۰ نفر

هرچیزی که باید در مورد حساب کارگزاری بدانید

۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۷:۴۲
کد خبر: 710520
هرچیزی که باید در مورد حساب کارگزاری بدانید

​سرمایه گذاران نیازهای متفاوتی دارند و باید شرکت های کارگزاری خود را بر این اساس انتخاب کنند.

اگرچه کارگزاری سفارشات را اجرا می‌کند اما دارایی‌ها متعلق به سرمایه‌گذارانی است که معمولاً در صورت ایجاد هرگونه سود دارایی در این حساب بایستی این سود را به عنوان درآمد مشمول مالیات خود مطالبه کنند.

برای سرمایه‌گذارانی که به راهنمایی و حمایت زیادی نیاز دارند احتمالا بهتر است از بنگاه‌های کارگزاری با خدمات کامل که کارمزدهای بالاتری دریافت می‌کند استفاده کنند.

شرکت‌های خدمات کامل یا هزینه‌های ثابتی را بر اساس اندازه حساب برای خدمات خود دریافت می‌کنند، یا برای معاملاتی که انجام می‌دهند کمیسیون اخذ می‌کنند.

کارگزاری های آنلاین کارمزد کمتری دریافت می کنند و مناسب سرمایه گذارانی هستند که تمایل دارند به تنهایی معاملات خود را انجام دهند.

آشنایی با حساب های کارگزاری

انواع مختلفی از حساب‌های کارگزاری و شرکت‌های کارگزاری وجود دارند که به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تا مدلی را  که به بهترین وجه ممکن با نیازهای مالی آنها مطابقت دارد انتخاب کنند. برخی از کارگزاران خدمات کامل، خدمات مشاوره‌ سرمایه گذاری گسترده ای را ارائه می دهند و هزینه های بسیار بالایی را برای ارائه این راهنمایی‌ها دریافت می کنند.

در طرف دیگر طیف کارمزد اکثر کارگزاران آنلاین قرار دارند که صرفا رابط تعاملی امنی را برای انجام سفارشات تجاری در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهند و هزینه های نسبتاً کمی برای این خدمات دریافت می کنند. حساب‌های کارگزاری ممکن است از نظر سرعت اجرای سفارشات، ابزارهای تحلیلی، دامنه دارایی‌های قابل معامله و میزان معاملاتی که معامله‌گران با استفاده از مارجین (وام کارگزاری) انجام دهند، متفاوت باشد.

اساسی ترین نوع حساب در هر نوع کارگزاری، حساب نقدی است. این حساب به مشتریان اجازه می دهد تا با استفاده از پول واریز شده در آن، سهام خریداری کنند. با این حال، در این حساب نمی‌توانید فروش استقراضی، خرید با مارجین یا معاملات قراردادهای اختیار خرید یا سایر محصولات پیچیده‌تر را انجام کنید. در عوض برای انجام این کارها به یک حساب مارجینی نیاز دارید. در حساب‌های مارجینی، کارگزاری هرگونه کسری نقدی معامله را به شما وام می‌دهد. کارگزار در ازای اعطای این وام به طور منظم سود نگهداری از شما دریافت می کند و در صورت از دست رفتن بیش از اندازه ارزش دارایی حساب ممکن است شما را مجبور به واریز پول بیشتر به حساب کند که به آن به اخطار کسری سرمایه نیز گفته می‌شود. اگر نتوانید سرمایه لازم را تامین کنید ممکن است کارگزاری شما مجبور به فروش اوراق بهادار شما شود.

حساب های کارگزاری با خدمات کامل

سرمایه گذارانی که به دنبال تخص  مشاور مالی هستند باید از شرکت های کارگزاری با خدمات کامل مانند مریل، مورگان استنلی، مشاوران ولز فارگو و UBS استفاده کنند. مشاوران مالی در ازای کمک به مشتریان خود در زمینه توسعه برنامه های سرمایه گذاری و اجرای معاملات بر اساس  این برنامه‌ها، دستمزد می گیرند. مشاوران مالی یا به روش غیر اختیاری که در آن مشتریان باید معاملات را تایید کنند، یا به روش اختیاری که نیازی به تایید مشتری ندارد، کار می کنند.

