۰ نفر

طراح طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه؛

تیم تحقیقاتی مورد نظر مجلس به‌زودی در سازمان برنامه و بودجه مستقر می‌شوند/ نحوه تحصیل، تخصیص و توزیع بودجه شفاف اعلام شود

۲۸ مرداد ۱۳۹۹، ۸:۱۶
کد خبر: 460651
تیم تحقیقاتی مورد نظر مجلس به‌زودی در سازمان برنامه و بودجه مستقر می‌شوند/ نحوه تحصیل، تخصیص و توزیع بودجه شفاف اعلام شود

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس یازدهم و طراح اصلی طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه، معتقد است با توجه به ابهامات فراوانی که در خصوص نحوه تحصیل، تخصیص و توزیع بودجه های دستگاه ها و استان ها و پروژه‌های عمرانی وجود دارد، مجلس در جریان تحقیق و تفحص از سازمان برنامه ‌‌و بودجه تلاش خواهد کرد تا نوری به فعالیت های این نهاد مهم اقتصادی تابانده شود تا هر ایرانی بداند که درآمدهای کشور صرف چه اموری شده است.

اقتصادآنلاین - مهدی بیک؛ احسان ارکانی با اشاره به دلایلی که باعث شد تا طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه در مجلس استارت بخورد گفت: همانطور که مستحضرید، سازمان برنامه و بودجه متولی اصلی تهیه، تنظیم، تدوین، تخصیص و توزیع بودجه سالانه و اعتبارات دستگاه‌های مختلف، اعم از اعتبارات جاری و عمرانی است؛ با توجه به مسئولیت خطیر این سازمان، متاسفانه طی سالهای اخیر، انتقادات بسیاری هم از سوی نمایندگان مجلس، هم از سوی مردم و حتی از سوی برخی ارگان‌های دولتی در خصوص عملکرد این سازمان مطرح شده که هنوز نه پاسخی به این ابهامات داده شده و نه روشنگری خاصی در این زمینه صورت گرفته است.  ضمن اینکه کارشناسان اقتصادی هم نقدهایی را در خصوص عملکرد این سازمان مطرح می‌کنند که مجموعه این عوامل نشان‌دهنده ضرورت بررسی‌ دقیق عملکرد این سازمان است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در پاسخ به این پرسش که مهمترین محورهای تحقیق و تفحص شامل چه موضوعاتی خواهد شد، گفت:‌ از جمله انتقاداتی که مطرح می شود، این است که شاخص‌ها و استاندارهای تخصیص بودجه برای دستگاه‌ها، سازمان‌ها، استان‌ها و...بر اساس چه معیارهایی است و مبتنی بر چه شاخص‌هایی است که بودجه و اعتبارات عمرانی در مناطق مختلف افزایش یا کاهش پیدا می‌کند؟بر اساس این شبهات و ابهامات در مجلس یازدهم طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه و همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق در بازه زمانی حدفاصل سالهای 93 تا به امروز در دستور کار قرار گرفته است.

او در ادامه خاطرنشان کرد: به عنوان طراح این طرح این موضوع را در جلسه روز یکشنبه تقدیم هیات‌رئیسه مجلس کردم و تصور می کنم که به زودی تحقیقات از سازمان برنامه و بودجه آغاز شود. در طرح تحقیق و تفحص از سازمان برنامه و بودجه 5محور کلی مشخص شده که نخستین موضوع، بحث نحوه تحصیل، تخصیص و توزیع بودجه بین دستگاه ها و استان هاست که قبلا اشاره کردم. محور دیگر نحوه تحصیل و توزیع منابع حاصل از هدفمندی یارانه‌ها یا همان منابع برآمده از افزایش قیمت حامل‌های انرژی است؛محور دیگر بحث نحوه توزیع اسناد خزانه به پیمانکاران است؛ محور دیگر، علت عدم تشکیل جلسات کمیته تخصیص در سازمان برنامه ‌وبودجه است و نهایتا بحث مربوط به استخدام‌ها و وضعیت منابع نیروی انسانی است که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی سابق انجام شده است.

ارکانی در تبیین مسیری که طرح تحقیق و تفحص طی خواهد کرد گفت: طرح تقدیم هیات رئیسه شده است و امیدواریم که بعد از عبور از مقدمات هرچه سریعتر استارت آغاز به کار تحقیقات زده شود و تیم تحقیقاتی مورد نظر مجلس در سازمان برنامه و بودجه مستقر شوند و کمیته تحقیق و تفحص موضوعات را در بخش های گوناگون پیگیری کند.  تاکید می کنم که جنبه اصلی موضوع بحث فنی ، تخصصی و رسیدگی به موضوعی مهم و ملی است که به نوعی دغدغه همگانی هم محسوب می شود. به هر حال هر ایرانی حق دارد بداند اعتبارات و بودجه کشور به چه شکلی تحصیل می شود، از چه طریقی تخصیص داده می‌شود و مبتنی بر کدام مکانیسم است که این بودجه توزیع می‌شود.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در پایان تاکید کرد: گزارش نهایی تحقیقات و بررسی ها هم هرچه که باشد به استحضار نمایندگان مجلس و عموم مردم ایران و رسانه‌ها  می‌رسد تا اتمسفر شفافی در خصوص درآمدها و هزینه های کشور پیش روی مردم و رسانه‌ها گشوده شود.