنزین تاکسی‌های اینترنتی

مدیر تجاری اسنپ گفت: اسنپ سالانه یک بار افزایش قیمت کلی دارد که درصد آن متناسب با تورم است و عواملی مثل افزایش قیمت خودرو، لوازم یدکی، بنزین و استهلاک خودرو بر آن تاثیر می‌گذارد. همزمانی رشد درخواست‌ها با افزایش سالانه‌ نرخ تاکسی‌های اینترنتی باعث شد افزایش قیمت‌ها بیشتر به نظر بیاید.

اقتصادآنلاین – سیده زهرا محمودی؛ با کاهش محدودیت‌های ناشی از کرونا مسافرانی که قصد استقاده از اسنپ را داشتند با افزایش عجیب و غریب قیمت‌ها مواجه شدند؛ به گفته برخی کاربران اسنپ، این افزایش قیمت به حدی بود که مسیرهای مشابه پس از کاهش محدودیت‌های کرونا حدود دو برابر نسبت به پیش از کرونا افزایش قیمت داشت و این امر سبب نارضایتی مسافران اسنپ شد.

از سوی دیگر نیز رانندگان از قیمت‌ها ناراضی هستند و اعلام می‌کنند با قیمت‌های پیشنهادی قبول سفر برایشان هیچ صرفه‌ای ندارد و سود بسیار کمی می‌کنند؛ اقتصادآنلاین در خصوص علل افزایش قیمت‌ها و راهکارهایی که می‌توان رضایت دو طرف یعنی راننده و مسافر را جلب کرد به گفت‌وگو با فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ پرداخته است.

افزایش قیمت اسنپ و تپسی در ماه‌های اخیر انتقادات بسیاری را به همراه داشته‌است. این موضوع به چه دلیل بوده و آیا این میزان افزایش اجتناب ناپذیر بوده‌است؟

سیستم قیمت‌گذاری اسنپ برخلاف تاکسی و آژانس پویاست و قیمت در هر سفر بر اساس ۴ فاکتور «قیمت پایه»، «مسافت سفر»، «مدت زمان سفر» و «نسبت عرضه و تقاضا» تعیین می‌شود. ورودی سفر به اضافه‌ مدت زمان سفر، به اضافهی مسافت سفر، قیمت پایه را تشکیل می‌دهد که یک عامل مهم یعنی میزان عرضه و تقاضا روی افزایش یا کاهش آن تاثیر می‌گذارد. بنابراین بالا بودن میزان تقاضا نسبت به عرضه می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد. فرایند قیمت‌گذاری در تاکسی‌های اینترنتی توسط الگوریتمی کاملاً هوشمند و به‌طور خودکار انجام می‌شود و اینگونه نیست که به دلخواه قیمت‌ها تغییر کند. این را هم باید در نظر بگیریم که افزایش‌های موردی یا منطقه‌ای را نباید به متوسط هزینه‌ها تعمیم داد، چرا که همانطور که امکان افزایش در محل یا ساعتی وجود دارد، امکان کاهش قیمت هم هست.

 علت افزایش قیمت‌ها چه بود؟ 

به‌طور طبیعی اسنپ سالانه یک بار افزایش قیمت کلی دارد که درصد آن متناسب با تورم است و عواملی مثل افزایش قیمت خودرو، لوازم یدکی، بنزین و استهلاک خودرو بر آن تاثیر می‌گذارد. در این قیمت‌گذاری گاهی افزایش‌های پیش‌بینی نشده داریم که موقتی هستند و علت عمده‌اش شرایط جوی، ترافیک و ایام خاص است. دقت داشته باشید که ترافیک همیشه عامل این موضوع نیست و گاهی مثلاً اجرای طرح ترافیک از منزل باعث افزایش قیمت ناگهانی می‌شود. بنابراین هرچند افزایش قیمت سالانه در ماه‌های اخیر اتفاق نیفتاده ولی همانطور که در پرسش بالا توضیح داده شد عوامل دیگری روی قیمت تاثیرگذار هستند.

