۰ نفر

یک کارشناس اقتصادی تاکید کرد:

اثر مثبت حذف ارز دولتی برای صنعت قند و شکر

۱۴ بهمن ۱۳۹۸، ۱۲:۲۶
کد خبر: 414407
اثر مثبت حذف ارز دولتی برای صنعت قند و شکر

یک کارشنان اقتصادی با دفاع از سیاست حذف ارز دولتی شکر، تاکید کرد: با این اقدام با قیمت‌ها واقعی شده و تولید کنندگان توان رقابت قیمتی پیدا می کنند و در نتیجه وضعیت شرکت‌های تولیدی بهبود یافته و اشتغال در کشور ایجاد می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، حسین امین دخت در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، با اشاره به حذف ارز شکر وارداتی، اظهار کرد: این اقدام نکته مثبتی که برای صنعت قند و شکر است زیرا قیمت تمام شده قند و شکر در داخل کشور بالا است و تمام هزینه های آن با ارز آزاد انجام می شود.

 وی با بیان اینکه تخصیص ارز دولتی برای واردات شکر موجب سرکوب تولید داخل می‌شود، ادامه داد: تولید داخلی تحت تاثیر تورم افزایش نرخ داشته و اختصاص ارز دولتی به واردات شکر موجب می‌شود، تولید داخل توان رقابت با محصول وارداتی را نداشته باشد.

امین دخت با بیان اینکه حذف ارز دولتی باعث واقعی شدن نرخ شکر می شود و کارخانه‌ها می‌توانند محصولات خود را با نرخ واقعی بفروشند، تصریح کرد: این مسأله باعث تولید چغندر قند و توسعه کارخانه‌های فراوری و توسعه تولید شکر خواهد شد.

به گفته او حذف ارز چهار هزار و دویست تومانی واردات شکر می تواند نرخ این محصول را در داخل کشور به بیش از شش هزار و 200 تومان برساند و این کار می تواند کمک خوبی برای تولید کنندگان قند و شکر باشد تا بتوانند چغندر قند بیشتری جذب کنند که در نهایت به نفع کشاورز و تولید کننده بوده و موجب رونق تولید می شود.

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد:هم اکنون تولید شکر در کشور با نرخ موجود زیانده است که با اقدامی مبنی بر حذف ارز چهار هزار و دویست تومانی و واقعی کردن قیمت ها این صنعت نیز می تواند نفسی بکشد و رونق بگیرد و از زیان های چند ساله ای که برای این صنعت اتفاق افتاده فاصله بگیرد و در نتیجه شرکت های موجود در صنعت به سودآوری برسند.

امین دخت ادامه داد:با ارز سوبسیدی دولت به تولید اشتغال خارجی‌ها کمک می‌کند؛ چون با این ارز در رقابت با تولید داخل محصولات خارجی ارزان‌تر می‌شود و این صنعت ضربه می‌بیند و منافع آن نصیب دلالان و وارد کنندگان و تولید کنندگان خارجی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: درست است این سوبسید به علت حمایت از مصرف کننده ارائه می‌شود ولی  در حقیقت مصرف کننده نیست که از این موضوع منتفع می‌شود بلکه سود آن به  دلالان می‌رسد.