۰ نفر

حرف‌های مهمی که رئیس قوه قضاییه در دانشگاه تهران گفت

۱۶ آذر ۱۳۹۸، ۱۸:۴۰
کد خبر: 400075
حرف‌های مهمی که رئیس قوه قضاییه در دانشگاه تهران گفت

آیت الله رئیسی با بیان اینکه به صورت غیررسمی مطلع شدم طرح به زودی اجرا شود، گفت: چند روز قبل از اجرای طرح یادداشت رسمی به دفتر رئیس جمهور دادم که افکار عمومی و نخبگانی آماده شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، مراسم گرامیداشت روز دانشجو با حضور آیت الله رئیسی رئیس قوه قضاییه در دانشگاه تهران آغاز شد.

رئیس قوه قضاییه در این نشست به سوالات دانشجویان پاسخ خواهد داد. 

بنابراین گزارش، مجری مراسم در ابتدا از آزادی آخرین دانشجوی بازداشت شده در حوادث اخیر خبر داد و گفت: براساس خبر خوشی که امروز صبح به ما دادند، آخرین دانشجوی بازداشتی در حوادث اخیر، آزاد شده است.

محمد حسن معصوم زاده، نماینده انجمن اسلامی دانشجویان مستقل، امین نوریان نماینده جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران، علی طلوعی نماینده بسیج دانشجویی علی اسکندری نماینده جنبش عدالتخواه دانشجویی آرمان به بیان نقطه نظرات خود پرداختند. 

همچنین به دعوت دانشجویان، یکی از کارگران شرکت هپکو در این مراسم به بیان مسائل و مشکلات پیرامون این شرکت پرداخت. 

در این نشست نمایندگان تشکل های مختلف دانشجویی نظرات خود را مطرح کردند.

اهم دغدغه های جنبش دانشجویی را رسیدگی به حقوق مستضعفین می‌دانیم

دبیر انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویی در این نشست گفت: اکنون که در موقعیت غریب و در عدالتخواهی دانشجویان شما را در محل شهادت دانشجویان می بینیم از یاد نمیبریم ریاست روسای قبلی را که دیدارشان حتی با چشم مسلح هم ممکن نبود.آقای رئیسی تسریع در برخورد با مفسدان اقتصادی و دوری از مصلحت سنجی ها بارقه ی امیدی را در دلهایمان زنده کرد. اهم دغدغه های جنبش دانشجویی را رسیدگی به حقوق مستضعفین می‌دانیم.

وی افزود: شورای عالی هماهنگی های سران قوا که با حکم رهبر معظم انقلاب شکل گرفت، به دلیل شبهه در ماهیت این اعضا و آرا و مصوبات در اذهان عمومی به یک نهاد تبدیل شده و از شما به عنوان یکی از اعضای این شورا تقاضا می‌شود در این باره توضیحاتی شفاف دهید. همچنین شما وعده به برخورد با مسئولانی که در سیل اول سال مقصر بودند را دادید ما منتظر نتیجه ی این برخورد هستیم.

سنت بسیار غلطی است که ما در زمان مسئولیت به تخلفات مسئولین نمی‌پردازیم

در ادامه دبیر جنبش دانشجویان عدالتخواه اظهار کرد: آقای رئیسی می‌توان از عملکرد یک سال شما به جز مواردی دفاع کرد. چرا در شرایطی که مجلس رئیس جمهور را استیضاح نمی‌کند دیوان عالی هیچ اقدامی نمیکند؟ به طور جدی پیشنهاد می‌شود با ورود به بحث خلق پول بانکی و نه صرفا اختلاس ها جلوی آن هایی که از ملت دزدی می‌کنند را بگیرید.

وی افزود: آقای رئیسی اکثر کارهای مفید منحصر به حضور فرد شماست و اگر این روحیه در بدنه ی قوه کم نشود منجر به رکود می‌شود.این سنت بسیار غلطی است که ما در زمان مسئولیت به تخلفات مسئولین نمی‌پردازیم.

۱۶ آذر نماد ضد استکبار و ضد استعمار دانشگاه و دانشجو است

در ادامه این مراسم، آیت الله رئیسی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای دانشجو گفت: ۱۶ آذر نماد ضد استکبار و ضد استعمار دانشگاه و دانشجو است. این نماد نشان می دهد که نقش دانشجو و دانشگاه در شناخت نیازها بسیار مهم است.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به حادثه ۱۶ آذر و روز دانشجو گفت: احساس خطر دانشگاه در آن روز نسبت به خطر نفوذ در دشمنان بود. ۴ماه پس از حادثه ۲۸ مرداد و آمدن معاون رئیس جمهور وقت آمریکا احساس مسئولیت دانشجویان در رابطه با اینکه ایران تحت نفوذ آمریکا است را بدنبال داشت.

وی با تاکید بر اینکه دانشجویان و جریانهای دانشجویی از قبل از انقلاب در مبارزه با استبداد داخلی و استعمار خارجی موثر بود گفت: در جریان پیروزی انقلاب و در جریان دفاع از ارزشها تشکل های دانشجویی گواهی بر این ادعا هستند که دانشجویان در عرصه های مختلف ایستادگی کردند و نقش جنبش های دانشجویی را به عنوان کسانی که عدالت خواه و آرمان خواه بودند می بینیم.

وی با بیان اینکه دانشجو به دنبال آرمانخواهی هست گفت: این امر مبارکی است. دانشجویان باید زمان شناس، وقت شناس و آشنا به مسائل سیاسی و اجتماعی باشند. مطالبه از مسئولان باید به عنوان نعمت و فرصت تلقی شود و نباید مطالبه به عنوان مشکل یاد شود بلکه باید فرصتی برای بیان دغدغه ها باشد.

رئیسی با تاکید بر اینکه نگاه با اصلاح امور باید مورد توجه قرار گیرد افزود: در این رابطه بحث از جناح سیاسی خاصی نیست و دانشجو باید نظام را نظام خودش بداند.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه با دانشجوی و دانشگاه بی ارتباط نیستم، گفت: اطلاعیه های دانشگاهها به صورت هفتگی و بولتن برای بنده ارسال می‌شود و من آنها را می خوانم.

وی به دغدغه های دانشجویان اشاره کرد و افزود: بعضی از نکاتی که دانشجویان اشاره کردند توصیه و برخی سئوال و برخی هم نکاتی بود که به آنها اشاره خواهم کرد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اجرای عدالت در دستگاه قضایی بسیار مهم است گفت: همه مسئولان موظف به اجرای عدالت هستند اما در رابطه با اینکه ما به عنوان پیشانی نظام مطرح هستیم باید بگویم چند برنامه تحولی در این دوره داریم. اولین موضوع و دوره تحول به موضوع اجرای عدالت بر می گردد. بحث ما، عدالت سبوطی نیست. البته در بین مفاهیم دینی، عدالت از گسترده ترین مفاهیم مطرح شده است. اولین گام، قانون عادلانه است چرا که مجریان عادل هستند که می توانند شیرینی عدالت را در کام مردم ایجاد کنند.

وی با تاکید بر اینکه عدالت باید به صورت یک گفتمان غالب در همه سطوح نظام ایجاد شود، تصریح کرد: باید گفتمان رایج شود تا معلوم شود از مهمترین اهداف نظام، اجرای عدالت است.

در ادامه رئیس قوه قضائیه تاکید کرد: اگر بخواهیم میزانی بر اندازه گیری اجرای عدالت در نظر بگیریم باید بگویم اجرای قانون از معیارها است و همگان باید آن را محور قرار دهند. هیچ بی قانونی و دور زدن از قانون را هیچ کس در هیچ مقامی نباید به خودش اجازه بدهد تا مرتکب آن شود.

وی با بیان اینکه اجرای عدالت یکی از نکات محوری است، گفت: در این رابطه گفتمان غالب در دانشگاه هم باید اجرای عدالت باشد.

رئیسی همچنین به موضوع شفافیت اشاره کرد و ادامه داد: مسئله شفافیت از جمله مسائل بسیار مهم است که باید مورد توجه قرار گیرد. البته محرمانگی در یک سری از مسائل از جمله مسائل امنیتی قابل پذیرش است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه با هر نوع بی عدالتی باید مبارزه شود گفت: خود واژه فساد به این معنا است که یک شیئی از عدالت خارج شود. به همین منظور نباید در هیچ کجا فساد را قبول کرد. چرا که فساد مردم را ناامید می کند و با اصل نظام مطابقت ندارد و ظلم به مردم و نظام است.

وی گفت: امکان خطا و اشتباه وجود دارد اما خطا و اشتباه یک امر است و فساد چیز دیگری است. به همین دلیل در امور اداری تخلفات در کنار جرائم مطرح است. در رابطه با مبارزه با فساد باید همه دستگاهها این مهم را سرلوحه قرار دهند.

رئیسی با تاکید بر اینکه هر کجا مفسد ببینیم برخورد کرده و خواهیم کرد گفت: البته ساختارهای فسادزا هم باید حل شود. در این رابطه بعضا برخی از دانشجویان به موضوع خصوصی سازی اشاره کردند. متاسفانه بعضی از خصوصی سازی ها تلف کردن اموال بیت المال، مردم و دولت است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه از اولین شکایاتی که با آن مواجه شدم به خصوصی سازی ها مربوط بود گفت: آنچه که قانون به آن اشاره کرده است بدرستی اجرا نمی شود. به عنوان مثال در سفری که به تبریز داشتم به ماشین سازی تبریز هم مراجعه کردم. متاسفانه در این رابطه و در این واگذاری، پرونده ای تشکیل شد که متهم آن فردی با نام حاج قربانعلی که نه سواد تخصصی داشت و نه هدف و مدرکی، ۳۰۰ میلیون دلار از بانک به عنوان تسهیلات بانکی دریافت و آن را در بازار آزاد فروخت. در این رابطه شاهد بودیم که اصل گرفتن تسهیلات غیر قانونی بود. بعد از آن این فرد، شرکت ماشین سازی را خرید و بعد از آن بود که تولید از رونق افتاد و کارگران بیکار شدند. دستگاه قضایی به این موضوع ورود و با این فرد برخورد کرد. البته با رئیس سازمان هم (سازمان خصوصی سازی) برخورد کردیم که بعد از آن هم فریادها بلند شد اما با این فریادها جا نمی خوریم.

وی با بیان اینکه پرونده خصوصی سازی در حال بررسی است، تصریح کرد: اجازه نخواهیم داد یک خصوصی سازی دیگر مشابه اینها در کشور به وقوع بپیوندد البته یک اشکالاتی هم وجود دارد که مجلس باید به آن ورود کند.

رئیسی به موضوع فرار مالیاتی اشاره کرد و گفت: نباید اینطور باشد که افرادی با درآمدهای بالا حاضر نباشند حقوق دولت را بپردازند. بنابراین وقتی می گوییم اصلاح ساختارها، باید به این موضوعات هم توجه کرد. اخیرا فردی را دستگیر کردیم که ۳ هزار میلیارد به بانک بدهکار بود. خوشبختانه پیش از ارسال به دادگاه با ورود قوه قضائیه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد از معوقات بانکی وصول شد اما سئوال اینجاست چرا اصلا باید معوقه بانکی داشته باشیم. مدیران بانکی و بانکدار باید مثل پول خودشان با پول مردم برخورد کنند. بنابراین موضوع اعطای تسهیلات بانکی هم از جمله مسائلی است که باید حل و فصل شود.

رئیس قوه قضائیه خاطرنشان کرد: برخی ها فضاسازی می کنند و می گویند مگر با بگیر و ببند کار درست می‌شود. ما می گوییم با فریاد شما دانشجویان و حساسیت تان و اقدامات ما کاخ مفسدان را ویران و خانه مستضعفان را آباد می کنیم.

وی در ادامه با اهمیت پیشگیری از تخلفات و جرایم اشاره کرد و گفت: پیشگیری به معنای اصلاح ساختار است. قطعا اگر معوقات بانکی نداشته باشیم دادگاههای این چنینی هم که امروز شاهد برگزاری آن هستیم نخواهیم داشت.

هیچ پرونده ای در قوه قضائیه زیر میز نخواهد ماند

رئیسی افزود: هیچ پرونده ای در قوه قضائیه زیر میز نخواهیم گذاشت و همه پرونده ها روی میز خواهد بود. هر پرونده ای که دغدغه مردم شده است بررسی می کنیم و مردم را در جریان این رسیدگی قرار خواهیم داد.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اجازه نمی دهیم به مدیرانمان انگ بزنند افزود:در این رسیدگی ها خط قرمز ما بی استناد سخن گفتن و بی استناد حکم زدن است و نباید بی دلیل سختی گفته شود. باید جلوی اینکه کسی بخواهد بدون دلیل اتهام بزند را بگیریم.

وی ادامه داد: مجلس، قانون ثبت اموال مسئولان را نوشت و این قانون ۴ سال اجرا نشد. بنده آمدم و گفتم باید اجرا شود. یکی از راههای اجرای این قانون خوداظهاری است که اکنون در حال اجرا است.

رئیسی همچنین در رابطه با دفاع از آزادی های مشروع گفت: آزادی را خدا به همه داده است اما بی ضابطه بودن و ولنگاری به آزادی ضربه می زند. آزادی همان است که قانون آن را تعریف کرده است و در راستای همین آزادی ها باید کرسی های آزاداندیشی را در دانشگاهها تقویت کرد.

رئیس قوه قضائیه گفت: در این قضیه البته توهین به هیچ کس و انتقاد به همه باید مطرح باشد.

وی با بیان اینکه دفاع از حقوق عامه وظیفه دستگاه قضایی است گفت: دفاع از آزادی های مشروع باید برای همه به رسمیت شناخته شود.

رئیسی با بیان اینکه بین اعتراض کننده و اغتشاشگر تفاوت قائلیم گفت: همچنین بین جرم سیاسی وجرم امنیتی هم تفاوت قائل هستیم. یک رسانه، یک استاد دانشگاه یا یک فعال مدنی و سیاسی سخنی گفته و خطایی مرتبط شده است و این فرق می کند با کسی که بدنبال اخلال و براندازی است و من اعلام کردم که جرم سیاسی با جرم امنیتی متفاوت است.

رئیس قوه قضائیه ادامه داد: رهبری چند سال قبل گفتند که من از دانشگاه گله مندم که چرا برخی نمی خواهند دانشجو سیاسی باشد. سیاسی بودن دانشگاه و دانشجو یعنی اینکه دانشجو نیاز روز جامعه را بشناسد و فریاد بزند. مهمترین سیاسیون دانشگاهی ما شهدای دانشجو بودند که به خوبی نیازها را شناختند. دانشجوی سیاسی این نیست که به غرب تمایل داشته باشد بلکه دانشجویی است که جامعه را به درستی بشناسد.

وی تصریح کرد: امروز از خواست های جامعه، اجرای عدالت است و فرقی نمی کند که کسی سنی باشد یا شیعه. ترک باشد یا بلوغ. عدالت باید چتری بر روی سر همه مردم باشد.

رئیسی در ادامه به موضوع توجه به کرامت انسانی اشاره کرد و گفت: در حکم رهبری هم به موضوع مردمی بودن اشاره شده بود. مردمی بودن فقط اینکه از اسم مردم در میتینگ ها استفاده شود، نیست. حقیقتا امام خمینی و رهبری بدرستی به ملت و رای ملت اعتقاد داشتند و ما هم به عنوان سربازان نظام باید تلاش کنیم که کرامت انسانی تلاش شود.

رئیس دستگاه قضا در ادامه و با اشاره به یکی از سئوالات و دغدغه های دانشجویان در رابطه با اجرای طرح اصلاح قیمت بنزین و اینکه به عنوان عضو شورای هماهنگی اقتصادی چه کرده اید، گفت: در رابطه با شورای هماهنگی اقتصادی باید بگویم دولت در سال ۹۶ که مشکلاتی پیش آمد همزمان زمزمه هایی در رابطه با تشکیل دولت سایه، شورای عالی اقتصادی و ... مطرح شد اما رهبری فرمودند دولت بماند و اختیاراتی هم دارد اما شورای هماهنگی اقتصادی با قوای دیگر همکاری کنند تا دولتمردان انجام وظیفه کنند.

وی خاطرنشان کرد: شورای هماهنگی سران حجتی برای همه مدیران است تا نگویند اختیاراتی ندارند.

رئیسی در رابطه با جرای طرح اصلاح قیمت بنزین افزود: قانون برنامه توسعه ششم و قانون  هدفمند کردن یارانه ها تصریح کرده که دولت موظف است در هر سال نسبت به مدیریت مصرف سوخت اقدام کند. چند سال دولت این اقدام را انجام نداد. به نظر ما اگر این ۵ سال انجام می شد و با یک شیب ملایم قیمت سوخت مثل سایر کالاها تغییر می کرد این شرایط پیش نمی آمد.

رئیس قوه قضائیه گفت: طرحی را دولت به شورای هماهنگی اقتصادی آورد که با پیشنهاد دولت هم بررسی شد. در پاسخ به سئوال برخی آقایان مبنی بر اینکه این طرح  پشتوانه قانونی داشته و نیازی به طرح در شورای نبود باید بگویم. آقایان گفتند برای هماهنگی، طرح را به شورا آورده اند و یک بخشی از آن نیاز به مصوبه داشتند. این بخش مربوط به افزایش قیمت بنزین بود که باید در ۳ الی ۴ قسط می شد. یک بخش آن تولید، یک بخش برای مردم و بخش دیگر به انرژی اختصاص می یافت.

وی گفت: پیشنهاد دولت این بود که  کل درآمد حاصل از این قضیه به مردم داده شود که این موضوع نیاز به مصوبه داشت.

رئیسی در رابطه با اجرای طرح هم افزود: بدون اجتماع نخبگانی و آماده کردن یک سری زیر ساخت ها، این قضیه مطرح شد. البته برخی از زیرساخت ها مثل کارت سوخت حذف شد. سئوال این است در زمان حذف کارت سوخت آیا دانشگاه اعتراضی انجام داد؟

به دولت اطلاع دادم که افزایش قیمت سوخت مشکلاتی را ایجاد می‌کند

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه به صورت غیررسمی مطلع شدم طرح به زودی اجرا شود، گفت: چند روز قبل از اجرای طرح یادداشت رسمی به دفتر رئیس جمهور دادم که افکار عمومی و نخبگانی  آماده شوند و اعلام کردم که ممکن است عواقبی داشته باشد البته برخی از دستگاههای امنیتی و اجرایی در دولت هم نظراتی داشتند. در نهایت این قضیه اجرا و اعتراضاتی مطرح شد. به هر حال باید اعتراضات شنیده شود. و نسبت به کسانی که قصوری نداشته و فریب خورده اند با رأفت اسلامی برخورد شود و نسبت به کسانی که ناامنی ایجاد کردند باید در جای خودش رسیدگی شود.

وی به سفر اخیر خود به استان اصفهان اشاره و تصریح کرد: بنده آنجا گفتم رفراندوم پیشکش، مردم را در جریان طرح ها قرار دهید.  

حضور آیت الله رئیسی به عنوان رئیس قوه قضائیه، در برنامه ۱۶ آذر اتفاقی کم‌سابقه در تاریخ دانشگاه تهران به شمار می‌رود، به ویژه که پس از اصلاح نرخ بنزین و حواشی پس از آن سوالاتی خاصی از سوی دانشجویان مطرح خواهد شد و در حالی که برخی مسئولین دولتی از این حضور طفره رفته اند، حضور رئیس دستگاه قضایی قابل توجه به شمار می رود.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد: تجربه دارم هر کجا از مردم کمک گرفته شود و مردم در جریان قرار گرفتند کار بهتر پیش رفته است. در جریان مبارزه با فساد، هر کسی دغدغه دارد باید پا به میدان بگذارد. در این عرصه با شعار ما می توانیم حتما موفق خواهیم بود.

وی در رابطه با آخرین وضعیت پرونده سکه ثامن و اینکه یک سال و نیم از بازداشت متهم اصلی گذشته است، افزود: در رابطه با این نوع از پرونده هایی که از مردم پول گرفتند شاید بیش از ۵۰ مورد پرونده باشد که با آن مواجه بودم. دولت نباید اجازه بدهد این موسسات با اقدامات فریبکارانه خود از مردم پول بگیرند.

رئیسی در خصوص یکی دیگر از مطالبات دانشجویان در رابطه با برخورد با فساد در درون قوه قضائیه ادامه داد: ما مبارزه با فساد را از درون قوه قضائیه شروع کردیم واین ادعا نیست. آقایان می گویند اسم قضات فاسد را اعلام کنید. در این رابطه باید بگویم با قاضی فاسد یا متخلف در مرحله اول برخورد انتظامی می‌شود و از کار برکنار می‌شود. به محض اینکه گزارشات قطعی بدست ما برسد ابلاغ قضایی او را لغو و از قضاوت عزلش می کنم. نسبت به اصل فساد این قاضی از جنبه کیفری مانند همه پرونده های کیفری با او برخورد خواهد شد.

رئیس قوه قضائیه در رابطه با یکی از سوالات دانشجویان مبنی بر اینکه چرا رئیس سازمان بازرسی جابجا شد، افزود: برخی از مدیران را به دلایل عدیده ای از جمله اینکه دوره اشان تمام شده و یا برای اینکه خون تازه ای وارد دستگاه کنیم و به طور کلی به دلایل مختلف جابجا کردیم البته این جابجایی ها تا زمان اجرای کامل طرح تحول ادامه دارد.

وی در رابطه با برخورد با فساد مسئولان دولتی که مطالبه دانشجویان هم بود، تصریح کرد: برخی از فعل ها را جرم می دانیم. این در حالی است که برخی ترک فعل ها خسارتش بیشتر از فعل ها است. گاهی یک ترک فعلی از سوی یک مسئولی رخ می دهد و بنای ما آن است که به همه آنها رسیدگی کنیم.

رئیسی در خصوص آخرین وضعیت پرونده های برخی مفسدان در قوه قضائیه از جمله طبری و همچنین پرونده موسوم به ۱۸ میلیارد دلاری گفت: در این پرونده هادر حال حاضر مشغول به انجام کار کارشناسی هستیم.

رئیس قوه قضائیه در رابطه با نقش رئیس دستگاه قضا در برخی شوراهای عالی خاطرنشان کرد: بنای مان آن است که حضورمان فعال باشد و نمایندگان ما در این شوراها منفعل نخواهند بود.

وی در رابطه با انتقاد دانشجویان در خصوص نحوه اطلاع رسانی دستگاه قضا و عملکرد خبرگزاری میزان گفت: حرف دانشجویان را فنی و تخصصی می دانم چرا که مسئله رسانه و افکار عمومی بسیار برای ما مهم و تاثیرگذار است.