۰ نفر

ابهام در نحوه مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت؛

۳۶میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت بلاتکلیف هستند

۱۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۵۷
کد خبر: 457134
۳۶میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت بلاتکلیف هستند

حدود ۳۶ میلیون نفر از مشمولان سهام عدالت، روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده اند که طبق اعلام سازمان خصوصی سازی از یکشنبه هفته آینده اختیاراتی برای چگونگی معامله این سهامداران درنظر گرفته شده است اما هنوز این اختیارات مشخص و به صورت دقیق اعلام نشده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از  ایسنا، چندی پیش رییس سازمان خصوصی سازی اعلام کرده بود که ۱۰۰ درصد از سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی وارد بازار سرمایه خواهد شد که ۶۰ درصد آن در روز بعد از عید غدیر قابلیت معامله را پیدا می کند. بر این اساس، مشمولانی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده‌اند این موقعیت را خواهند داشت.

اما پیگیری ها برای اخذ اطلاعات بیشتر از ستاد طرح آزادسازی سهام عدالت و برقراری ارتباط با سخنگوی این ستاد در مورد اینکه افرادی که روش غیر مستقیم را انتخاب کرده اند، دقیقا باید چه اقداماتی انجام دهند و اینکه به کد بورسی نیاز دارند یا خیر و امثال آن به نتیجه نرسید و این موضوعات همچنان در ابهام قرار دارد.

گفتنی است؛ طبق آیین نامه سهام عدالت، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مکلفند برای سرمایه‌گذاری در سهام (که به عنوان دارایی جاری طبقه بندی می‌شوند) از روش حسابداری خالص ارزش فروش استفاده کنند و افشاهای لازم را براساس استانداردهای حسابداری در صورت های مالی انجام دهند. البته سودهای تحقق نیافته ناشی از بکارگیری روش خالص ارزش فروش طبق استانداردهای حسابداری مشمول مالیات نخواهد بود.

تشکیل یک شرکت هلدینگ سهامی عام

به منظور مدیریت سهام شرکت­ های غیر بورسی، یک شرکت هلدینگ سهامی عام جهت سرمایه‌گذاری در فعالیت های اقتصادی موضوع فعالیت اساسنامه تشکیل خواهد شد که معامله سهام شرکت مذکور تا پیش از پذیرش و درج در یکی از بورس ها فاقد اعتبار است.

 در این زمینه بخوانید:

جزییات نحوه انتقال سهام عدالت متوفیان

مشکلات شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت برای بورسی شدن

در این میان پنج نفر خبره مالی به عنوان موسس و اولین مدیران توسط سازمان خصوصی‌سازی، اتاق تعاون ایران و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در صورت تایید صلاحیت حرفه‌ای توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، انتخاب شده و جهت تأیید به شورای عالی بورس و اوراق بهادار معرفی می‌شوند و شش ماه پس از تأسیس، اولین مدیران شرکت، نسبت به برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده جهت انتخاب مدیران بعدی اقدام خواهند کرد.

هیأت مدیره شرکت هلدینگ موظف است به تعداد و مبلغ سهام اختصاص یافته توسط سازمان خصوصی‌سازی به هر دارنده سهام عدالت با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده نسبت به افزایش سرمایه از محل سهام واگذار شده و به نام کلیه دارندگان سهام عدالت که از طرف سازمان خصوصی‌سازی معرفی می ­شوند، اقدام کند.

هیئت مدیره شرکت­ های سرمایه‌گذاری استانی نیز مکلفند نسبت به انجام اقدامات لازم طبق قوانین و مقررات به منظور تسریع در پذیرش و درج شرکت در بورس ها اقدام کنند.

امکان انجام معامله طی یک سال

امکان انجام معامله سهام آن دسته از دارندگان سهام عدالت که «سهامداری شرکت­ های سرمایه­ پذیر» را انتخاب کرده اند، به صورت تدریجی طبق مصوبه شورای عالی بورس و اوراق بهادار و مطابق برنامه زمان بندی اعلامی طی مدت یک سال و پس از آن بدون محدودیت وجود خواهد داشت.

نحوه شرکت در مجامع

هیأت مدیره شرکت های سرمایه ­گذاری استانی به وسیله مجمع عمومی عادی متشکل از سهامداران هر شرکت سرمایه‌گذاری استانی که مجمع آن به صورت الکترونیکی برگزار خواهد شد، از بین اشخاص واجد صلاحیت حرفه ­ای براساس اساسنامه شرکت و دستورالعمل تأیید صلاحیت حرفه ­ای مدیران نهادهای مالی مصوب شورای عالی بورس انتخاب خواهند شد.

جهت رعایت حقوق سهامداران در انتخاب اعضای هیأت مدیره، مدت زمان رأی­ گیری در مجمع الکترونیک، سه تا شش روز خواهد بود. حسابرس و بازرس قانونی شرکت ­های سرمایه­ گذاری استانی از بین حسابرسان معتمد سازمان بورس و اوراق بهادار ( طبقه الف و ب ) انتخاب خواهند شد و اطلاعات شرکت­ های سرمایه­ گذاری استانی با توجه به پذیرش در بورس ­ها براساس دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت ­های پذیرفته شده در سامانه رسمی سازمان بورس و اوراق بهادار، افشا خواهد شد.

دارندگان سهام عدالت می‌توانند برای مشارکت در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به اشخاص حقیقی و حقوقی از جمله شرکت‌های تعاونی، نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه و سایر اشخاص وکالت دهند. حضور وکیل در مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و هلدینگ با رعایت قوانین و مقررات بلامانع است.