۰ نفر

وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان در ورشو مورد بحث قرار گرفت

۱۳ مهر ۱۴۰۲، ۱۸:۵۹
کد خبر: 802401
وضعیت حقوق بشر در جمهوری آذربایجان در ورشو مورد بحث قرار گرفت

در کنفرانس ورشو که روند تشدید آزار و اذیت مخالفان سیاسی و سرکوب فعالان در آذربایجان را برجسته کرد، خاطرنشان شد که محدودیت‌های اعمال شده از طریق قانون جدید در مورد احزاب سیاسی، دموکراسی، حاکمیت قانون، انتخابات دموکراتیک و آزادی بیان را تضعیف می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، روز چهارشنبه میزگردی در مورد بررسی وضعیت جمهوری آذربایجان برای فعالیت نهادهای دموکراتیک در این کشور در کنفرانس ابعاد انسانی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ورشو برگزار شد.

در این رویداد که روند تشدید آزار و اذیت مخالفان سیاسی و سرکوب فعالان در جمهوری آذربایجان را برجسته کرد، خاطرنشان شد که محدودیت‌های اعمال شده توسط مقامات آذربایجان از طریق قانون جدید در مورد احزاب سیاسی، دموکراسی، حاکمیت قانون، انتخابات دموکراتیک و آزادی بیان را بیشتر از گذشته تضعیف می‌کند.

امین حسین‌اف، مدیر موسسه آزادی و ایمنی خبرنگاران در این کنفرانس تأکید کرد: ما نگرانی خود را نسبت به دستگیری غیرموجه عافی‌الدین ممدوف، آیخان اسرافیلوف و الوین مصطفی‌اف فعالان سندیکایی که احترام به حقوق کار در آذربایجان را ترویج می‌کردند، ابراز می‌کنیم.

علاوه بر این، دولت آذربایجان نیز واکنش تندی به فعالان محیط زیست و ضد جنگ نشان داده و ناظم بی‌دمیرلی نماینده سابق مجلس آذربایجان را به دلیل انتقاد از وقایع روستای سویدلو و نورلان قهرمانلی روزنامه‌نگار معروف را به دلیل تماس تلفنی برای صلح در منطقه بازداشت کرده است.

امین حسین‌اف افزود که مقامات آذربایجان با نزدیک شدن به انتخابات، سرکوب را بیشتر خواهند کرد و دولت آذربایجان نیز با سوءاستفاده از درگیری با ارمنستان سعی دارد منتقدان خود را ساکت کند.

عابد غفاروف روزنامه‌نگار تحقیقی و مهمان حسینوف وبلاگ‌نویس درباره «پرونده ترتر» درباره فشارها علیه روزنامه‌نگاران مستقل در آذربایجان و همچنین در مورد شکنجه و بدرفتاری توسط سازمان‌های مجری قانون صحبت کردند.

عباد بایراموف با شرکت در این گفتگوها اطلاعاتی در مورد وضعیت پدرش قباد عباد اوغلو رئیس حزب دموکراسی و رفاه آذربایجان که در حال حاضر در زندان به سر می‌برد و وخامت وضعیت سلامتی وی در زندان خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: دستگیری پدرش بر اساس دستور سیاسی صورت گرفته و اتهامات علیه وی کذب بوده است.

دئیو السرود نماینده سازمان بین‌المللی حقوق بشر نیز از دستگیری قباد عباد اوغلو ابراز نگرانی کرد.

السرود طی سخنانی در این نشست خاطرنشان کرد: ما در مورد دستگیری، بازداشت و شرایط سخت زندان قباد عباد اوغلو فعال مدنی، آکادمیک در آذربایجان بسیار نگران هستیم. دستگیری و بدرفتاری در مورد وی نمونه بارز سوء استفاده مقامات آذربایجان از سیستم عدالت کیفری برای سرکوب انتقادات و مخالفان است. ما به همان اندازه نگران حداقل پنج فعال ضد جنگ هستیم که در ماه گذشته به دلیل استفاده از آزادی بیان خود بازداشت شدند.

انار ممدلی، فعال حقوق بشر، به خبرنگاران گفت که سال‌هاست در آذربایجان دستگیری‌هایی با انگیزه سیاسی وجود دارد و این به دلیل ماهیت اقتدارگرایانه حکومت است.

انار ممدلی تأکید کرد: در آذربایجان همیشه دستگیری‌ها و سرکوب‌هایی با انگیزه‌های سیاسی وجود داشته است. افرادی که در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی برای قدرت کار می‌کنند به گروه‌های مختلفی تقسیم می‌شوند. افرادی که بیشتر از آن‌ها انتقاد می‌کنند و آن‌ها را زیر سؤال می‌برند بلافاصله تحت تعقیب قرار می‌گیرند. دستگیری‌های اداری، گشایش پرونده‌های جنایی به اتهامات واهی و غیره. این روند برای همیشه قبل از جنگ و بعد از جنگ ادامه داشته است.

وی با اشاره به دستگیری قباد عباد اوغلو می‌گوید که دستگیری وی بخشی از سیاست سرکوب سیستماتیک در کشور آذربایجان است.

ممدلی افزود: وقتی افراد تا حدودی فعال می‌شوند و وقتی موضع سیاسی خود را ابراز می‌کنند، بلافاصله تحت تعقیب قرار می‌گیرند و با انگیزه‌های اداری یا جنایی دستگیر می‌شوند.

قاعدتاً مقامات آذربایجان انتقادهای داخلی و بین‌المللی در مورد حقوق بشر را نمی‌پذیرند. باکو اصرار دارد که تمام حقوق و آزادی‌ها در این کشور محافظت می‌شود.

عدنان حسین، فعال جامعه مدنی آذربایجان که در دومین نشست پانل با موضوع «آزادی‌های اساسی» به نفع دولت آذربایجان سخنرانی کرد، گفت: امروز ما در مورد حل مسائل مربوط به آزادی عقیده، بیان، آزادی رسانه‌ها و امنیت خبرنگاران که برای دموکراسی و آزادی مهم است، صحبت کردیم. مشاهده نگرش مغرضانه رسانه‌ها نسبت به قره‌باغ، اتهامات مکرر آن‌ها علیه آذربایجان و ناآگاهی آن‌ها از بی‌عدالتی که در طول چندین دهه اشغال سرزمین‌های شناخته شده بین‌المللی خود با آن مواجه بودیم، مأیوس‌کننده است. این سؤال مطرح می‌شود که آیا جامعه جهانی رسانه‌ها را به صورت نادرست دنبال می‌کند یا قربانی بی‌کفایتی رسانه‌ای شده است؟

عدنان حسین در مورد خبرنگار جوان کانادایی که در ماه فوریه به شهر شوشا سفر کرده بود، گفت که این روزنامه‌نگار کانادایی پس از بازگشت به کشورش مورد تهدید قرار گرفت.

این فعال مدنی گفت: در اوایل دهه 1990، با وجود اینکه آذربایجانی‌ها در قره‌باغ قتل‌عام شدند، شهرها ویران شدند، به میراث فرهنگی ما توهین شد، قبرستان‌های ما ویران شد، ثروت‌های ما غارت شد و با آسیب‌های جدی زیست‌محیطی مواجه شدیم، دیدیم که فقط تعداد محدودی از سازمان‌های رسانه‌ای این رویدادها را به طور عینی پوشش دادند.

عدنان حسین با اشاره به آخرین سفر نمایندگی سازمان ملل به منطقه، خاطرنشان کرد: اعضای این هیئت اعلام کردند که هیچ آسیبی به زیرساخت‌های عمومی مانند بیمارستان‌ها، مدارس، شهرک‌ها، اماکن فرهنگی و مذهبی در مناطقی که بازدید کردند، وارد نشده است.

این فعال مدنی به شرکت‌کنندگان در کنفرانس خبر داد که خبرنگاران شهید آذربایجانی سراج آبیشوف و محرم ابراهیم‌اف قربانی مین‌های جدایی‌طلبان ارمنی شدند و نمایندگان رسانه‌های خارجی تأیید کردند که با مواردی از آوارگی اجباری مردم از خانه‌های خود یا نقض حقوق آن‌ها در قره‌باغ مواجه نشده‌اند.

وی همچنین بر رفع تبعیضی که آذربایجان با آن دست به گریبان است تأکید کرد.

یگانه حاجیوا، دیگر فعال مدنی آذربایجانی که در همان پنل سخنرانی کرد، در مورد وضعیت رسانه‌ها در ارمنستان و فشار بر خبرنگاران و فعالان رسانه‌ای در آن کشور صحبت و خاطرنشان کرد که ارامنه یک صفحه جعلی در شبکه‌های اجتماعی ایجاد کرده و گزارش داده‌اند که زنان و کودکان به مرگ تهدید شده‌اند. بعدها مقامات ارمنستان شروع به استفاده از این اطلاعات علیه آذربایجان کردند.

حاجیوا در سخنرانی خود در مورد چالش‌های بزرگی که روزنامه‌نگاری با آن مواجه است صحبت کرد و گفت: این یک واقعیت است که کسانی که در زمینه روزنامه‌نگاری نظامی کار می‌کنند زندگی خود را هر روز به خطر می‌اندازند و حتی در معرض آزار و اذیت سیاسی، تهدیدهای آنلاین و توهین قرار می‌گیرند.

وی به عنوان مثال به مناقشه قره‌باغ اشاره کرد و گفت: بیش از 300 آذربایجانی پس از جنگ، قربانی مین‌های زمینی شدند. سراج آبیشوف و محرم ابراهیم‌اف روزنامه‌نگاران آذربایجانی قربانی مین مدفون‌شده توسط ارامنه شدند.

یگانه حاجیوا تأکید کرد که یکی از مهمترین موضوعات قانون‌گذاری رسانه‌ها باید فراهم کردن فضای کاری امن برای خبرنگاران باشد.

کنفرانس سالانه ابعاد انسانی ورشو به بحث در مورد وضعیت حقوق بشر و آزادی‌های اساسی در منطقه سازمان امنیت و همکاری اروپا اختصاص دارد. این کنفرانس 10 روزه یکی از بزرگترین رویدادهای حقوق بشر در اروپا محسوب می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha