۰ نفر

تعیین تکلیف معادن مس غیرفعال تا 15خرداد

۵ خرداد ۱۳۹۹، ۸:۴۵
کد خبر: 441608
تعیین تکلیف معادن مس غیرفعال تا 15خرداد

رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام کرد: معادن کوچک مقیاس غیر فعال در حوزه مس، تا 15خرداد تعیین تکلیف می شوند.

به گزارش اقتصادآنلاین، خداداد غریب پور در جلسه پایش معادن کوچک مقیاس مس ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: مدیریت شرکت ملی صنایع مس، روش توسعه گرایی در پیش گرفته و با افزایش سرمایه، قادر است طرح های توسعه ای این شرکت را به پیش برد به طوری که در احیا و فعال سازی بخشی از معادن غیر فعال مس نقش ایفا کند. وی یادآور شد: افزایش سرمایه 10هزار میلیارد تومانی شرکت مس – در راستای سیاست های کلان ایمیدرو- از محل سود شرکت تامین شد.

اقدام برای دریافت مجوزهای قانونی

رئیس هیات عامل ایمیدرو با اشاره به ضرورت بررسی مشکلات پیش روی معادن غیر فعال مس، گفت: مسئولان طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک، مشکلات احتمالی این معادن از جمله فرآوری، تامین مالی، زیربنا، تضمین خرید محصول و غیره را تعیین تکلیف کنند. وی افزود: راهکارهای 2-3 ساله برای فعال سازی این معادن بررسی می شود و در صورت نیاز به دریافت مجوزهای قانونی، اقدام خواهد شد.

غریب پور با اشاره به بررسی ورود معادن غیر فعال به بورس، گفت: در شرق استان فارس، 18 معدن هماتیتی کوچک مقیاس به صورت تعاونی در آمده اند و اکنون می توانند به شرکت سهامی تبدیل شده و وارد بورس شوند. وی افزود: معادن مس هم می توانند در قالب کنسرسیوم و شرکت، سهام خود را در بورس عرضه کرده و برای توسعه خود، تامین مالی شوند.

750 بسته اجرایی در طرح احیای معادن طی سال 99

امیر خرمی شاد، معاون برنامه ریزی و توانمندی ایمیدرو با بیان اینکه طی سال گذشته 600 بسته اجرایی در طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک محقق شد، گفت: امسال نیز 750 بسته اجرایی در این حوزه در برنامه است.

وی ادامه داد: فعال سازی 50 معدن غیرفعال (کوچک مقیاس) مس در برنامه سال 99 است و با فعال سازی این معادن، آثار مثبتی نصیب شرکت مس خواهد شد.

آماده همکاری شرکت مس برای احیای معادن

سعد محمدی، مدیرعامل شرکت مس در این جلسه گفت: این شرکت آماده همکاری برای احیای معادن غیر فعال مس است اما چالش پیش رو، همکاری مالکان برخی معادن غیرفعال است. وی ادامه داد: برای رفع این مشکل، نیاز به ساز و کار قانونی از سوی مسئولان برای تعیین تکلیف و فعال سازی است. سعدمحمدی خاطرنشان کرد: هیچ گونه محدودیت مالی برای توسعه اکتشاف در معادن مس نداریم.

ثبت نام 112 سرمایه گذار برای طرح احیای معادن

وجیه اله جعفری، مدیرعامل شرکت تهیه و تولید مواد معدنی در این جلسه نیز گفت: شرکت مس می تواند نقش ملی خود را به عنوان بسترساز حرکت توسعه ای معادن غیر فعال ایفا کند. وی افزود: 112 سرمایه گذار برای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس ثبت نام کرده اند و حدود 66 شرکت توانایی راه اندازی معادن کوچک را دارند.

96 معدن غیر فعال مس

سیدرضا عظیمی، مجری و دبیر کارگروه طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس درباره تعداد مجوزهای معادن مس گفت: اکنون 211 پروانه بهره برداری، 104 گواهی کشف و 362 پروانه اکتشاف در حوزه معادن مس کوچک مقیاس وجود دارد. وی ادامه داد: در میان معادن مس کوچک مقیاس، 94 معدن فعال، 96 معدن غیر فعال و 21 معدن در حال تجهیز است.

عظیمی با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای طرح احیا، فعال سازی و توسعه معادن کوچک مقیاس تصریح کرد: شناسایی و پایش 201 معدن در 13 استان، انجام اقدام کلینیکی 100 معدن و احیا و توسعه 24 معدن از جمله این اقدامات است.

وی ادامه داد: احداث کارخانه فرآوری سیار در معدن مس رشک، فعال سازی 5 معدن کوچک در کرمان از طریق کنسرسیوم و نیز توسعه معدن مس مسکنی برای احداث کارخانه فرآوری، بخش دیگری از اقدامات مذکور است.