۰ نفر

سخنگوی بودجه98:

مقایسه اعتبارات نهادهای مختلف نادرست است

۱۶ دی ۱۳۹۷، ۱۸:۳۹
کد خبر: 327231
مقایسه اعتبارات نهادهای مختلف نادرست است

سخنگوی لایحه بودجه 1398 کل کشور مقایسه بودجه سازمان نوسازی مدارس با برخی نهادها را نادرست دانست و اعلام کرد: بودجه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در سال آینده 1800 میلیارد تومان پیش بینی شده است که نسبت به بودجه امسال 13 درصد رشد دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مژگان خانلو» افزود: ایرادی ندارد مجموعه های همگن با شرح خدمات مساوی مقایسه شوند اما اگر قیاس ها وقتی در محتوا نباشد، موجب خطا و شبهه انگیز می شود و از این رو باید محتوای بودجه ها و علت تنظیم برای شرح خدمات را بدانیم و سپس مقایسه کنیم. 
وی تاکید کرد: مقایسه اعداد با یکدیگر بدون در نظر گرفتن محتوای آنها کار درستی نیست، مثل اینکه بودجه کشور را با بودجه عربستان مقایسه شود. 

** بودجه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس 1850 میلیارد تومان است 
سخنگوی بودجه اظهار داشت: مقایسه سرانه آموزش و پرورش عمومی برای هر دانش آموز با بخش خصوصی، قیاس معنی دار است؛ همانطور که مقایسه اعتبار سازمان نوسازی و تجهیز مدارس با یک موسسه آموزشی که دانشجویان خارجی (موسسه جامعه المصطفی العالمیه) تربیت می کند، درست نیست. 
وی افزود: در این مقایسه عدد 11 میلیارد عنوان شده بدون آنکه تومان و ریال آن مشخص باشد ضمن آنکه بودجه نوسازی مدارس به عنوان یک دستگاه اجرایی، شامل هزینه های جاری و عمرانی است.
سخنگوی بودجه اضافه کرد: بودجه هزینه ای سازمان نوسازی مدارس همانطور که در قانون نیز آمده، از 2 برنامه تشکیل شده و شامل 27 میلیارد تومان است که نسبت به قانون امسال که 26 میلیارد تومان بوده رشد چهار درصدی داشته است. 
وی با اشاره به اینکه عمده کار سازمان نوسازی و تجهیز مدارس عمرانی است، گفت: هفت طرح عمرانی ذیل بودجه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس تعیین شده که بر این اساس مجموع اعتبارات لایحه سال آینده 1800 میلیارد تومان است. 
خانلو ادامه داد: طرح های عمرانی سازمان نوسازی در قانون امسال 1600 میلیارد تومان است که برای سال آینده 13 درصد افزایش یافت. 
این مقام مسئول اضافه کرد: یکی از طرح های مهم سازمان نوسازی مدارس تکمیل 50 درصد فضای آموزشی است که نیمی از اعتبار آن توسط خیرین تامین می شود و به تنهایی 143 درصد رشد داشته است؛ یعنی اعتبارات سال 1398 این بخش یک هزار میلیارد تومان خواهد بود در حالی که امسال 411 میلیارد تومان است. 
وی با بیان اینکه مجموع اعتبار هزینه ای و عمرانی سازمان توسعه و نوسازی مدارس 1850 میلیارد تومان است، افزود: این در حالی است که اعتبار موسسه جامعه المصطفی العالمیه 200 میلیارد تومان است. 
خانلو گفت: بودجه این موسسه امسال با 52 هزار و 133 نفر دانشجوی خارجی شامل 303 میلیارد تومان اعتبارات هزینه ای و بودجه عمرانی آن یک میلیارد و 700 میلیون تومان بوده است.

** تحقق افزایش اعتبار در سقف بودجه اول اجتناب ناپذیر است 
سخنگوی بودجه در خصوص تحقق اعتبارات پیش بینی شده در لایحه سال آینده، گفت: این افزایش اعتبارها در سقف 407 هزار میلیارد تومان بودجه پیشنهادی دولت است. 
وی تاکید کرد: سقف مطمئن و پایدار دولت همان 407 هزار میلیارد تومان است و نسبت به پیش بینی و توزیع هزینه ای انجام شده مطمئن هستیم. 
خانلو تصریح کرد: این اعتبارها هزینه های اجتناب ناپذیری است و باید تحت هر شرایطی تامین اعتبار شود. 
براساس شرایط تحریمی کشور بودجه سال آینده 2 سقفی تدوین شد، سقف نخست با 407 هزار میلیارد تومان و سقف دوم حدود 447 هزار میلیارد تومان است. چنانچه منابع بیشتری کسب شود بودجه 407 هزار میلیارد تومانی مدنظر قرار می گیرد. 
لایحه بودجه سال آینده چهارم دی ماه توسط رییس جمهوری با سقف 17 تریلیون و 32 هزار و 332 میلیارد و 270 میلیون ریال تقدیم مجلس شورای اسلامی شد.