 آیا برای رانندگان سهمیه بنزین و.... در نظر گرفته شده است؟ 

اسنپ مشخصات و میزان مسافت طی شده کاربران راننده خود را به نهادهای مسئول اطلاع‌رسانی می‌کند و توزیع اعتبار سهمیه سوخت بر عهده این نهادهاست. بنابراین اسنپ هیچ اعتبار یا سهمیه سوختی دریافت و توزیع نمی‌کند. در حال حاضر سهمیه بنزین ویژه‌ کاربران راننده فعال در تاکسی‌های اینترنتی بر اساس پیمایش و به صورت ماهانه در اختیار نهادهای مرتبط قرار می‌گیرد. 

سهمیه‌ی خودروهای تک‌سوز فعال در تاکسی‌های اینترنتی به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر 8.75 لیتر بنزین است و با سقف ۳۰۰ لیتر در اختیارشان قرار می‌گیرد. خودروهای دوگانه‌سوز به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۵.۲۵ لیتر بنزین است و با سقف حداکثر ۱۸۰ لیتر در ماه در اختیارشان قرار می‌گیرد.

افزایش قیمت به طور کلی بود و یا صرفا در زمان‌های پیک ترافیک؟ 

همانطور که عنوان شد یک افزایش قیمت سالانه داریم که متناسب با تورم است، با وجود این همچنان قیمت‌ها تابعی از چندین فاکتور دیگر نیز هستند، بنابراین در ساعات اوج شلوغی و در مواقع خاص ممکن است روی این افزایش قیمت کلی، افزایش قیمت دیگری اعمال شود. در چنین شرایطی مشخص است که قیمت‌ها بیشتر به چشم می‌آید. این نکته را هم نباید فراموش کرد که به همین ترتیب در برخی ساعات با کاهش قیمت مواجه هستیم.

 افزایش قیمت‌ها موجب نارضایتی مسافران شده و از سمت دیگر راننده‌ها معتقدند که حتی این قیمت‌ها قبول در خواست صرفه ندارد. راهکار رضایت مسافر و راننده چیست؟

اسنپ بر اساس سیستم محاسبه‌ قیمت خود تلاش می‌کند تا درخواست‌های بیشتری را به سفر تبدیل کند. طبیعی است که اگر هزینه‌ سفر پایین باشد کاربر راننده‌ درخواست را قبول نمی‌کند و اگر هزینه بسیار بالا باشد مسافر درخواست خود را لغو می‌کند. بنابراین همواره تلاش می‌کنیم تا قیمت‌ها به‌گونه‌ای باشد که رضایت هر دو طرف جلب شود. 

اسنپ برای اینکه قیمت‌ها هم برای راننده و هم مسافر به‌صرفه باشد راه‌ حل‌هایی دارد. مثلا برای افزایش یا کاهش قیمت یک حدی تعیین می‌شود و اجازه نمی‌دهیم هزینه‌ سفر از این حد بالاتر یا پایین‌تر برود. یا مثلاً برای تشویق راننده‌هایی که مدتی است فعالیتی نداشتند و همینطور برای راننده‌های فعال طرح‌های تشویقی تعیین می‌کنیم تا انگیزه فعالیت آن‌ها را بیشتر کنیم.

همچنین اسنپ از طریق باشگاه رانندگان تلاش می‌کند تا امکانات مختلفی را برای رفاه کاربران راننده در نظر بگیرد. مانند طرح‌های تشویقی و تخفیف‌های مختلف که شامل تخفیف خرید قطعات یدکی خودرو، خدمات پزشکی، بسته‌های سلامت و اقلام بهداشتی، کمک هزینه‌ی سوخت، وام کمک معیشتی برای کرونا و غیره می‌شود. 

