۰ نفر

یک شروع خوب برای «پارتا» ؛ تحلیل عملکردی + نموداری

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳، ۱۰:۰۳
کد خبر: 839281
یک شروع خوب برای «پارتا» ؛ تحلیل عملکردی + نموداری

صنعت تایرسازی در ایران با یک تاریخ قدمتی ۶۰ ساله برخوردار است. از آغاز فعالیت در سال ۱۳۳۷ تا به امروز، این صنعت از رشد و پیشرفت چشمگیری برخوردار بوده و اهمیت ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد. صنعت تایر در ایران متشکل از 13 واحد تولیدی است. مجموع تولید کارخانجات عضو انجمن صنفی تایرسازان سالیانه حدود 300 هزار تن است، در حالی که نیاز کشور سالیانه بین 400 تا 450 هزار تن تخمین زده می‌شود. بنابراین کشور سالانه 120,000 تن واردات تایر دارد. حدود ۳۰ درصد مواد اولیه صنعت تایر از منابع خارجی تامین می‌شود که هرگونه افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ جهانی مواد اولیه و افزایش نفت تاثیر مستقیم بر افزایش نرخ خرید مواد اولیه شرکت دارد. عدم تخصیص به موقع ارز به تایر سازان یکی از چالش های این صنعت است. تایرسازان به دلیل عدم تخصیص ارز کافی مجبور به کاهش تولیدات خود هستند. مقدار کل تولید پارتا در فروردین ماه ۱۲ درصد افت داشته و به ۲.۱۶۱ تن رسیده است.

اقتصاد آنلاین – مینا یوسفی؛ پارتا با ظرفیت تولید 30 هزار تن در این صنعت فعال است. ارزش بازار این شرکت 44 هزار میلیارد ریال است و در قیمتا 7120 ریال در بازار فرابورس داد و ستد میشود. همچنین در فروردین ماه «پارتا» با فروش مبلغی ۶۲۶ میلیارد تومان نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲، حدود ۱۴ درصد افزایش را تجربه کرد که بهانه ای برای تحلیل بیشتر سهم است.

معرفی اجمالی شرکت:

شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر در سال 1365 با ظرفیت سالانه 25٬500 تن به‌بهره برداری رسید. این شرکت جزو شرکت‌های فرعی شرکت سرمایه‌گذاری گروه صنعتی رازی است و از سال 1385 با نماد پارتا در سازمان بورس اوراق بهادار معامله می‌شود.

عمده فعالیت این شرکت در زمینه تولید و فروش انواع تایر رادیال و بایاس است.

شرکت‌های گروه مجتمع صنایع لاستیک یزد، کربن سیمرغ، تولیدی لاستیک سبلان رازی و بازرگانی صنایع لاستیک سیمرغ از شرکت‌های فرعی این مجتمع صنعتی هستند . مواد مستقیم مصرفی شامل کائوچو مصنوعی و طبیعی، نخ تایر، دوده، مواد شیمیایی و غیره حدود 86٪ از بهای تمام شده هستند. شرکت‌های ساپکو (گروه صنعتی ایران‌خودرو)، سازه‌گستر سایپا (گروه صنعتی سایپا)، زامیاد، تراکتورسازی و اپکو از مشتریان خودروساز مجتمع صنعتی آرتاویل تایر هستند. شرکت محصولات خود را از طریق شبکه نمایندگان فروش (شامل 410 نمایندگی استانی و 100 نمایندگی خدمات پس‌ازفروش) به‌فروش می‌رساند.

موضوع فعالیت شرکت مجتمع صنعتی آرتاویل تایر

فعالیت شرکت اصلی تولید و فروش انواع تایر رادیال سواری، انواع تایر بایاس (وانتی، باری، اتوبوسی و کشاورزی) است. شرکت‌های فرعی گروه نیز در زمینه تولید و فروش انواع تایر سواری و وانتی رادیال، انواع تایر بایاس (دوچرخه، موتور، سواری و وانتی)، تولید و فروش انواع تایرهای وانتی سنگین، باری و اتوبوسی رادیال، انواع تیوپ‌ (دورچرخه‌، موتور، سواری و وانتی)، تولید و فروش انواع کربن‌های صنعتی، تولید و فروش پودر لاستیک از لاستیک مستعمل و کائوچوی احیاشده طبیعی و بیوتل فعالیت می‌کنند.

در 4 سال اخیر میزان تولیدات شرکت همواره از ظرفیت اسمی پایین‌تر بوده و همچنین روند صعودی را سپری کرده است. شرکت سبلان رازی تولیدکننده لاستیک‌های سیمی رادیال سنگین باری و اتوبوسی با ظرفیت تولید 25,000 تن در سال است. پارتا دارنده 53٪ از سهام پیزد و همچنین دارنده 50٪ از سهام شرکت کربن سیمرغ (فعال در صنعت تولید دوده) می‌باشد.

تایرهای رادیال و بایاس

تایر های رادیال و بایاس نوعی از تایر های تولید شده در صنعت تایر هستند که بر اساس ویژگی‌های خاص خود هر کدام کاربرد مختص به خود را دارد. عمده تفاوت لاستیک‌های رادیال و بایاس در نحوه قرار گیری نخ و ساختار داخلی آنها می‌باشد.

یک شروع خوب برای «پارتا» ؛ تحلیل عملکردی + نموداری

«پارتا» با فروش مبلغی ۶۲۶ میلیارد تومان نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲، حدود ۱۴ درصد افزایش را تجربه کرد.

بر اساس آخرین گزارش منتشر شده از صورت های مالی، آرتاویل تایر در نخستین ماه سال ۱۴۰۳ خود ۲۶۲ میلیارد تومان فروش را شاهد شد که نسبت به میانگین سال ۱۴۰۲ حدود ۱۴ درصد افزایش داشته است.

این میزان فروش مبلغی فرودین ماه سال جاری نیز نسبت به بازه مشابه سال ۱۴۰۲ نیز بیشتر بود.

بر همین اساس مبلغ فروش فرودین سال گذشته پارتا بالغ بر ۱۵۷ میلیارد تومان گزارش شده است.

البته این میزان فروش فروردین نسبت به اسفند ماه ۴ و نیم درصد نزول را شاهد شده است.

از سویی دیگر مقدار کل تولید پارتا در فروردین ماه ۱۲ درصد افت داشت و به ۲.۱۶۱ تن رسید.

همچنین مقدار فروش این مجتمع تولیدی نیز نسبت فروش فوق العاده ماه گذشته ۹ درصد کاهش (۲.۱۴۵ تن) را تجربه کرد.

یادآور می شود؛ میانگین تولید و فروش ماهانه ۱۴۰۲ حدود ۲.۱۸۰ و ۲.۱۲۰ تن بوده است.

بر اساس میزان فروش این شرکت، نرخ فروش تایر رادیال در فروردین ماه ۴ درصد نسبت به ماه قبل افزایش داشت؛ به طوری که هر تایر رادیال ۱۱۰ هزار تومان/کیلوگرم گزارش شده و نرخ تایر بایاس نیز یک درصد رشد را شاهد بود که حدود ۱۶۵ هزار تومان/کیلوگرم گزارش شد.

تحلیل تکنیکال پارتا:

یک شروع خوب برای «پارتا» ؛ تحلیل عملکردی + نموداری

با خط چین حمایت ها و مقاومت های مهمی مشخص شده و یک الگوی مثلث تکمیل شده که حد حمایت قوی 650 را داریم.

هدف های مهم قیمتی 100-1100 تومان می باشد. در صورت شکست این محدوده مهم در بازه 3 تا 6 ماهه هدف بعدی 1500-1600 می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha