۰ نفر

طالبان به دنبال نفوذ تجاری در آسیای میانه

۱۴ بهمن ۱۴۰۲، ۱۶:۴۵
کد خبر: 822866
طالبان به دنبال نفوذ تجاری در آسیای میانه

سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان، ارزش واردات افغانستان از آسیای میانه را در سال گذشته میلادی یک‌میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار و صادرات به این منطقه را یکصدمیلیون دلار اعلام کرد و گفت در تلاشیم میزان مبادلات تجاری با این کشورها به تعادل برسد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، عبدالسلام جواد سخنگوی وزارت صنعت و تجارت طالبان خاطرنشان کرد میوه تازه و میوه خشک بخش بزرگ صادرات افغانستان به آسیای میانه را تشکیل می‌دهد و تلاش می‌شود میزان صادرات و واردات افغانستان به این کشورها به تعادل برسد.

طلوع نیوز گزارش داد: بر اساس آمارهای این وزارت، افغانستان از ترکمنستان ۴۱۷ میلیون دلار واردات و یک میلیون دلار صادرات، از ازبکستان به ارزش ۲۱۴ میلیون دلار واردات و ۱۹ میلیون دلار صادرات، از قزاقستان ۱۸۹ میلیون دلار واردات و ۳۲ میلیون دلار صادرات، از تاجیکستان ۲۰ میلیون دلار واردات و ۱۹ میلیون دلار صادرات، از قرقیزستان یک میلیون دلار واردات و هفت میلیون دلار صادرات و از روسیه ۳۱۵ میلیون دلار واردات و چهار میلیون دلار صادرات داشته است.

عبدالسلام جواد گفت: «به ارزش یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار داد و ستد صورت گرفته که از این میان یک میلیارد و ۳۸۱ میلیون دلار واردات و ۱۰۰ میلیون دلار صادرات بوده است. اکثر اقلام صادراتی ما شامل میوه تازه، میوه خشک، پیاز و گیاه‌های طبی می‌شود.»

شماری از بازرگانان تاکید دارند که در زمینه افزایش صادرات به کشورهای آسیای میانه باید توجه جدی صورت گیرد.

به گفته اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به منظور افزایش صادرات به آسیای میانه، نمایش‌گاهی تا کمتر از یک ماه دیگر در ترکمنستان برگزار می‌شود که بازرگانان افغان نیز در آن شرکت خواهند کرد.

آمارهای وزارت صنعت و تجارت طالبان نشان می‌دهند در سال ۲۰۲۳ میلادی تا دو میلیارد دلار صادرات از افغانستان انجام شده که بیش‌ترین آن به هند، پاکستان، چین و امارات متحده عربی بوده‌ است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha