۰ نفر

گفتگو اقتصادآنلاین با محسن روحی صفت

طالبان به دنبال امتیازگیری از نشست دوحه است

۲۹ بهمن ۱۴۰۲، ۱۷:۴۱
کد خبر: 825620
طالبان به دنبال امتیازگیری از نشست دوحه است

دیپلمات سابق ایران در افغانستان گفت: نشست دوحه در واقع یک پوشش بین المللی است که آمریکایی‌ها بتوانند طالبان را در مسیری که علاقه دارند، قرار دهند.

اقتصادآنلاین _ پرستو بهرامی راد: قطر امروز میزبان گفتگوهای دو روزه در خصوص تعامل بین المللی هماهنگ تر با افغانستان است. دور نخست این نشست  در ماه می ۲۰۲۳ در دوحه برگزار شده است.

دومین نشست نمایندگان کشورها در امور افغانستان در حالی برگزار شده است که حکومت سرپرست افغانستان، دیشب با نشر اعلامیه‌ای گفت شرایط‌اش پذیرفته نشده و بنابراین حضور خود را در نشست دوحه مفید نمی‌داند. در نشست «دوحه دو» حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه رئیس‌جمهوری در امور افغانستان حضور دارد. وی امروز در برنامه ایکس نوشته است: عصر نشست دوحه آغاز خواهد شد. تمرکز مباحث چنین است: ۱. تصمیم جمعی برای روندهای بین‌المللی مبتنی بر مشورتی همه‌جانبه و غیرتحمیلی باشد. ۲. اولویت‌های موضوعی افغانستان درنظر باشد. ۳. تصمیمات مبتنی بر منافع متقابل و مشروع افغانستان، همسایگان، منطقه و محیط بین‌الملل باشد.

اقتصادانلاین برای بررسی شرایط این نشست با محسن روحی صفت، دیپلمات سابق ایران در افغانستان به گفتگو پرداخته است.

روحی صفت در خصوص مباحث این نشست گفت: قرار نیست نشست دوحه مسئله مردم افغانستان را حل بکند. در واقع شرایط افغانستان یک سوی‌ آمریکا و سوی دیگر طالبان قرار دارد. هدف این است که آمریکا به گونه‌ای با طالبان به تعامل برسد. قرار داد «دوحه یک» قرار بود، اجرا شود اما ناقص اجرا شد. قرار است آن ناقصی برطرف بشود.

وی در ادامه بیان کرد: آمریکا بر این باور است که در منطقه یک رژیم سنتی مثل طالبان بهتر می‌تواند منافع را تامین بکند. زیرا گروه‌هایی مثل القاعده که در افغانستان وجود دارند، منافع آمریکا را تهدید می‌کند. تصورشان این است که طالبان می‌تواند این شرایط را مدیریت و کنترل بکند. ولی برای اینکه به یک جمع‌بندی به طالبان  برسد  نیازمند این است که با قطره چکانی به آنها کمک شود.

روحی صفت اشاره کرد: در حقیقت آمریکا با سیاست های چماغ و هویج سعی می‌کند، طالبان را در راستای منافع خودش همراه کند. طالبان هم هیچ مخالفتی با آمریکا ندارد. طالبان دنبال منافع خودش است و به کسب منافع بیشتر فکر می‎کند. نشست دوحه در واقع یک پوشش بین المللی است که آمریکایی‌ها بتوانند طالبان را در مسیری که علاقه دارند، قرار دهند.

در مورد عدم حضور طالبان در این نشست این دیپلمات سابق گفت: چون می‌خواهند امتیازات بیشتری بگیرند. آنها به دنبال کسب امتیازات بیشتر هستند. این مرحله می‌گذرد در مرحله بعد دوباره دور هم می‌نشینند و بالاخره در یک جایی دوباره توافق می‌کنند ولی این آخرین توافق نیست. هر کدام از این مذاکرات قسمتی از یک پروسه هستند که در نهایت دو طرف به دنبال کسب بیشترین منافع هستند.

روحی صفت تصریح کرد: آمریکایی‌ها طالبان را برای افغانستان انتخاب کردند و سیاستشان را عوض نکردند. آمریکایی‌ها می‌گویند طالبان بهترین گروهی است که می‌توانند در افغانستان حضور داشته باشد.  مذاکرات دوحه که 4 سال پیش شروع شد با این انتخاب شروع شد و هنوز پای آن انتخاب هستند.

در نهایت این دیپلمات گفت: طالبان دنبال چانه‌زنی است و امتیاز بیشتری برای منافع خودش می‌خواهد. طالبان می‌خواهد تحریم‌هایش برداشته شود و ارتباطاتش را گسترده بکند. همچنین منافع اقتصادی صادرات و واردات می‌خواهد. دنبال این است که منافع خودش را از چیزی که هستند بیشتر کند. طالبان آمال و آرزوهای بالایی برای منطقه، خودش و جهان اسلام دارد و دنبال این است که این موارد تحقق پیدا کند. برای همین باید دستشان باز باشد و با دست بالاتر در منطقه حضور پیدا کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha