۰ نفر

گام‌‌‌ شماری رونق معاملات در بورس انرژی

۱۷ آذر ۱۴۰۰، ۹:۳۰
کد خبر: 587962
گام‌‌‌ شماری رونق معاملات در بورس انرژی

وضعیت معاملات در بورس انرژی از مسیر افزایشی برخوردار شده و این روند ادامه یافته است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای‌اقتصاد،  آمارها از وجود عرضه‌‌‌های جذاب در روز گذشته حکایت دارد و ۲۸۶‌هزار و ۶۰۰ تن عرضه در رینگ بین‌الملل ثبت شده است.این در حالی است که ارزش معاملات آذرماه تاکنون بیش از ۶‌هزار میلیارد تومان بوده و اگر همین مسیر در نیمه دوم آذرماه ادامه یابد، با رشد ارزش معاملات ماهانه روبه‌‌‌رو خواهیم بود. با توجه به عرضه‌‌‌های گسترده روز گذشته، از هم‌‌‌اکنون می‌توان انتظار داشت که یک‌روز هزار میلیارد تومانی در بورس انرژی به ثبت برسد که محرک مهمی برای رشد حجم و ارزش معاملات است.

آمارها نشان می‌دهد، ارزش معاملات بورس انرژی در آبان‌‌‌ماه رقمی نزدیک به 11‌هزار و 209میلیارد تومان بوده که در مقایسه با رقم مهرماه و ارزش 8‌هزار و 774میلیارد تومانی عدد برجسته و بزرگی محسوب می‌شود. مقایسه همین ارقام با ارزش معاملات آذرماه و رقم بیش از 6‌هزار و 100 میلیارد تومان در دو هفته  نشان‌دهنده رونق کلی این بازار است.

بازارهای جهانی با توجه به تغییر فاز قیمت نفت خام و آغاز جریان صعودی میل به افزایش نرخ جدید پیدا کرده است. این روند به معنی آن است که می‌توان به رشد تقاضا در روزهای آینده خوش‌بین بود که خروجی آن بهبود انتظاری حجم و ارزش معاملات در بورس انرژی با محوریت بازار صادراتی است.

از ویژگی‌‌‌های جالب معاملات روز گذشته داد و ستد متانول صادراتی با قیمت 400دلار بود که به نسبت شرایط و با توجه به درج نقطه تحویل در مبدأ می‌توان گفت، شرایط متعادلی در این بازار ثبت شد. این در حالی بود که در برابر عرضه 1200تنی متانول صادراتی، 3200تن تقاضا ثبت شد؛ اگرچه خریداران در همان قیمت پایه، کالای موردنیاز خود را خریداری کرده و حاضر به رقابت نشدند. این شرایط نشان‌دهنده حساسیت قابل‌توجه بازار به قیمت است و در صورت کاهش نرخ می‌توان حجم بزرگی از این کالا را خریداری کرد. از همین نکته می‌توان استفاده و عنوان کرد که وضعیت عمومی معاملات در بورس انرژی جذاب است و اگر از روال قیمت‌گذاری منطقی برخوردار باشد، پتانسیل تعدیل مثبت نرخ و رسیدن به قیمت تعادلی وجود دارد.

در همین خصوص می‌توان گفت، یکی از ویژگی‌‌‌های عجیب بازار، چندنرخی شدن عرضه‌‌‌هاست؛ تا جایی که برخی از کالاها با قرابت‌‌‌های فنی بسیار، ولی با قیمت‌های مختلفی عرضه می‌شوند. این چند نرخی بودن یکی از نقاظ ضعف عرضه‌‌‌ها در بورس انرژی است که باید مورد توجه و دقت قرار بگیرد؛ زیرا بازار را از حالت تعادل خارج و امکان خرید را تضعیف می‌کند.

11+copy