برای اینکه بدانیم آیا قیمت‌ تاکسی‌های اینترنتی با توجه به تورم و هزینه‌های زندگی منطقی است یا نه می‌توانیم هزینه‌ی سفر با اسنپ را با نگهداری از یک خودروی معمولی مقایسه کنیم. فرض کنید شما یک پراید تقریبا ۱۰۰میلیونی می‌خرید، در حالی که با گذاشتن این پول در بانک یا سرمایه‌گذاری می‌توانستید حدود ۲۰ میلیون در سال سود به دست آورید. حدود ۲ میلیون تومان نیز باید هزینه‌ی بیمه‌ خودرو را پرداخت کنید، حدود یک میلیون تومان هم هزینه بنزین شما خواهد شد. بنابراین اگر تصادف نکنید و هزینه‌های دیگر از جمله هزینه‌ی استهلاک و تعمیر خودرو را نیز در نظر نگیریم، داشتن خودرویی مانند پراید در بهترین حالت حدود ۲۳ میلیون در سال هزینه دارد. حال فرض کنید ۳۰۰ روز سال، روزانه دو سفر با اسنپ انجام دهید. هزینه هر سفر هم حدود ۲۵ هزار تومان باشد، کل هزینه ۱۵میلیون تومان می‌شود. بنابراین هزینه رفت‌و‌آمد با تاکسی اینترنتی در این شرایط کمتر از استفاده و نگهداری از خودروی شخصی است. با توجه به هزینه بسیار پایین‌تر سفر در سایر شهرها، اسنپ مدلی مقرون به صرفه خواهد بود. در نظر داشته باشید در این حساب ساده، هزینه جریمه، استهلاک، پارکینگ، کارواش و سایر هزینه‌های جانبی و ریسک‌های داشتن خودرو شخصی در نظر گرفته نشده است.

 یکی از انتقادات این است که بازار تاکسی‌های اینترتی به صورت انحصاری درآمده‌است؛ این انتقادات را چه طور پاسخ می‌دهید؟ 

موضوع رقابت برای گرفتن سهم بیشتر از بازار را نباید به انحصار تعبیر کرد. در عرصه‌ کسب‌وکار، رقبا همواره در تلاش برای دستیابی به برتری و سبقت گرفتن از یکدیگر هستند، ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم و با قدرت و انگیزه در همه‌ی حوزه‌های فعالیتمان رقابت می‌کنیم.

از طرفی به‌خوبی می‌دانیم که کشورمان هنوز در مسیر دیجیتالیزه شدن راه طولانی‌ای در پیش دارد. بنابراین فارغ از رقابتی که ممکن است روی کاغذ داشته باشیم برای رسیدن به یک هدف مشترک می‌جنگیم و آن هم توسعهی تکنولوژی و نوآوری در کشور است. 

این فضای رقابتِ آزاد است که صاحبان صنایع و فعالان اقتصادی را ترغیب می‌کند تا با افزایش بهره‌وری و نوآوری ضمن کسب سود و سهم بیشتر، کالا و خدمات با کیفیت‌تری به مشتری خود عرضه کنند. 

زمین بازی اسنپ با تمام رقبایش یکسان است. همه‌ ما به‌طور مستمر برای توسعه‌ بازار فعلی و خلق بازار جدید تلاش می‌کنیم. مشخص است آنهایی که در شکل‌گیری بازار و بازارسازی حرفه‌ای‌تر هستند کار را برای رقبایشان سخت‌تر می‌کنند.

با توجه به افزایش قیمت‌ها از یکسو و همچنین محدودیت‌های ناشی از کرونا از سوی دیگر، نحوه تغییرات قیمت و تعداد سفرها چگونه بوده‌است؟

در روزهای ابتدایی شیوع کرونا (یعنی اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹) با کاهش شدید درخواست سفر مواجه شدیم و به تبع قیمت‌ها نیز کاهش پیدا کرد. پس از آن با کم شدن محدودیت‌های ناشی از کرونا، بازگشت کسب‌وکارها و ترس مردم از استفاده از حمل‌و‌نقل عمومی درخواست‌های اسنپ افزایش یافت و به قبل از دوران کرونا رسید. همزمانی رشد درخواست‌ها با افزایش سالانه‌ نرخ تاکسی‌های اینترنتی باعث شد قیمت‌ها در ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ نسبت به اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹ بیشتر به نظر بیاید.