۰ نفر

شبکه شاد امکان نظارت بر آموزش را فراهم کرد

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۴۸
کد خبر: 437005
شبکه شاد امکان نظارت بر آموزش را فراهم کرد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش راه‌اندازی شبکه آموزشی مجازی دانش آموزی را اقدامی در کنار سایر اقدامات آموزشی این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: شبکه شاد بستری را برای اقدامات منسجم، هماهنگ و نظارت جدی بر آموزش دانش‌آموزان فراهم کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، رضوان حکیم زاده روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره اقدامات آموزشی آموزش و پرورش برای دانش‌آموزانی که به اینترنت دسترسی ندارند، اظهارداشت: آموزش همه دانش آموزان اهمیت دارد، از این رو برنامه های متعدد این وزارتخانه هم پیش از تعطیلی مدارس توسط ستاد ملی مبارزه با کرونا  مشخص شد.

وی با یادآوری این که فعالیت‌های آموزشی آموزش و پرورش در سطح ملی، منطقه‌ای و مدرسه‌ای است، افزود:  در سطح ملی موضوع  راه اندازی تلویزیون آموزشی در دستور کار  قرار  گرفت که در  کوتاه ترین زمان ممکن تلویزیون آموزشی توانست شروع به کار کند.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ادامه داد: برنامه‌های آموزشی تلویزیون در سه شبکه آموزش، چهار و قرآن همچنان ادامه دارد. دانش آموزان بویژه در مناطق روستایی از آموزش شبکه تلویزیونی بهره ‌مند شده اند.

حکیم زاده با بیان اینکه تداوم موضوع آموزش از شبکه‌های تلویزیونی اهمیت بسیاری دارد، عنوان کرد:  دانش آموزان بسیاری در مناطق دوردست به واسطه تلویزیون توانستند از تجربه  معلمان  در شبکه آموزش استفاده کنند، در واقع این فرصت برای دانش‌آموزان ایجاد شده که از تدریس معلمان برتر برخوردار شوند.

وی افزود: همچنین برای دانش‌آموزانی که در مناطق دور به شبکه‌های سراسری تلویزیون دسترسی ندارند، محتوای آموزشی  از طریق رادیو و تلویزیون استانی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد، در واقع  هم بازپخش محتوای شبکه‌های سراسری و هم تولید محتوایی جداگانه به صورت مستقل در شبکه‌های استانی تولید می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش به دستورالعمل تداوم آموزش در مناطق روستایی، عشایر و دورافتاده در اسفندماه اشاره کرد و گفت: از اسفندماه راهبران آموزشی همکاری‌های مناسبی  با آموزش و پرورش داشتند و درسنامه‌هایی را برای دانش‌آموزانی که به شبکه شاد، اینترنت و وسایل هوشمند ارتباطی دسترس ندارند، فراهم کرده است و حتی  به صورت حضوری در جهت  رفع  اشکال دانش‌آموزان تلاش می کنند.

وی ادامه داد: یکی از وظایف مدیران در بند ۶ آیین نامه شبکه شاد شناسایی دانش آموزانی است  که به هر دلیلی به اینترنت دسترسی ندارند تا به این  واسطه مدیران و معلمان نیازهای آموزشی آنها را به طرق  مختلف برطرف کنند.

معاون آموزشی ابتدایی آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: در عین حال یک اقدام دیگری که  پیگیری شد این است  که برخی اشخاص که در صحنه کار خیر فرهنگی فعال بودند، با  تهیه ابزار هوشمند ارتباطی اعلام آمادگی کردند که  بخشی از مشکلات دانش آموزان در این زمینه  را به  صورت هدفمند رفع کنند تا در عین  حال شکاف میان  فناوری و آموزش کاهش یابد.

حکیم زاده ادامه داد: استفاده از فناوری‌ها مخصوص به  زمان خاصی یا شرایط امروزجامعه نیست، درست  است که به دلیل ضرورت کار از  این بستر برای آموزش استفاده می‌شود اما با  توجه به ظرفیت فضای فناوری برای غنی کردن یادگیری و استفاده  از منابع متنوع و متعدد تهیه این ابزار  کمک‌های بسیاری به دانش آموزان می‌کند تا حتی در  زمان  آموزش حضوری هم بتوانند از  این ارتباطات  فناورانه  بهره مند شوند.

دانش آموزان مطالب درسی را آموخته اند

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه درباره  حذف نشدن مطالب از کتب  درسی دانش‌آموزان  اظهار داشت: با توجه به اینکه ۷۰درصد محتوای مطالب آموزشی پیش از تعطیلی مدارس به دانش آموزان تدریس شده است،  دربرخی از دوره های  ابتدایی مانند مناطق عشایری حتی ممکن است دانش آموزان حجم بیشتری  از  این مطالب  را  آموخته‌اند.

حکیم زاده افزود: دانش ‌آموزان هر سال در ایام عید مطالب درسی  را آموزش نمی‌دیدند اما امسال در  ایام تعطیلی عید آموزش دانش آموزان برقرار بود، از این رو حجم بسیاری از  مطالب  درسی به  دانش  آموزان آموزش داده  شده است. آموزش دانش آموزان در برنامه‌های  تلویزیونی بی وقفه ادامه داشت.

وی خاطرنشان کرد: آموزگاران زحمات بسیاری برای دانش آموزان  در دوران  تعطیلی  مدارس کشیده‌اند، اگر اشکالاتی در آموزش محتوای درسی  این  دانش آموزان  وجود داشته باشد، معلمان  آن را رفع می کنند بنابراین نیازی به حذف  مطالب از کتب درسی وجود ندارد.

آموزش نوآموزان در  شبکه شاد

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش همچنین درباره آموزش نوآموزان پیش دبستانی اظهار داشت: پیش دبستانی یک دوره رسمی است، بنابراین برای نوآموزان هم مانند سایر مقاطع تحصیلی ظرفیتی در شبکه شاد در نظر گرفته شده که بتوانند از  آموزش در این فضا بهره مند شوند.

حکیم زاده افزود: همچنین  در عین حال کانال و فایل‌هایی  که برای محتوا و منابع پیش‌بینی شده که در این خصوص محتوایی هم از استان‌ها  دریافت کرده‌ایم که در کانال‌ها بارگذاری می شود.

وی خاطرنشان کرد: درکنار برنامه‌های  دیگری که انجام می ‌شود، در شبکه شاد هم  مانند یک دوره رسمی  ظرفیت بهره گیری از آموزش ایجاد شده است، همچنین در مناطق دو زبانه که بحث گذراندن دوره پیش دبستانی برای آمادگی به کلاس اول موضوع مهمی است، از معاونان آموزشی استان‌ها خواسته‌ایم که به صورت خاص بر آموزش این نوآموزان تمرکز کنند و ارزیابی دقیقی داشته باشند تا اقدامات جبرانی اگر لازم است برای این افراد تا زمان بازگشایی مدارس انجام شود.