۰ نفر

علت اصلی ایجاد سنگ کلیه کشف شد

۹ آذر ۱۴۰۲، ۲۳:۵۹
کد خبر: 811016
علت اصلی ایجاد سنگ کلیه کشف شد

یک متخصص کلیه گفت: متاسفانه ایجاد سنگ‌های سیستم ادراری فوقانی (کلیه‌ها) با توجه به سبک زندگی در دهه‌های اخیر، شیوع بیشتری پیدا کرده‌اند.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از بهداشت نیوز، فاطمه گیتی نورد، متخصص کلیه مجاری ادرار و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما درباره‌ی باورهای درست و نادرست در خصوص سنگ‌های کلیه به گفتگو پرداخت.

کارشناس برنامه با بیان این مطلب که متاسفانه ایجاد سنگ‌های سیستم ادراری فوقانی (کلیه‌ها) با توجه به سبک زندگی در دهه‌های اخیر، شیوع بیشتری پیدا کرده اند، افزود: زمانی که اجزای تشکیل دهنده سنگ دفع بیشتری از کلیه‌ها پیدا کنند، از حالت محلول خارج می‌شوند، به و ضعیت فوق اشباع می‌رسند، رسوب می‌کنند و تشکیل سنگ می‌دهند.

کارشناس برنامه ادامه داد: مصرف کلسیم و ویتامین D در افرادی که با کمبود این مواد مواجهند، به هیچ وجه باعث افزایش ریسک سنگ‌سازی نمی‌شود. همچنین گفت: استفاده از مکمل ویتامین سی، به عنوان ویتامین بدون ضرر در بین مردم شناخته شده است، در صورتی که مصرف بیش از نیاز آن در بدن، با افزایش میزان سنگ‌های کلسیم اگزالاتی همراه است.

میهمان برنامه یادآور شد: برخلاف تصور عامه، ماء الشعیر جزو مایعاتی است در ایجاد سنگ کلیه نقش موثری دارد و تنها در زمانی که سنگ کلیه در فاز دفع قرار داشته باشد، با تولید ادرار بیشتر به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha