۰ نفر

در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین عنوان شد:

درآمدهای نفتی به آسانی جبران نخواهد شد/ کسری بودجه در سال جاری قطعی است

۶ مرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۰۲
کد خبر: 369556
درآمدهای نفتی به آسانی جبران نخواهد شد/ کسری بودجه در سال جاری قطعی است

یک اقتصاددان گفت: رسیدگی به امور مالیات‌ها، رفتن به سمت خصوصی سازی و متناسب سازی هزینه‌ها و درآمدها باید از ارکان اصلی اصلاح ساختار بودجه باشد.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادآنلاین با بیان اینکه از گفته‌های مسئولان وزارت اقتصاد به طور واضح مشخص نیست که در مقوله اصلاح ساختار بودجه کدام بخش باید اصلاح شود؟، افزود: اما چیزی که از فرمایشات مقام معظم رهبری فهمیده می‌شود این است که اتکای بودجه به درآمدهای نفنی باید کاهش یابد و البته سال‌ها است که بر روی این موضوع تاکید می‌شود اما کماکان با کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات این فرایند دچار بی‌نظمی می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که این اصلاح دقیقا باید به کدام نقاط اصابت بکند؟ گفت: ابتدا باید به دنبال این باشیم که درآمدهای مالیاتی را افزایش بدهیم و این کار هم از طریق کاهش فرار مالیاتی و بررسی دوباره معافیت‌های مالیاتی انجام خواهد شد. همچنین باید به دنبال پایه مالیاتی جدید مثل مالیات بر عایدی سرمایه و یا مالیات بر خرید و فروش سکه بگردیم که می‌تواند گوشه‌ای از این کسری درآمد نفت را تامین کند.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: البته درآمد نفت آنقدر بالا هست که این مسائل جوابگوی جبران آن نباشد و باید بیشتر به سمت خصوصی سازی و کاهش هزینه‌های دولت و آزادسازی منابع آن برویم. همچنین در بخش هزینه‌ها هم باید بر اساس محدودیت و آمایش سرزمین مشخص شود که درآمدها با هزنیه‌ها همخوانی دارد یا خیر؟

بغزیان در پاسخ به این پرسش که آیا تصویب دوسالانه بودجه می‌تواند اقدام مفیدی باشد؟ گفت: بودجه عملکردی است که هر سال برای دولت درنظر گرفته می‌شود و اینکه 6ماه سال سرگرم تدوین آن و 3ماه دنبال گرفتن تایید و مجلس و اجرایی شدن آن باشیم اتفاق خوبی نیست و تدوین دو سالانه بودجه می‌تواند کمک کند اما باید توجه کرد که مشکل اصلی  ما تدوین یک ساله یا دوساله بودجه نیست.

وی همچنین با اشاره به اینکه در سال جاری مسلما کسری بودجه خواهیم داشت، تاکید کرد:  اگر  هزینه‌ها به جای خودش انجام شود ممکن است این کسری کاهش یابد اما موضوع این است که این کسری بودجه در بخش‌های عمرانی باشد یا جاری که طرح های توسعه‌ای همیشه این کسری ها را با خود دارند اما زمانبندی دریافت عایدی می‌تواند آن را جبران کند.