۰ نفر

وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

تقویت راه‌های دسترسی به پایانه‌های مرزی

۳۰ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۵۵
کد خبر: 461284
تقویت راه‌های دسترسی به پایانه‌های مرزی

وزیر راه و شهرسازی از ارتقا و ساماندهی راه های دسترسی به پایانه های مرزی در کشور به خصوص آذربایجان غربی خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، محمد اسلامی پنجشنبه شب در برنامه تلویزیونی شبکه استانی آذربایجان غربی با اشاره به اقدامات انجام گرفته در حوزه راه و مسکن در استان افزود: در آذربایجان غربی تنوعی از تکالیف پروژه‌ها را داریم، مرزی بودن استان باعث شده تا در جهت توسعه تبادلات تجاری و ترانزیتی ظرفیت سازی کنیم و راه‌های دسترسی به آنها را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه ر گذشته ارتباطات مرزی صرفاً در پایانه بازرگان خلاصه می‌شد، ادامه داد: امروز در پایانه‌های مرزی تمرچین پیرانشهر، سرو در ارومیه، رازی خوی و پلدشت شاهد توسعه تبادلات هستیم، توسعه این پایانه برخی پایان یافته و برخی چون رازی هم از پیشرفت خوبی برخوردار است.

اسلامی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی، یکی از استان‌های مهم مرزی کشور به ویژه در خصوص تبادل تجاری به ویژه با کشورهای همسایه است، گفت: تکلیف مهم وزارت راه و شهرسازی، توسعه زیرساختی مسیر و پایانه‌های مرزی در این خصوص است که اقدامات بسیاری در این زمینه انجام داده‌ایم.

اسلامی در خصوص توسعه خطوط ریلی در آذربایجان غربی اضافه کرد: استفاده از ظرفیت ریلی از جمله از رازی در استان که مدت‌ها مغفول مانده بود در دستور کار قرار گرفته است، در بحث کرونا تبادلات باری از این مسیر بسیار افزایش یافت، هر جا که بتوانیم با رعایت پروتکل‌ها ظرفیت سازی را افزایش دهیم و تبادلات تجاری را گسترش دهیم پای کار هستیم.

وزیر راه و شهرسازی از توسعه محورهای شریانی و نیز راه‌های روستایی در استان خبر داد و اظهارکرد: در بخش راه روستایی در قالب طرح ابرار سال گذشته دو هزار و ۴۵۰ کیلومتر اجرایی شد و قرار است تا پایان دولت سه هزار و ۵۰۰ کیلومتر نیز اجرایی شود که سهم استان امسال ۴۰۰ کیلومتر است.

اسلامی با بیان اینکه در راستای برقراری عدالت منطقه‌ای بیشترین سهم طرح ابرار را به استان‌هایی که در زمینه توسعه شاخص‌های راه روستایی از وضعیت نامناسبی برخوردار هستند اختصاص داده‌ایم، گفت: آسفالت ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی را در استان به جهت محرومیت در این حوزه تعهد کردیم از این میزان ۱۴۰ کیلومتر به اتمام رسیده و ۲۶۰ کیلومتر باقیمانده نیز تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی با بیات اینکه با وجود محدودیت‌های مالی بخاطر تحریم‌های دشمن، فعالیت‌های توسعه‌ای و محرومیت زدایی تعطیل نشده است، گفت: در محورهایی که با بافت مسکونی تلاقی وجود دارد مشکلات اساسی داریم، برای حل این مشکل نیز ساماندهی این نقاط را به عنوان یک مطالبه عمومی و الزام اجرایی پیگیر هستیم.

اسلامی در خصوص برنامه‌ها و سیاست‌های وزارتخانه راه و شهرسازی در حوزه مسکن، گفت: در قالب طرح اقدام ملی مسکن حدود ۸۰۰ هزار واجد شرایط ثبت نام کردند در پالایشی که انجام شده ۵۳۰ هزار متقاضی باقی ماندند که این تعداد در حال تشکیل پرونده هستند، به بانک‌ها معرفی شده‌اند و در حال واریز وجه به بانک‌ها هستند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ۲۶ هزار واحد در قالب طرح اقدام ملی مسکن اجرایی می‌شود، گفت: از این تعداد ۶ هزار و ۵۰۰ واحد آماده کلنگ زنی است که به دلیل کوهستانی بودن استان با کمبود زمین مواجه هستیم که برنامه ریزی برای حل این مشکل نیز انجام گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی که روز چهارشنبه از طریق فرودگاه ماکو وارد آذربایجان غربی شده، در سفری ۲ روزه ضمن بازدید از طرح‌های مهم حوزه این وزارتخانه، برخی پروژه‌ها نظیر طرح‌های بزرگراهی را افتتاح می‌کند.