در حساب‌های کارگزاری با خدمات کامل، کمیسیون معاملات یا کارمزدهای مشاور از حساب مشتریان اخذ می‌شود. حساب کمیسیون هر زمان که معامله‌ی خرید یا فروشی انجام می‌شود و صرف نظر از اینکه توصیه معامله از سوی مشتری بوده است یا مشاور و بدون توجه به سودآوری یا عدم سودآوری معامله، کارمزدی را از حساب کسر می‌کند.

در مقابل، حساب‌های کارمزد مشاور هزینه‌های سالانه ثابتی را از مشتریان دریافت می‌کنند که از 0.5٪ تا 2٪ کل موجودی حساب متغیر است. در ازای دریافت این کارمزد، هنگام انجام معاملات خرید و فروش هیچ کمیسیونی دریافت نمی شود. سرمایه گذاران باید در آغاز روابط خود با مشاوران مالی نحوه تعیین الگوی دریافت دستمزد را با آن‌ها در میان بگذارند.

مهم

معامله‌گرانی که می‌خواهند به تنهایی معاملات خود را انجام دهند بایستی در هنگام معامله سهم‌های کم حجم دقت زیادی به خرج دهند چرا که ممکن است خریداران کافی در آن سوی معامله وجود نداشته تا بتوانند خریدهای خود را با معاملات فروش تسویه کنند.

حساب های کارگزاری تخفیف‌دار

سرمایه‌گذارانی که طرفدار رویکرد سرمایه‌گذاری «معامله به تنهایی» هستند، باید به شدت به فکر استفاده از شرکت‌های کارگزاری تخفیف‌دار باشند ، چرا که این کارگزاری‌ها کارمزدهای به مراتب کمتری را نسبت به همتایان خود یعنی شرکت‌های کارگزاری با خدمات کامل اخذ می‌کنند. با این حال، همانطور که از نام آن‌ها پیداست، شرکت های کارگزاری تخفیف‌دار مانند Charles Schwab، TD Ameritrade، E*TRADE، Vanguard و Fidelity در ازای دریافت کارمزد کمتر خدمات کمتری را ارائه می دهند. اگرچه این ویژگی ممکن است کاملا مناسب سرمایه‌گذارانی باشد که عمدتا تمایل دارند معاملات سرمایه‌گذاری کم‌هزینه‌ای را از طریق نرم‌افزارهای معاملاتی آنلاین آسان کاربرد انجام دهند.

به‌عنوان مثال، سرمایه‌گذاری که در یک کارگزار تخفیف‌دار معمولی ثبت‌نام می‌کند، می‌تواند انتظار افتتاح حساب کارگزاری مشمول مالیات یا حساب بازنشستگی عادی را بدون هیچ‌گونه هزینه‌ی اضافی داشته باشد، البته به شرطی که بتواند 500 دلار حداقل موجودی افتتاح حساب را تامین کند. این حساب‌ها برای خرید یا فروش بیشتر سهام، قراردادهای اختیار معامله یا صندوق‌های قابل معامله در بورس (ETF)، کارمزد کمی از مشتریان اخذ می‌کنند یا هیچ کارمزدی از آن‌ها دریافت نمی‌کنند. برخی از کارگزاران تخفیف‌دار ممکن است برای معاملات سهام شرکت‌ها غیرآمریکایی یا سهام شرکت‌هایی با حجم معاملاتی بسیار پایین کارمزد دریافت کنند، اما این قضیه از کارگزاری به کارگزار دیگر متفاوت است.

معامله اوراق قرضه خزانه معمولاً نیازی به کارمزد ندارد، اما وضعیت اوراق ثانویه ممکن است متفاوت باشد. بسیاری از کارگزاری‌ها مانند Schwab، Fidelity، و E*TRADE امکان معامله طیف گسترده ای از صندوق های سرمایه گذاری مشترک را بدون اخذ هیچ‌گونه هزینه ای برای مشتریان خود فراهم می‌کنند.

حساب های کارگزاری با مشاور مالی منطقه ای

برخی از سرمایه‌گذاران تعامل شخصی کارگزاری‌های خدمات کامل را ترجیح می‌دهند، اما همچنین به دنبال بهره‌مندی از مزایای رویکردهای شخصی‌تر کار با بنگاه‌هایی هستند که بومی جامعه خود سرمایه‌گذار به نظر می‌رسند. چنین سرمایه‌گذارانی معمولاً به دنبال استفاده از یک بستر متوسط ​​بین شرکت‌های کارگزاری با خدمات کامل و شرکت‌های کارگزاری تخفیف‌دار – شرکت‌هایی مانند ریموند جیمز، جفریز گروپ LLC یا ادوارد جونز – هستند. این شرکت‌ها هم به عنوان کارگزار معامله گر و هم به عنوان مشاور مالی عمل می کنند. این گروه به حداقل موجودی افتتاح حساب بالاتری نیاز دارند و معمولا به افرادی با ارزش خالصی اندکی بالاتر خدمات ارائه می‌کنند، اما معمولا خدمات آنها با گذشت زمان نسبت به کارگزاری های بزرگتر و خدمات کامل ارزان‌تر تمام می‌شود.

حساب‌های کارگزاری آنلاین و فشار قیمت نزولی

کارگزاری آنلاین Robinhood که در اوایل سال 2015 به شکل یک پلتفرم صرفا مبتنی بر تلفن همراه راه اندازی شد، امکان معامله بدون اخذ کمیسیون را به کاربران ارائه می دهد و تمام حساب‌های آن به استثنای حساب های مارجینی به واریز حداقل موجودی افتتاح حساب نیاز ندارند. اگرچه این شرکت از اخذ کارمزدها اجتناب می‌کند، اما در زمینه‌ی توانایی کسب درآمد از رویه ای به نام پرداخت هزینه جریان سفارشات (PFOF) پیشگام بود.

شرکت‌های بازارساز که بر تطبیق خریداران و فروشندگان از طریق شبکه‌های ارتباطی الکترونیکی (ECN) تمرکز دارند به جریان ثابت سفارش‌های سرمایه‌گذاران خرد نیاز دارند تا آن‌ها را با خریداران و فروشندگان نهادی مطابقت دهند. بنابراین، برای شرکت هایی مانند Citadel Securities یا IMC انگیزه دادن به موسسات کارگزاری با هدف انتقال سفارشات سرمایه‌گذاران خرد به آن‌ها مفید است. پرداخت دستمزد به کارگزارانی مانند Robinhood در ازای حق اجرای معاملات مشتری، سرعت و دقت اجرای معاملات آنها را بهبود بخشید و مدل تجاری Robinhood را ممکن کرد.

مبلغی که شرکت‌های بازارساز به کارگزاری‌ها پرداخت می‌کردند بسیار کمتر از درآمدی بود از کمیسیون معاملات سهام به دست می‌آمد (و به ازای هر معامله از حساب مشتری کسب می‌شد)، بنابراین حتی در صورت انتقال نهایی این هزینه به صورت کارمزدهای نهفته به مصرف کننده، این مدل به دلیل کاهش هزینه و کارایی آن همچنان برای مصرف کننده سودمند خواهد بود. در اواخر سال 2019، تقریباً همه شرکت‌های کارگزاری تخفیف‌دار به طور کامل از این مدل تجاری استفاده کردند و به اجرای اکثر معاملات سهام با کمیسیون رایگان روی آوردند.

حساب‌های کارگزاری بدون کمیسیون

در نوامبر 2017، شرکت رابینهود اعلام کرد که تعداد حساب‌های کارگزاری در این شرکت از 3 میلیون فراتر و حجم معاملات آن نیز از 100 میلیارد دلار فراتر رفته است. در عین حال شرکت E*TRADE گزارش داد تعداد حساب کارگزاری این شرکت نزدیک به 3.5 میلیون و ارزش دارایی‌های تحت مدیریت این شرکت نیز به 311 میلیارد دلار رسیده است.

معاملات بدون کارمزد معایبی نیز دارند. مثال بارزی در این زمینه شرکت Robinhood است که مشاوره سرمایه گذاری که معمولاً در کارگزاری های متعارف در دسترس هستند ارائه نمی دهد. شرکت Robinhood نیز در حال حاضر نیز از حساب های سنوات یا بازنشستگی پشتیبانی نمی کند. با وجود این، مدل رابینهود آنچنان موفق بود که در اواخر سال 2019 اکثر کارگزاران تخفیف‌دار بزرگ به استفاده از الگوی بدون کمیسیون برای انجام اکثر معاملات سهام روی آوردند و این مسئله نشان داد که مشتریان چنین رویکردی را ترجیح می دهند.

چگونه می‌توان یک حساب کارگزاری باز کرد؟

امروزه از طریق اینترنت نسبتاً سریع و آسان می‌توان حساب کارگزاری باز کرد. برای انجام این کار باید در تارنمای کارگزاری‌ها ثبت نام کنید و برخی از اطلاعات شخصی مورد نیاز مانند آدرس، تاریخ تولد و شماره ملی را ارائه دهید. تأیید حساب امروزه به سرعت انجام می‌شود و گام بعدی تأمین بودجه حساب جدید است که می‌توان آن را به صورت آنلاین و از طریق سامانه اتاق پایاپای الکترونیکی یا حواله بانکی انجام داد.

آیا استفاده از حساب مارجینی خطرناک است؟

حساب مارجین به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا کارهای بیشتری نسبت به حساب نقدی انجام دهند. این امکانات شامل فروش استقراضی و خرید با مارجین هستند. این فعالیت‌ها به طور ذاتی ریسک بیشتری نسبت به خرید سهام دارند، اما می‌توانند بازده اضافی را نیز ایجاد کنند. داشتن حساب مارجینی تنها زمانی خطرناک است که در هر جهت اهرم مالی بالایی استفاده کنید. علت این است که اخطار کسری سرمایه ناشی از یک رویداد بزگری مانند شورت اسکوایز ممکن است حساب شخص را خیلی سریع صفر کند.

آیا می‌توان چندین حساب کارگزاری داشت؟

بله، اگرچه ممکن است سرمایه‌گذاری دارایی های در چندین مکان مختلفی که ممکن است با یکدیگر همپوشانی یا حتی در تضاد با یکدیگر قرار داشته باشند کار ایده‌آلی نباشد اما می‌توان هنگام باز کردن یک حساب معاملاتی برای بازی‌های سفته‌بازی و کوتاه‌مدت کارگزار دیگری را برای سرمایه‌گذاری بلندمدت انتخاب کنید.

کدام حساب های کارگزاری به من امکان معامله رایگان را می دهند؟

از زمانی که شرکت Robinhood درها را به روی تجارت بدون کمیسیون باز کرد، ده‌ها پلتفرم کارگزاری آنلاین از این روش پیروی کردند. این کارگزاری‌ها شامل نام های بزرگی مانند Schwab، TD Ameritrade، E*TRADE و Fidelity می‌شوند.

حساب کارگزاری چه تفاوتی با حساب بانکی دارد؟

حساب های کارگزاری برای نگهداری اوراق بهادار مانند سهام، اوراق قرضه و صندوق های سرمایه گذاری در نظر گرفته شده‌اند. در حالی که حساب کارگزاری می تواند وجه نقد نیز نگهداری کند، هدف از نگهداری این پول استفاده از آن برای خرید اوراق بهادار اضافی یا ایجاد ذخیره احتیاطی کوچکی از نقدینگی است.

از سوی دیگر، یک حساب بانکی فقط می تواند سپرده های نقدی را نگه دارد. با یک حساب بانکی، اغلب می توانید چک بنویسید یا از کارت نقدی استفاده کنید. امروزه برخی از حساب های کارگزاری نیز به شما امکان استفاده از کارت نقدی یا چک نویسی را می دهند.

تفاوت دیگر بیمه سپرده است. بسیاری از حساب های بانکی توسط شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) تا سقف 250000 دلار بیمه شده اند. حساب‌ های کارگزاری به همان شیوه بیمه نمی‌شوند، اما معمولاً با پادمان‌هایی از سوی سازمان سرمایه‌گذاران اوراق بهادار (SIPC) همراه هستند که در صورت ورشکستگی کارگزاری، ممکن است به بازیابی مقداری از ارزش چنین حساب‌هایی کمک کنند.