۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

تلاش مجدانه رییس جمهور برای لغو محدودیت ارتفاعی جماران!/ عضو شورا: غیر کارشناسی و دستوری محدودیت را می‌خواهند لغو کنند

۱۴ شهریور ۱۳۹۹، ۱۴:۳۹
کد خبر: 464492
تلاش مجدانه رییس جمهور برای لغو محدودیت ارتفاعی جماران!/ عضو شورا: غیر کارشناسی و دستوری محدودیت را می‌خواهند لغو کنند

سه تن از اعضای شورای شهر تهران نسبت به لغو دستوری و غیرکارشناسانه محدودیت ارتفاعی محله جماران خبر دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین، محمد سالاری رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در صفحه شخصی خود از جمع‌آوری امضای دستگردان به‌خلاف تصمیم جلسه اخیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری برای لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران خبر داد و نوشت: علی‌رغم تصویب عدم لغو محدودیت ارتفاعی محله جماران در جلسه اخیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری شنیده‌ها حاکی است که مجدداً فشار از بالا تشدید شده و این‌بار قصد اخذ امضا از اعضا به‌صورت دستگردان برای لغو محدودیت ارتفاعی این محله قدیمی را دارند.

وی در این باره نوشت: بنابر شنیده‌ها، معاونین وزارتخانه‌ها و سازمان‌های عضو شورای‌عالی شهرسازی و معماری از متن صورت‌جلسه دستگردان مبنی بر لغو محدودیت ارتفاعی جماران که مغایر با تصمیم جلسه بوده، متعجب شده و آن را امضا نکرده‌اند و ظاهراً قرار است از وزرای عضو شورا امضا گرفته شود، ان‌شاءالله تکذیب نمایند. علی_برکت_الله

شورای شهر تهران , حسن روحانی ,

همچنین حسن خلیل‌آبادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش نسبت به تلاش برای حذف محدودیت ارتفاع در منطقه جماران در صفحه شخصی خود نوشت: تلاش برای رفع محدودیت ارتفاع در منطقه جماران جفا به هویت تاریخی، فرهنگی، معنوی و طبیعی شهر است! شورای‌عالی شهرسازی و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به رسالت خود در مقابل فشارها مقاومت کنند.

شورای شهر تهران، ری و تجریش کوتاه نخواهد آمد، نهاد ریاست‌جمهوری، این تذهبون؟!

شورای شهر تهران , حسن روحانی ,

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز در گفت و گویی اعلام کرد که ؛ اینکه اساسا در طرح های شهرسازی نباید بدون مطالعه و دستوری تصمیم گرفت، اظهر من الشمس است؛ عقل سلیم چنین حکم می کند و اثباتش دلیل ویژه ای نمی خواهد.

وی ادامه داد: درباره لغو محدودیت ساخت و ساز در جماران اقداماتی در دستور کار شورای عالی شهرسازی قرار گرفت اما در شورای شهر بر این باور بودیم که نباید درباره این موضوع بدون مطالعه و پشتوانه کارشناسی و به صورت دستوری تصمیم گیری شود. جماران محله ای است که امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی در آن حضور اقامت داشتند، از این حیث آن محدوده یک ارزش هویتی ویژه دارد که ما باید حافظ آن باشیم بنابراین جماران یک نماد و سمبل است و نباید بگذاریم خدشه دار شود.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران گفت: از سوی دیگر، پیش از انقلاب اسلامی نیز محدوده جماران، بافت ارزشمند روستایی بوده است و به طور کلی بافت های روستایی مجاور شهر تهران باید محافظت شوند و از بُعد میراثی نگاه ویژه ای به آنها داشته باشیم.

وی با اشاره به دلیل دیگر مخالفت شورای شهر با تصمیم گیری شتابزده درباره این موضوع، خاطرنشان کرد: ضوابط و مقرراتی که در گذشته برای آن محدوده حاکم شده بر اساس مجموعه ای از مطالعات، بررسی ها و تدابیر بوده است.

اعطا ادامه داد: بنابراین زمانی که بحث به سمت تصمیم برای رفع محدودیت مطرح شد، من ضمن مشورت با برخی همکاران و دوستان، متن نامه ای را خطاب به وزیر راه و شهرسازی و رئیس شورای عالی شهرسازی و معماری تهیه کردم و به همکاران شورا پیشنهاد دادم. خوشبختانه این نامه و پیشنهاد با استقبال همکارانم مواجه و با 16 امضا ارسال شد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد مذکور در جلسه شورای عالی شهرسازی هم موثر واقع شد؛ در آن جلسه موضوع در دستور بود و قرار بود منجر به اتخاذ تصمیم شود که  خوشبختانه آن نامه موثر واقع شد و هاشمی رئیس شورای شهر و حناچی شهردار تهران نیز در آن جلسه حضور داشتند، نظر مخالف دادند و موضوع متوقف شد.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در ادامه گفت: آن نامه، بدون اینکه وارد حواشی موضوع و احیاناً مسایل سیاسی بشود، از منظر یک دغدغه ملی و میراثی و مصالح عمومی نوشته و درخواست شد فرصتی داده شود تا شورا و شهرداری بررسی های دقیقی ارائه دهند و بعد تصمیم گیری شود.

وی اظهار کرد: اکنون گفته میشود موضوع در کمیته های فنی در حال بررسی است و امیدوارم تصمیم غیرکارشناسی اخذ نشود!

اعطا درباره محدودیت های مشابهی که مانند ده ونک در شهر وجود دارد نیز گفت: یکی از دغدغه های ما نیز همین موضوع بود و در نامه مذکور به آن اشاره شد که اگر محدودیت ساخت و ساز در جماران لغو شود، موارد مشابه دیگری هم وجود دارد که یکی از آنها ده ونک، کن و برخی محدوده ها در شهرری است. درباره هر یک از آنها ملاحظات و نکات متفاوتی وجود دارد و لغو محدودیت در جماران، می تواند مجموعه ای از مطالبات اجتماعی را دامن بزند که به مصلحت عمومی شهر نیست. بنابرین شورای عالی شهرسازی باید توجه کافی داشته باشد که این موضوع، موضوعی نیست که تصمیم گیری دستوری، بر تصمیم گیری کارشناسی غلبه کند.