۵ نفر

عید فطر ۱۴۰۳ چه روزی است؟

۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۱۶:۵۰
کد خبر: 834654
عید فطر ۱۴۰۳ چه روزی است؟

با رسیدن به روزهای آخر ماه مبارک رمضان، به عید سعید فطر نزدیک می شویم که تاریخ دقیق آن در تقویم میلادی و قمری مشخص شده است.

به گزارش اقتصاد آنلاین، عید سعید فطر از بزرگ ترین و مهم ترین اعیاد اسلامی است. عید فطر اولین روز ماه شوال است که با رؤیت هلال ماه شوال در پایان روز ۲۹ ماه رمضان و یا گذشت ۳۰ روز از اول ماه رمضان، ثابت می شود. در این روز، پرداخت زکات فطره بر مسلمانان واجب است و در کشورهای اسلامی و در ایران عید فطر تعطیل است.

در حالی که دهه سوم ماه مبارک رمضان به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و کشورهای اسلامی در تدارک برپایی جشن عید سعید فطر هستند، تاریخ دقیق عید فطر ۱۴۰۳ در ایران هم نیز مشخص شده است. با توجه به اینکه امسال ماه رمضان روز سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۲ شروع شده است، بنابراین تاریخ عید فطر امسال در تقویم شمسی سال ۱۴۰۳ مصادف با چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ است. همچنین تاریخ عید سعید فطر در تقویم قمری سال ۱۴۴۵ برابر با اول شوال است و تاریخ عید سعید فطر در تقویم میلادی سال ۲۰۲۴ برابر با ۱۰ آوریل است. 

عید فطر چند روز تعطیل است؟

 در ایران از سال ۱۳۹۰ با تصویب مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان عید فطر دو روز (روز عید و روز بعد از آن) تعطیل رسمی است بنابراین امسال و در تقویم ۱۴۰۳ روزهای چهارشنبه ۲۲ فروردین ۱۴۰۳ و پنجشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۳ به مناسبت عید سعید فطر تعطیل است، امسال این دو روز مقارن با آخر هفته و جمعه بوده پس سه روز تعطیلی برای عید فطر در پیش خواهیم داشت.

 مبلغ فطریه سال ۱۴۰۳

 آیت‌الله سیدعلی سیستانی، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای، آیت‌الله حسین نوری همدانی، آیت‌الله عبدالله جوادی آملی و دفتر آیت‌الله یوسف صانعی تا بدین لحظه مبلغ زکات فطره را اعلام کرده اند.

مبلغ فطریه اعلام شده از سوی آیت الله خامنه‌ای

دفتر رهبر معظم انقلاب میزان فطریه سال ۱۴۴۵ را به شرح زیر اعلام کرده است. میزان فطریه قیمت گندم برای هر نفر ۶۵ هزار تومان (شصت و پنج هزار تومان) و قیمت برنج برای هر نفر ۱۸۰ هزار تومان (یکصد و هشتاد هزار تومان) است.

آیت‌الله سیدعلی سیستانی

در اطلاعیه دفتر آیت‌الله سید علی سیستانی درباره مبلغ زکات فطره آمده است: از آنجا که میزان زکات فطره برای هر فرد سه کیلوگرم است، مبلغ آن برای فطریه بدل از آرد هفتاد (۷۰) هزار تومان و برای فطریه بدل از برنج ایرانی صد و هشتاد (۱۸۰) هزار تومان است.

آیت الله سیستانی مبلغی را برای کفاره اعلام نکرده اند.

 آیت‌الله مکارم شیرازی

آیت الله ناصر مکارم شیرازی هم مبلغ فطریه سال جدید را اعلام کرد و بر این اساس، زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم، مبلغ ۶۵۰ هزار ریال و بر مبنای قوت غالب برنج، مبلغ یک میلیون و ۸۰۰ هزار ریال برای هر نفر است.

همچنین فطریه بدل از برنج غیر ایرانی، صد و بیست (۱۲۰) هزار تومان تعیین شده است.

 آیت الله صانعی

با توجه به فتوای حضرت آیت الله العظمی صانعی (قدس سرّه) مبنی بر کفایت و مجزی و مبری الذمه بودن پرداخت تقریباً سه کیلوگرم گندم، جو، خرما، کشمش و همچنین برنج که امروزه جزء قوت غالب مردم است و پرداخت قیمت هر کدام به قیمت بازار کفایت می‌کند؛ بنابراین با توجه استعلام قیمت گندم و برنج توسط دفتر مرحوم آیت الله العظمی صانعی (ره) میزان مبلغ کفاره و فطریه در سال ۱۴۰۳ بدین شرح است: «فطریه برای هر نفر به قیمت گندم مبلغ ۶۵۰۰۰ تومان و برای هر نفر به قیمت برنج ایرانی مبلغ ۲۵۰ هزار تومان و به قیمت برنج خارجی مبلغ ۱۳۵۰۰۰ تومان در نظر گرفته شده است.»

کفاره غیر عمد برای هر روز مبلغ ۱۵۰۰۰ تومان و کفاره عمد برای هرروز مبلغ ۹۰۰ هزار تومان است.

 آیت الله نوری همدانی

دفتر آیت الله حسین نوری همدانی با صدور اطلاعیه‌ای مبلغ زکات فطره برای سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد که بدین شرح است: «بر این اساس قیمت قوت غالب گندم ۶۵ هزار تومان و قیمت قوت غالب برنج ۱۸۰ هزار تومان می‌باشد که عزیزان در پرداخت آن مخیرند، در ضمن اگر در منطقه محل سکونت اجناس ذکر شده قیمت دیگری دارد باید به قیمت منطقه خود که از آنجا خرید و استفاده می‌نمایند محاسبه کنند.»

همچنین کفاره غیر عمد برای هر روز ۱۶ هزارتومان و کفاره عمد برای هر روز ۹۶۰ هزار تومان است.

 آیت الله جوادی آملی

بنابر اعلام دفتر آیت الله جوادی آملی، مبلغ فطریه برای هر نفر برمبنای قوت غالب منطقه، سه کیلو گندم، برنج و مانند آن‌ها و یا معادل قیمت این‌ها به قیمت روز پرداخت گردد.

همچنین مبلغ مربوط به کفاره غیرعمد، به ازای هر روز ۱۶ هزار تومان و کفاره عمدی روزه به ازای هر روز ۹۶۰ هزار تومان تعیین شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha