۰ نفر

رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران:

بهره‌برداری از مترو اسلامشهر تا سال۱۴۰۰/ سهم ۸۰۰میلیاردی بانک‌ها از اجرای طرح‌ها در استان تهران

۷ اسفند ۱۳۹۷، ۱۸:۳۳
کد خبر: 338379
بهره‌برداری از مترو اسلامشهر تا سال۱۴۰۰/ سهم ۸۰۰میلیاردی بانک‌ها از اجرای طرح‌ها در استان تهران

رییس سازمان برنامه و توسعه استان تهران با بیان اینکه بانک‌ها در انجام تعهدات خود کم‌کاری کرده‌اند، گفت: تا کنون تنها ۸۰۰میلیارد تومان از سهم ۳هزار میلیاردی بانک‌ها پرداخت شده است.

اقتصادآنلاین - صبا نوبری؛ نعمت‌الله ترکی در نشست خبری که امروز درباره اسناد توسعه‌ای استان تهران برگزار شد، گفت: در سالی که گذشت ما برای این که بتوانیم با رویکرد آینده‌نگاری برای آینده برنامه ریزی کنیم تلاش زیادی کردیم و توانستیم بر این مبنا چند بخش را در دستور کار خود قرار دهیم و طبق قانون برای بخش‌های مختلف طبق برنامه ششم یک برنامه میان مدت تهیه کنیم.

وی افزود: یکی از این برنامه‌ها تهیه اسناد توسعه‌ای استان تهران بود که در سطح کشور تهیه شد و تا کنون سند آمایشی ۲۷ استان تهیه شده است و در استان تهران هم این سند تقریبا تمام شده است.

ترکی با بیان اینکه در سال‌های گذشته سالانه ۲۵۰ ۳۰۰هزار نفر به جمعیت تهران اضافه شده است، گفت:تراکم جمعیتی تهران در حال حاضر ۶۰۰تا ۱۰۰۰نفر است و این در حالیست که میانگین تراکم جمعیتی در سطح کشور ۴۵نفر است.

 رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران افزود: جمعیت شهرستان‌های پیرامونی ما به دو برابر افزایش پیدا کرده است و این افزایش همراه با تراکم جمعیت است به طوری که در شهرستان‌ها به ۷هزار نفر می‌رسد.

وی در خصوص زمین‌های دولتی در شهر تهران و منابع طبیعی تاکید کرد: حدود ۹۰درصد زمین‌های منابع ملی در استان تهران دارای سند شده‌اند و سند رسمی برای آن‌ها به نفع دولت صادر شد و ده درصد باقی مانده نیز تا پایان سال۹۸ تعیین تکلیف خواهد شد.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران با بیان اینکه در سال جاری برای اولین بار در استان تهران اسناد توسعه‌ای همگام با سند ششم توسعه تدوین شد، خاطرنشان کرد: تمام ۱۶شهرستان استان تهران اکنون دارای سند توسعه‌ای و در حال دریافت آن هستند.

ترکی ادامه داد: نکته مهم تر این است که نظارت برنامه‌ای بر عملکرد و اجرای برنامه‌ها از سال آینده آغاز خواهد شد و تا سال۱۴۰۰ تکلیف همه برنامه‌هایی که برای شهرستان‌ها تعیین شده است مشخص می‌شود.

وی در خصوص اهمیت بودجه ریزی بر مبنای عملکرد گفت: پیش از اگر منابعی در سازمان تعریف یا تامین می‌شد بدون برنامه بود که پس از این دیگر بر اساس برنامه‌ خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه پیش از این فعالیت‌سازمان‌ها شفاف نبود، تاکید کرد: در حال حاضر ۸۸۰خدمت برای دستگاه‌ها تعریف شده است که دستگاه‌ها موظف اند این خدمات را از طریق سامانه اعلام کنند و ارزیابی عملکرد ما از این دستگاه‌ها هم بر اساس آن ۸۸۰خدمت آن‌ها خواهد بود. همچنین میزان اعتباری که برای آن‌ها در نطر می‌گیریم هم بر اساس عملکرد آن‌ها خواهد بود.

