۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

رشد 180 واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته/ همسویی معاملات فلزی - معدنی‌ها با ضعف قیمت در بازارهای جهانی

۱۸ اسفند ۱۳۹۷، ۱۴:۴۱
کد خبر: 340618
رشد 180 واحدی شاخص بورس در نخستین روز هفته/ همسویی معاملات فلزی - معدنی‌ها با ضعف قیمت در بازارهای جهانی

معاملات امروز بازار سهام با رشد 180 واحدی شاخص بورس به اتمام رسید. این رشد که در نهایت بازدهی 0.11 درصدی را برای نماگر اصلی بازار به همراه داشت به بازپسگیری کانال 163 هزار واحدی انجامید و شاخص را به سطح 163 هزار و هفت واحد رساند.

اقتصاد آنلاین - محمد امین خدابخش؛ بازار سهام اولین روز هفته را با رشد اندک شاخص بورس به اتمام رساند. این شاخص در حالی امروز را با رشد 180 واحدی به اتمام رساند که کاهش 17 واحدی شاخص هموزن در این روز نشان از افت قیمت در بسیاری از از نمادهای کم وزن بازار داشت. بر این اساس طی روز جاری بسیاری از نمادهایی که در روزهای قبل تاثیری مثبت بر رشد شاخص هموزن می‌گذاشتند طی این روز و با نزدیک شدن به روزهای پایانی اسفند ماه، با کاهش قیمت مواجه شدند.

 کاهش قیمت یاد شده که همزمان با نزدیک شدن به موعد تسویه‌های اعتباری انجام می‌شود، در حالی اتفاق می‌افتد که با افزایش اما و اگرها در بازار ارز و تغییر نرخ دلار از چهار هزار و 200 تومان بیم آن می‌رود که برخی از شرکت های بورسی که از این بابت نفع می‌برند با افت قیمت رو به رو شوند. با این حال امروز افت شاخص هموزن به معنای آن نبود که شاهد کاهش قیمت در همه نمادهای موثر بر این نماگر بوده‌ایم. طی این روز بسیاری از نمادهای که معاملات آنها نقشی موثر بر شاخص کل بورس ندارند، با افزایش قیمت مواجه شدند. این افزایش که در میان نمادهای غذایی، ماشین آلات و دستگاه‌های برقی بیشتر قابل لمس بود. نمادهای دو گروه یاد شده که همچون «بترانس»، «غشاذر» و «غبشهر» تا صف خرید نیز پیش رفتند طی این روز توانستند نقشی مهم در جذب نقدینگی اندک بازار  به سمت خود ایفا کنند.

 

لاغر شدن دلاری‌ها هم جهت با کاهش تقاضا در بازارهای جهانی

از نمادهای کوچک تر بازار که بگذریم، بررسی وضعیت نمادهای دلاری و شاخص ساز بازار خال از لطف نیست. این نمادها که در هفته های ایر افزایش مناسبی را در داد و ستدهای خود تجربه کرده اند، هفته جاری را در حالی آغاز کردند که بازهم کاهش آرام کم شیب قیمت اندکی از رشد بهای آنها در هفته های اخیر را بلعید و نگذاشت نماگر اصلی بازار سهام صعودی بهتر از رشد 180 واحدی کسب شده را برای خود به رقم بزند. نمادهای یاد شده که همواره مورد توجه معامله گران و سرمایه گذاران بلند مدتی تر بازار قرار دارند حالا نه تنها بار ریسک‌های سیستماتیک را به دوش می کشند بلکه انتظارات روانی و تحلیلی در خصوص کاهش قیمت ها در بازارهای جهانی نیز آسیب می بینند.

اولی روز از معاملات هفته جاری در حالی در بورس تهران آغاز شد که  منفی شدن چشم اندازهای تجاری و اقتصادی از سوی قدرت‌های مهم اقتصادی جهان باز هم نقشی کاهنده در قیمت جهانی کامادیتی‌ها ایفا کرد و موجب شد تا بهای بسیاری از فلزات اساسی در بازارهای کالایی مطرح جهان  با کاهش جدی رو به رو شود. معاملات این فلزات که در روزهای گذشته نیز با افت قیمت همراه بود در دو روز گذشته که آخرین روزهای کاری این بازارها بود، باز هم به مسیر قبلی ادامه داد. این افت اگرچعه در روز جمعه به در قیمت محصولاتی همچون مس اندکی تعدیل شد اما آنچنان نبود که بتواند تحلیلگران را به رشد قیمت جهانی فلزات در هفته پیش رو امیدوار کند.

 

روی گردانی بازار از نمادهای قندی

نمادهای مستقر در گروه و شکر امروز با ریزش قیمت قبال توجهی مواجه شدند. این نمادهای که در هفته‌های ابتدایی اسفند ماه گوی سبقت را در کسب بازده از سایر گروه های بازار سهام ربوده بودند، شنبه را با افت قیمت و بعضا تا کف قیمتی مجاز روزانه به اتمام رساندند. این نمادها که وابستگی زیادی به دلار 4200 تومانی دارند، امروز و پس از آنکه گفته‌های اینستاگرامی عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در خصوص نا کارآمدی قیمت فعلی ارز برای کالاهای اساسی بر سر زبان‌ها چرخید با حجم بالایی از عرضه مواجه شدند. به موجب این حجم سنگین از فروش نمادهای « قصفها»، «قزوین» و «قهکمت» معاملات خود را با کاهش حداکثری قیمت و صف فروش به اتمام رساندند.

آمار و ارقام بازار

شاخص بورس تهران امروز  را با رشد آغاز کرد این رشد که در ادامه معاملات نیز به شکلی عادی و کم رمق تداوم یافت در نهایت به  پیشروی 180 واحدی دماسنج بازار سرمایه انجامید . حرکت امروز شاخص که  آن را به سطح 163 هزار واحد رساند بیش از هر چیز به واسطه رشد در نمادهای دلاری روی داد. گفتنی است، حجم معاملات امروز بورس تهران دو میلیارد  و 500 میلیون سهم و ارزش معاملات آن 655 میلیارد تومان بوده است که از این میان 311 میلیارد و 517 میلیون تومان آن ارزش معاملات خرد بوده است.

 

ترین‌های بورسی

 معاملات بورس تهران امروز در حالی پایان یافت که نمادهای بانکی با مجموع ارزش معاملات 59 میلیارد تومانی بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، گروه‌های شیمیایی، خودرو، فلزات اساسی و کانه های غیر فلزی نیز به ترتیب جایگاه‌های دوم تا پنجم در این زمینه را به خود اختصاص دادند. در میان نمادها نیز بیشترین تاثیر بر عملکرد شاخص را نمادهای «مبین»، «وبملت» و «فملی» از خود به نمایش گذاشتند.

 

 کوتاه از فرابورس

شاخص آیفکس معاملات روز جاری را در حالی به پایان برد که با افت 13.46 واحدی مواجه شد. گفتنی است، این شاخص بیشترین تاثیر منفی را از نمادهای «مارون»، «هرمز» و «ارفع» و بیشترین تاثیر مثبت را از نمادهای «دماوند»، «کگهر» و «زاگرس» پذیرفته است. ارزش معاملات سهام در فرابورس طی امروز 214 میلیارد تومان رسید، حجم معاملات نیز بالغ 800 میلیون سهم بود، این در حالی است که ارزش کل معاملات این بازار با در نظر گرفتن معاملات اوراق اخزا و تسه به 573 میلیارد تومان رسیده است.