۰ نفر

اقتصادآنلاین گزارش می‌دهد؛

سرنوشت مبهم هدیه چینی‌ها/ شهرداری تهران دقیقه90 از قم گل خورد

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۰۰
کد خبر: 440673
سرنوشت مبهم هدیه چینی‌ها/ شهرداری تهران دقیقه90 از قم گل خورد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران گفت: بهتر است تعیین تکلیف استقرار مکان نهایی دستگاه زباله‌سوز چینی بدون لابی، بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا گذاشته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین، ماجرا از آن‌جایی شروع که شهرداری ووهان برای تقدیر از ابراز همدردی شهرداری تهران در روزهای کرونایی این شهر، یک دستگاه زباله‌سوز به تهران اهدا کرد.

همزمان با اعلام این خبر، شهردار قم در مصاحبه‌ای گفت که شهردار تهران این هدیه را به شهرداری قم اهدا کرده است که با واکنش دو عضو شورای شهر تهران در صحن روبرو شد.

زهرا نژاد بهرام، عضو هیئت رییسه شورای شهر در تذکری گفت که؛ دولت چین هدایایی را مشخصا برای شهر تهران از جمله دستگاه زباله سوز بیمارستانی اعزام کردند که متاسفانه نمی دانم به چه علتی تاکنون در اختیار شهرداری تهران قرار نگرفته است.

حجت نظری، دیگر عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به این تذکر گفت که دستگاه زباله سوز به قم ارسال شده است که اما نژاد بهرام تاکید کرد که؛ با آقای شهردار صحبت کرده و حناچی گفته دستگاه به قم نرفته، اگر هم رفته، اشتباه کرده که رفته چرا که شهر تهران یک سوم کشته های کرونا را دارد و 11میلیون نفر جمعیت دارد و بیشترین میزان شیوع کرونا مربوط به تهران است. با چه اجازه ای؟ مگر شورای شهر اجازه صادر کرد؟ اگر چنین اتفاقی رخ داده باشد باید از آقای شهردار سوال کرد.

بعد از این اظهار نظرها زهرا صدراعظم نوری، رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران و صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران اعلام کردند که این دستگاه زباله‌سوز اهدایی به تهران است و فقط به شهرداری تهران تحویل داده می‌شود.

اما ناگهان یکشنبه شب زهرا نژادبهرام، در توییتی اعلام کرد که دستگاه زباله‌سوز با اعمال قدرت نمایندگان قم در راه شهرداری قم است و از ضعف عملکرد نمایندگان تهران انتقاد کرد.

او در صفحه توییترش نوشت؛ «برخی نمایندگان مجلس با اعمال فشار، از سفیر ایران در چین خواستند نامه‌ای تنظیم کند تا دستگاه زباله سوز چینی به قم ارسال شود. 30نماینده تهران در مجلس کجا هستند تا از حق مردم این شهر دفاع کنند؟!» بعد از آن نیز در گفت و گویی اعلام که نیروهای شهرداری تهران برای دریافت دستگاه حاضر می‌شوند و بنا نیست هدیه چین به شهر دیگری داده شود.

صدرالدین علیپور، مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران در تشریح این اتفاق به خبرنگار اقتصاد‌آنلاین گفت: تقریبا از یک ماه و نیم  گذشته فرایند تحویل دستگاه زباله سوز که در روز هشت تا ده تن زباله امحا می‌کند از طریق امور بین الملل شهرداری به ما منتقل شد.

او در توضیح دلیل اهدای این هدیه به تهران اظهار کرد: هم تشکر متقابل ووهان از شهرداری بود و هم با توجه به حجم پسماند، شرایطی که شهر تهران از لحاظ جمعیتی دارد و وجود 8بیمارستان ویژه کرونا، این تصمیم گرفته شد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند با بیان اینکه این دستگاه عملا می تواند کل پسماندهای کرونایی را که همکاران ما مستقیم با آنها مواجه هستند بی خطر کند، گفت: در همین ارتباط به شهرداری و شرکت ارسال کننده دستگاه وصل شدیم و در کل این مدت چندین بار به صورت ویدئو کنفرانس مباحث فنی و نقشه نقطه‌ای که باید استقرار پیدا می کرد را فرستاده و تاییدیه‌های فنی را گرفتیم. حتی سوله مورد نظر مشخص و اطراف آن برای جاگذاری دستگاه محصور شد.

علیپور ادامه داد: اما از مقطعی نمایندگان قم طی مذاکراتی با سفارت ایران در چین می‌خواهند که این دستگاه به قم داده شود. در همان مقطع ما گفتیم که جمعیت قم کم است، بیماری کرونا در این شهر فروکش پیدا کرده و وضعیت ویژه ندارند. حتی گفتیم آمادگی داریم بعد از نصب در کهریزک، با توجه به فاصله کم با قم، زباله‌های قم را در وضعیت اضطراری بی‌خطرسازی کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با بیان اینکه مستندات، مدارک، ایمیل‌ها و تماس‌ها با این مضمون بوده که دستگاه در تهران مستقر شود، تاکید کرد: اما روزهای آخر و نزدیک به زمان دریافت دستگاه اعلام شد که دستگاه به قم می‌رود. قبل از آن شهردار تهران با توجه به این اتفاق  پیشنهاد داد که تعیین تکلیف این موضوع بر اساس اولویت شهری که جمعیت بالایی دارد به ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا داده شود و با ستاد نیز توافق شد .

او اضافه کرد: روزهای آخر متوجه شدیم سفارت نامه‌نگاری‌هایی کرده و از آن شرکت خواسته که دستگاه را به شهرداری قم تحویل دهند که به نظرم غیرمنطقی است و حداقل انتظار این است که در اختیار ستاد مبارزه با بیماری کرونا قرار گیرد و این ستاد بدون تحت تاثیر لابی محل استقرار آن را مشخص کند.

علیپور ادامه داد: اگر ستاد تصمیم بگیرد به قم برود هرچند جای تاسف دارد ولی چون مسئولیت مقابله با کرونا برعهده‌اش است، قابل تمکین تر است. در حال حاضر بارنامه و سایر اطلاعات به نام شهرداری تهران است اما با اعمال فشار یک نماینده، سفارت بنا دارد آن را به قم ارسال کند!

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهر تهران با بیان اینکه حداقل هم‌اندیشی در ستاد مقابله با کرونا صورت گیرد، گفت: ولی این رویه جنبه خوشایندی ندارد. ما می خواهیم افرادمان را به آنجا بفرستیم چون طبق قانون و مستندات که اعلام و ایمیل شد دستگاه باید به شهرداری تهران تحویل شود.

شهرداری تهران این روزها چه در جریان ساخت بدون پروانه و پارکینگ پلاسکو و چه دریافت هدیه شهرداری ووهان مغلوب نهادهای دیگر شده و در این بین خبری از کمک‌های نمایندگان مردم تهران نیز نیست و شهرداری نیز توان لازم برای احقاق حقوق خود را ندارد.