ترکی در خصوص سند مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: یکی از مسائلی که چهره شهر تهران را مکدر می‌کند همین آسیب‌های اجتماعی است و ما سعی داریم به عنوان متولیان این امر طبق برنامه ۲۵درصد آسیب‌ها را کاهش بدهیم.

وی از تدوین سند برنامه توسعه منابع انسانی که خبر داد و افزود: باید برای تحقق سایر اسناد این سند اجرا شود که با همکاری دانشگاه تربیت مدرس تا پایان سال آماده خواهد شد.

ترکی از افزایش ۲۰ درصدی سهم استان تهران در بودجه ۹۸ خبر داد و گفت:در سال جاری این مبلغ ۵میلیارد بوده است.

رییس سازمان برنامه استان تهران افزود: در سال ۹۲ میانگین از نظر مراکز درمانی در کشور در رده ۳۱ام بودیم اما با برنامه‌ریزی دولت در شهرستا‌ن‌ها اولویت اول برای تهران مسئله آب و دومین موضع بهداشت و درمان خواهد بود.

وی در خصوص حمل و نقل درون استان تاکید کرد: در خصوص حمل‌ونقل به وسیله مترو باید اعلام کنم که متروی تهران به اسلامشهر تا سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد. همچنین حمل و نقل ریلی تهران به پردیس و دماوند در دست انجام است و امیدواریم کلنگ زنی آن در سال ۹۸ شروع شود.

وی با اشاره به اینکه در ایاب ذهاب عمومی پیش از این تاکسیرانی و اتوبوس‌رانی دچار مشکل بود، ادامه داد: در سال ۹۸ عدد خوبی برای بهبود این بخش در نظر گرفته شده است که ۱۰هزار میلیاردتومان است.

ترکی با اشاره به اینکه ۶۱۱۱هکتار بافت فرسوده در استان تهران وجود دارد، افزود: در شهر تهران ۳۲۶۸هکتار بافت فرسوده وجود دارد و سایر شهرستان‌های استان هم ۲۸۴۳ بافت فرسوده دارند که دوملیون و ۶۰۰هزار نفر در این بافت فرسوده سکونت دارند.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۴۰۰محله دارای بافت فرسوده شناسایی شدند و برنامه ما این است که تا سال ۱۴۰۰ بخش اعظم این کار را پیش‌ببریم و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حوزه‌هایی که بیشترین بافت فرسوده را دارند شروع به کار و بازسازی کرده است.

ترکی با تاکید بر اینکه بانک‌های عامل همکاری لازم را با این سازمان نداشته‌اند، گفت: در حوزه صنعت، معدن، تجارت و کشاوزری بانک کشاوری ۲۸۵میلیارد تومان سهم برای طرح‌های جدید کشاورزی پرداخت کرده است که از این لحاظ در جایگاه نخست قرار دارد. کمترین همکاری را نیز  پست بانک و بانک کارآفرینی داشته اند.

وی ادامه داد: عددی که دولت در بخش تولید برای بانک‌های عامل در نظر گرفته است ۳هزار میلیارد تومان بود که به علت عدم همکاری بانک‌ها تا کنون ۸۰۰میلیارد آن محقق شده است.

رییس سازمان برنامه و بودجه استان تهران ۵۲درصد درآمدهای کشور از استان‌ها را مربوط به تهران عنوان کرد و تاکید کرد: درآمد استان تهران در سال جاری ۵۲هزار میلیارد تومان بوده است ودر سال ۹۸ پیش‌بینی بالای ۶۰هزار میلیارد تومان درآمد برای تهران شده است.

وی در پایان حدود ۲۴ تا ۲۵درصد تولید ناخالص داخلی کشور را مربوط به استان تهران دانست و افزود: حدود ۹۰۰میلیارد تومان سرمایه در گردش محقق شده در حوزه صنعت بوده است.