۰ نفر

ماسک‌‌ها راه آب را می‌بندند

۲۱ مهر ۱۳۹۹، ۱۴:۱۵
کد خبر: 473625
ماسک‌‌ها راه آب را می‌بندند

کرونا میزان زباله‌های پلاستیکی را افزایش داده و این می‌تواند در فصل بارندگی موجب آب‌گرفتگی معابر شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، قبلا کیسه‌ و بطری‌های پلاستیکی عامل بسته شدن مسیر جوی‌ها و کانال‌های آب بودند و امسال ماسک‌های یک‌بار مصرف هم به آنها افزوده شده است. از ابتدای انتشار کرونا، بارها هشدار داده شده که دور انداختن ماسک و دستکش در فضای باز شهر می‌تواند باعث گسترش بیشتر کووید-19 شود، اما ماسک‌های استفاده‌شده آنقدر زیادشده‌اند که حالا می‌توانند باعث آب‌گرفتگی هم بشوند.

در روز‌های گذشته، فیلمی منتشر شد که در آن یکی از پیمانکاران شهرداری منطقه4 برای باز کردن نهر سرپوشیده‌ای که در اثر زباله‌ مسدود شده است در آب گل‌آلود فرو می‌رود و زباله‌هایی را که راه را بسته بود و بخشی از آن هم ماسک‌های یک‌بار مصرف بود، با دست بیرون می‌کشد.

علی ایمانی، ناظر پیمانکار منطقه که وظیفه رفع آب‌گرفتگی را برعهده دارد، اظهار کرده‌ است که می‌توانست از لباس و تجهیزات لازم برای تخلیه نهر استفاده کند، اما این کار وقت زیادی می‌گرفت و در این مدت دامنه آب‌گرفتگی در کنار یک معبر اصلی بیشتر و باعث راهبندان و تصادف می‌شد. بنابراین، ترجیح داد که با سرعت بیشتر و به‌دست خود زباله‌ها را بیرون بکشد.

برخی از پیمانکاران و کارگران مناطق و نواحی شهرداری، به‌دلیل سابقه طولانی کار در یک محدوده، از نقاط آبگیر و محل انباشت زباله‌ها با خبر هستند و همین هم بیشتر اوقات باعث رفع آب‌گرفتگی‌ها می‌شود.

آب‌گرفتگی بزرگراهی منطقه۴ در کانال آب تقاطع بزرگراه زین‌الدین و خیابان احسانی، ناحیه۹، رخ داد. سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در این‌باره می‌گوید: «با پخش شدن فیلم، بسیاری از شهروندان رنجیده خاطر شدند که اولا چرا باید به‌دلیل ریختن زباله در خیابان، سلامت و ایمنی اشخاص دیگر به خطر بیفتد و همچنین این ابهام ایجاد شد که چرا تجهیزات و امکانات کافی در دسترس نبوده است.»

علی اعطا می‌افزاید: «شهرداری توضیح داده است که امکانات و تجهیزات در اختیار پیمانکار بوده است، اما ناظر پیمانکار برای رفع سریع‌تر آب‌گرفتگی وارد عمل شده است.»

او می‌گوید: «نظافت شهر مسئولیتی دوسویه است. اگرچه مدیریت شهری مسئولیت مستقیم و انکارناپذیر دارد، اما ما شهروندانی که ممکن است کمتر به نظافت فضای عمومی توجه داشته باشیم، می‌توانیم با دیدن این فیلم مسئولیت‌های شهروندی خود را بازاندیشی کنیم تا هر زباله‌ای که برزمین می‌اندازیم، کمر رفتگری را خم نکند یا شخصی را به داخل جوی آلوده نفرستد.»

پاکسازی مداوم کانال‌ها

مجموعه‌ای از جوی‌ها، نهر‌های بزرگ و کوچک و مسیل‌ها، حرکت آب‌های سطحی در شهر تهران را هدایت می‌کند که ۵۲۰کیلومتر آن کانال و مسیل اصلی است. مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به روند لایروبی نهر‌ها می‌گوید: «این کار اختصاص به هیچ فصل خاصی ندارد و به‌صورت مداوم انجام می‌شود. شن و گل و لای باقیمانده در کانال‌های اصلی در تابستان تخلیه شده است و بعد از آن هم کانال‌ها با برنامه ثابت پاکسازی می‌شود.»

اصغر عطایی با اشاره به شناسایی نقاط آبگیر تهران می‌افزاید: «سال گذشته 10نقطه در شهر شناسایی شده بود که در فصل بارندگی دچار آب‌‌گرفتگی می‌شد. با همکاری معاونت عمران، کار رفع مشکل این نقاط شروع شد و عملیات عمرانی در برخی از آنها به پایان رسیده است. در این زمینه همچنان با معاونت عمران شهرداری همکاری نزدیک داریم، زیرا مسیر‌های انتقال آب نیاز به مرمت و بازسازی مداوم دارند. بخشی از ساماندهی مسیر آب در رود‌دره‌ها هم در همکاری بین بخش‌های مختلف شهرداری انجام می‌شود.»

با این حال، همچنان احتمال بروز آب‌گرفتگی در هنگام بارندگی‌های ناگهانی وجود دارد. عطایی دراین‌باره می‌گوید: «در مناطق و نواحی از پمپ‌های آب استفاده می‌شود که قابل حمل است و می‌توان با استفاده از آن آب‌گرفتگی‌ را رفع کرد. امسال 200پمپ آب در شهر تهران آماده این کار شده است.»

او با اشاره به تجهیزات مورد نیاز شهرداری برای رفع مشکلی مشابه آنچه در منطقه4 رخ ‌داده بود، می‌گوید: «برای باز کردن نقاطی که با زباله مسدود شده است، می‌توان دستگاه‌های لجن‌کش به‌کار برد. تعدادی از این دستگاه‌ها در اختیار بخش پسماند است، ولی اگر در خدمات شهری هم دستگاه لجن‌کش در اختیار داشته باشیم، می‌توانیم نقاطی را که بر اثر تجمع زباله بسته شده است، باز کنیم.»

مدیرکل خدمات شهری شهرداری تهران می‌افزاید: «الان زباله‌های کرونایی کار پاکسازی نهر‌ها را دشوار‌تر کرده است و ما از شهروندان خواهش می‌کنیم ماسک، دستکش و کیسه‌های پلاستیکی را به شکل صحیح و درون مخازن پسماند بیندازند تا در هنگام بارندگی مشکل مضاعف ایجاد نکنند.»

تا چند ‌ماه دیگر احتمال بارش برف بیشتر می‌شود. سال گذشته برف ناگهانی، باعث بسته شدن معابر در زمانی شد که افزایش قیمت بنزین هم نظم ترافیک را به هم زده بود. عطایی از آمادگی برخی مناطق، مخصوصا در نقاط شمالی شهر، خبر می‌دهد و می‌گوید: «مناطق در حال آماده کردن ستاد‌های برف‌روبی و تهیه مخازن ماسه هستند.»