۰ نفر

خوانندگان معروف دنیا علیه هوش مصنوعی دست به کار شدند

۱۸ فروردین ۱۴۰۳، ۶:۰۰
کد خبر: 834533
خوانندگان معروف دنیا علیه هوش مصنوعی دست به کار شدند

هوش مصنوعی برای موسیقی‌دانان به تهدیدی جدی تبدیل شده است و ۲۰۰ هنرمند اعتراض خود را به ابزارهای مبتنی‌بر این فناوری اعلام کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از زومیت،  ثریا گروهی متشکل از ۲۰۰ موسیقی‌دان، خواننده و ترانه‌سرا با امضای نامه‌ای سرگشاده، از شرکت‌های فناوری و توسعه‌دهندگان خواسته‌اند با هوش مصنوعی، خلاقیت انسانی را در حوزه‌ی موسیقی تضعیف نکنند.

ازجمله امضاکنندگان نامه می‌توان به بیلی آیلیش، چپل رون، الویس کاستلو، گریتا ون ‌فلیت، ایمجین درگنز، جان بن جووی، برادران جوناس، کیتی پری، مک دیمارکو، میراندا لمبرت، نیکی میناژ و شریل کرو اشاره کرد.

در نامه‌ی اعتراضی هنرمندان علیه هوش مصنوعی آمده است: «هوش مصنوعی درصورتی‌که غیرمسئولانه استفاده شود، تهدید بزرگی برای توانایی ما در محافظت از حریم خصوصی، هویت، موسیقی و معیشت‌مان ایجاد می‌کند. برخی شرکت‌های بزرگ، بدون اجازه، از آثار ما برای آموزش مدل‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. این موضوع برای بسیاری از موسیقی‌دانان، هنرمندان و ترانه‌سراهایی که تلاش می‌کنند امرار معاش کنند، فاجعه‌آمیز خواهد بود.»

به‌دلیل پیشرفت‌های هوش مصنوعی، اکنون ساخت دیپ‌فیک‌های باورپذیر از هنرمندان محبوب امکان‌پذیر است و این فناوری همچنان به پیشرفتش ادامه می‌دهد. برخی شرکت‌ها ازجمله ادوبی و Stability AI روی ابزارهای ساخت موسیقی با هوش مصنوعی کار می‌کنند و از موسیقی دارای مجوز یا بدون حق امتیاز برای آموزش مدل‌های خود بهره می‌برند.

موسیقی‌دانان با پیشرفته‌تر شدن فناوری همواره آسیب دیده‌اند. ابتدا اشتراک‌گذاری فایل، دانلود رایگان موسیقی را آسان کرد و اگرچه صنعت استریم به‌عنوان پاسخی برای آن مشکل از راه رسید، اما برای هنرمندان راضی‌کننده نبود.

به‌نظر می‌رسد شرکت‌های فناوری به اعتراضات هنرمندان گوش نمی‌دهند. همچنان می‌توانید از ChatGPT بخواهید متنی به سبک مارگارت اتوود بنویسد و اگرچه خروجی‌ کار همیشه خوب نیست، اما نشان می‌دهد این مدل زبانی بزرگ، کتاب «سرگذشت ندیمه» را خوانده است و می‌تواند نسخه‌ای تغییریافته و البته ضعیف‌تر از آن ارائه دهد.

از آنجاکه قوانین حق نشر لزوماً به اندازه‌ی کافی برای رسیدگی به هوش مصنوعی کافی نیست، هرنوع شکایت علیه ابزارهای مبتنی‌بر این فناوری به‌احتمال زیاد به‌ نتیجه نخواهد رسید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha