۰ نفر

عضو شورای شهر چهارم در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین:

ساخت پلاسکو بدون پروانه و پارکینگ غیرقانونی است، حالا با هر مالکی!

۳ خرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۲۰
کد خبر: 441287
ساخت پلاسکو بدون پروانه و پارکینگ غیرقانونی است، حالا با هر مالکی!

عضو شورای شهر چهارم تهران معتقد است؛ اگر پلاسکو پروانه ساخت ندارد، غیرقانونی است و حالا مالک آن هر نهادی که می‌خواهد، باشد.

به گزارش اقتصادآنلاین، ساختمان پلاسکو جدید بدون پروانه و پارکینگ در حال ساخت است و فشار افکار عمومی و رسانه‌ها نتوانسته تغییری در روند غیرقانونی ساخت این ساختمان بدهد.

بنیاد مستضعفان به عنوان یک نهاد حاکمیتی تمایلی به ساخت قانونی ملک‌اش ندارد و شورای عالی معماری و شهرسازی هم الزام ویژه‌ای برای دریافت پروانه نگذاشته و ساخت پارکینگ را نیز منتفی کرده است.

از طرفی شهرداری نیز زورش نه به دولت و نه به بنیاد مستضعفان نمی‌رسد و در حال دادن حق بهره‌برداری پارکینگ پروانه به عنوان پارکینگ پلاسکو به بنیاد مستضعفان، البته تحت فشار دولت است.

این موضوعات بهانه گفت و گوی ما با ابوالفضل قناعتی، عضو شورای چهارم شد. او معتقد است که هیچکس حق ندارد بی‌قانونی کند؛ حالا هر نهادی که می‌خواهد باشد. رویه غیرقانونی بنیاد مستضعفان در آینده تبدیل به الگوی هزاران ساختمان دیگر می‌شود و همه می‌خواهند همانند مالکان پلاسکو رفتار کنند.

این عضو شورای چهارم با حضور در استودیو اقتصاد آنلاین با بیان اینکه اگر ساخت و ساز مطابق با ضوابط طرح تفصیلی نباشد، تبعاتی به همراه دارد، گفت: زمانی که ساختمان پلاسکو فرو ریخت تمام معایب آن را بررسی کردیم تا در ساخت ساختمان‌های دیگر این معایب برطرف شود. اگر بنا نبود ساختمان جدید مطابق با ضوابط ساخته شود، بررسی معایب و علل حادثه چرا انجام شد؟

قناعتی اضافه کرد: بهتر است همین امروز درباره ساخت بدون پروانه و پارکینگ پلاسکو فکری شود تا بعدا به یک معضل غیرقابل حل تبدیل نشود. خواسته‌هایی که نهادها دارند باید بر مبنای قانون باشد، نهادی که می‌خواهد بر محور بی‌قانونی حرکت کند چه نهادی است؟ قانون برای همه است و نهادی نمی‌تواند بگوید چون من فلان جایگاه را دارم می توانم قانون را رعایت نکنم. همه باید ضوابط شهر را تمکین کنند.

این عضو شورای شهر چهارم ادامه داد: شورای عالی معماری و شهرسازی چگونه به پلاسکو اجازه ساخت بدون پروانه داده و این اجازه چگونه در قانون تعریف شده است؟ اگر پلاسکو پروانه ندارد، غیرقانونی است، حالا مالک آن هر نهادی که می‌خواهد باشد. این نهاد اگر واقعا نهاد قانون‌مداری است باید خودش زیربار ساخت بدون پروانه نرود.

او با بیان اینکه مسوولان بنیاد مستضعفان افراد قانون‌مداری هستند و خودشان باید پیش‌قدم دریافت پروانه از شهرداری شوند، گفت: برای هیچکس فرار از قانون معنا ندارد و اگر در این ساختمان ضوابط قانونی رعایت نشود بستری می شود برای تصمیمات مشابه آن در آینده. در همین مرحله باید جلوی بی‌قانونی گرفته شود که چند ساختمان دیگر چه دولتی و چه غیر دولتی به این شکل ساخته نشوند.

قناعتی تاکید کرد: اگر این نهاد پروانه ساخت بگیرد، به مابقی متقاضیان ساخت و ساز گفته می‌شود چنین نهادی مجوز گرفته، چه برسد به شما. این قوانین برای راحتی همه ایجاد شده است اگر این بی‌قانونی اتفاق بیفتد بدعتی برای آیندگان خواهد شد و دیگر قابل کنترل نیست. بعدها همه به این ساختمان اشاره می‌کنند و می‌گویند چرا این ساختمان بدون پروانه و پارکینگ ساخته شد و ما نمی‌توانیم؟چون فلان نهاد یا فرد پشت آن است؟

عضو شورای چهارم با بیان اینکه پشت سر این تصمیم شهردار تهران است، اضافه کرد: شهردار تهران زمانی در شورای عالی معماری و شهرسازی بود و با تصمیماتی از این جنس در کمیسیون و معاونت شهرسازی و معماری مخالفت می‌کرد و حالا به عنوان حامی پشت این نهاد ایستاده و دیگر اصراری بر اجرای ضوابط ندارد.  

او ادامه داد: در حال حاضر شاگرد آقای حناچی مسوولیت این اقدامات را برعهده دارد، شهردار تهران این فرد را آموزش داده است، آیا آموزش ایشان با کردارشان همخوانی ندارد؟ آقای حناچی به شعارهایی که در شورای عالی معماری و شهرسازی دادید پایبند باشید و بگویید که قانون و ضوابط می‌گوید پلاسکو باید پروانه ساخت داشته باشد.

قناعتی اضافه کرد: حالا که که پرونده به کمیسیون ماده 100 رفته، پیگیری کنید که مر قانون بر این تخلف اجرا شود. انجام نشدن این کار یعنی شعارهایی که شما با آن‌ شهردار شدید و بحث‌های گذشته‌تان با عملکرد امروزتان همخوانی ندارد.

 عضو شورای شهر چهارم با طرح این پرسش که شهردار تهران باید بگوید چرا برخی تصمیمات را اجرایی نمی‌کند، گفت: اگر شهردار تهران علت جلوگیری نکردن از ساخت غیرقانونی پلاسکو را نمی‌گوید حتما حامی این تصمیم است. شهردار تهران باید بگوید چطور اسکلت پلاسکو تا 9 طبقه ساخته شده است، مگر شهردار منطقه 12 خواب بوده که پلاسکو به این حد از پیشرفت رسیده است؟

او تاکید کرد: اگر یک کارگر در این ساختمان سقوط کند و آسیب ببیند اولین پرسشی که کارشناس مطرح می کند این است که پروانه ساخت ساختمان کجاست؟ ایشان باید دلیل جلوگیری نکردن از ساخت این ساختمان را بگوید، ما هنوز دلیلی نشنیدیم  و با توجه به سبقه‌ای که دارند ایشان را مقصر می‌دانیم.

قناعتی با طرح این پرسش که شهروندان عادی نمی‌توانند ساختمانی بدون پروانه بسازند، گفت: حالا پلاسکو بدون پروانه تا این حد از پیشرفت رسیده و تازه پرونده‌اش به کمیسیون ماده 100 رفته است. علت این تاخیر چیست؟ این یعنی مسائلی درمیان است و باید این مسائل با مردم در میان گذاشته شود.اگر ساخت آن قانونی است اعلام کنند و اگر نیست باید تخلف هر نهادی که می خواهد باشد، گفته شود.

این عضو سابق شورای شهر تهران با بیان اینکه پلاسکو یک ساختمان نیست بلکه الگوی بی‌قانونی هزاران ساختمان دیگر است، گفت: شهرداری باید همه راه‌ها برای جلوگیری از ساخت غیرقانونی را می‌رفت و اگر نمی شد می‌گفت تیمی قوی تر از ما، ما را کنار گذاشته است. شهرداری تهران حتی با درگیری هم که شده باید جلوی پیشرفت را می‌گرفت.

او با اشاره به ساخت بدون پارکینگ پلاسکو جدید اظهار کرد: برای هرساختمانی بنا به متراژی که دارد باید پارکینگ ساخته شود. باید حقوق مکتسبه کسبه پلاسکو لحاظ شود اما نه به شرط زیر پا گذاشتن ضوابط و قوانین. اگر شهروندی عادی یک خانه 100 متری بسازد باید حتما پارکینگ‌اش را تامین کند و مالک پلاسکو نیز از این موضوع مستثنی نیست.

قناعتی با بیان اینکه هر پروژه‌ای که انجام می‌شود باید حتما پیوست‌ها لازم از جمله پیوست ترافیکی داشته باشد، تاکید کرد: یکی از مشکلات ما در تهران پارک اتومبیل در معابر است و اگر این معضل حل شود، بخشی از مشکل ترافیک و درنهایت آلودگی هوا حل خواهد شد.  

عضو شورای شهر چهارم اضافه کرد: مالکان پلاسکو می‌توانند با راضی کردن برخی کسبه برای اختصاص فضای کوچک تر یا انتقال آن‌ها به مکان دیگری، پارکینگ مجموعه را تامین کرده و بی‌قانونی نکنند. اگر اینطور باشد که هر مالکی بگوید چون می‌خواهم مساحت بیشتری به کسبه بدهم پس ساخت پارکینگ منتفی شود؛ در این صورت چند روز دیگر پاساژ علا‌الدین یا آلومینیوم هم همین درخواست را دارند.  

قناعتی در پایان و با بیان اینکه ساخت قانونی یا غیرقانونی پلاسکو در کارنامه مسوولان مرتبط با آن می‌ماند، گفت: اگر ضوابط قانونی رعایت شود، به عنوان یک اقدام مفید در کارنامه فرد و شهر شناخته خواهد شد و اگر بدین شکل ساخت آن ادامه پیدا کند، فرد در هر مسوولیتی که بخواهد باشد، به عنوان نقطه ضعف عنوان می‌شود.آیندگان ما را قضاوت می‌کنند، پس بهتر است خوب قضاوت کنند.